اولین دوره‌های رباتیک دانش‌آموزی در دانشگاه تهران

به گزارش همشهری آنلاین: نوبخت در این نشست خبری اظهار کرد: کشور ایران سال‌هاست که در حوزه رباتیک فعالیت می‌کند. این حوزه از علوم پیشرو استو و طی حدود ۱۵ سال گذشته، در حوزه رباتیک دانش‌آموزی اقدامات مختلفی انجام شده؛ از جمله فعالیت در مراکز علمی، مدارس و شرکت در مسابقات بین‌المللی.

امروز دانشگاه تهران در این مسیر وارد شده و تلاش می‌کند دانش‌آموزان را با فضای دانشگاهی آشنا کند. در گذشته، مسابقات رباتیک برگزار می‌شد، اما فرصتی برای آشنایی مستقیم دانش‌آموزان با فضای دانشگاهی فراهم نبود. امروز این امکان فراهم شده است.

وی ادامه داد: برای دانش‌آموزانی که این دوره‌ها را می‌گذرانند، کارت دانش‌آموزی و مدرک دو زبانه صادر می‌شود که علاوه بر تأیید اعتبار علمی، انگیزه آنها را نیز افزایش می‌دهد. محتوای دوره‌ها با نظارت اساتید برجسته و مطابق با استانداردهای علمی ارائه می‌شود. دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه در کشور، این گام را برداشته و دانش‌آموزان را به دنیای علم وارد کرده است.

نوبخت همچنین به برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های کسب‌وکار برای دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: در آینده نزدیک این دوره‌ها نیز برگزار خواهد شد. همچنین، دوره‌های دانش‌آموزی رباتیک از تاریخ ۱۷ آبان‌ماه در دانشگاه تهران آغاز خواهد شد. این دوره‌ها تحت عنوان دوره‌های آموزش عالی دانشگاهی و زیر نظر دانشگاه برگزار می‌شود. سازمان آموزش و پرورش، پارک علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سایر نهادها نیز می‌توانند در این حوزه مشارکت داشته باشند.

وی تأکید کرد: رباتیک علمی نوپا است و نمی‌توان آن را با علوم قدیمی‌تر مانند فیزیک و شیمی مقایسه کرد. دانشگاه تهران با تعریف استانداردهای علمی و ورود به حوزه دانش‌آموزی، اقدام جدیدی را آغاز کرده است.

نوبخت با اشاره به طرح دوره‌های مختلف این مرکز گفت: ما شش پودمان مختلف در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته طراحی کرده‌ایم که از دوره سنی ۷ تا ۱۷ سال را پوشش می‌دهد. هر پودمان شامل چهار ماژول است که هر یک از آنها هفت جلسه یا ۱۵ ساعت خواهد بود. دانش‌آموزان هر دو ماه یک ماژول را به پایان می‌رسانند.

وی اضافه کرد: محتوایی که ده سال پیش در دوره متوسطه تدریس می‌شد، اکنون به دانش‌آموزان ده ساله آموزش داده می‌شود. هدف ما آشنایی دانش‌آموزان با این حوزه، کسب مهارت و ورود به مسیر علمی است. با ارائه اعتبار علمی به این دوره‌ها، به دنبال گسترش و فراگیری این علم در کشور هستیم.

وی در ادامه گفت: در فرآیند جذب دانش‌آموزان، جامعه آماری مشخصی داریم و برای تعیین سطح آنها مصاحبه حضوری انجام می‌شود. رویکرد ما حذف نیست و هر دانش‌آموز علاقه‌مند می‌تواند در این دوره‌ها حضور یابد. محتوای این دوره‌ها با نظارت اساتید هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران ارائه می‌شود.

در ادامه، سیامک حاجی یخچالی، رئیس مرکز آموزش‌های تخصصی دانشکده فنی دانشگاه تهران، به معرفی جامعه هدف این دوره‌ها پرداخت و گفت: این دوره‌ها برای سه گروه سنی مختلف طراحی شده است. هدف ما آشنا کردن ذهن دانش‌آموزان با فضای دانشگاهی و پرورش استعدادهای آنهاست.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: یکی از نگرانی‌های خانواده‌ها آینده فرزندانشان است. دانش‌آموزان پس از اتمام مدرسه با چه انتخاب‌هایی مواجه خواهند بود و چه اتفاقاتی در دانشگاه رخ خواهد داد؟ در این دوره‌ها، دانش‌آموزان در کارگاه‌ها و محیط‌های شبیه‌سازی شده، فرصت آزمون و خطا دارند و تجربه‌های مختلفی کسب می‌کنند.

حاجی یخچالی در پایان اظهار کرد: برای دوره‌های کسب‌وکار، سه گروه سنی داریم: گروه اول شامل دانش‌آموزان ۹ تا ۱۱ سال، گروه دوم ۱۲ تا ۱۴ سال و گروه سوم ۱۵ تا ۱۷ سال است. دوره‌های گروه اول همراه با بازی خواهد بود و با افزایش سن، دوره‌ها علمی‌تر می‌شوند.

منبع خبر: همشـهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn