چگونه از هوش مصنوعی برای تقویت یادگیری در سازمانی خود استفاده کنیم؟
چه موضوعی در ذهن هر رهبر تجاری در سال ۲۰۲۴ است؟ مشخض است، هوش مصنوعی ترند این روزها راهاندازی چت جی پی تی شرکت OpenAI در نوامبر گذشته، ابزارهای هوش مصنوعی را به جریان اصلی زندگی ما آورد و موج جدیدی از هیجان را در مورد پتانسیل هوش مصنوعی و روشهای بیشماری که میتوان از
چه موضوعی در ذهن هر رهبر تجاری در سال ۲۰۲۴ است؟ مشخض است، هوش مصنوعی ترند این روزها
راهاندازی چت جی پی تی شرکت OpenAI در نوامبر گذشته، ابزارهای هوش مصنوعی را به جریان اصلی زندگی ما آورد و موج جدیدی از هیجان را در مورد پتانسیل هوش مصنوعی و روشهای بیشماری که میتوان از آن برای افزایش بهرهوری و کارایی استفاده کرد، ایجاد کرد. اکنون پیشبینی میشود که بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵، ۱۲۰ میلیارد دلار رشد کند، امری که با سرمایهگذاریهای سنگین شرکتهای بزرگ مانند مایکروسافت و گوگل در توسعه پروژههای موجود و آینده محقق میشود.
با این همه سر و صدا در هوا، جای تعجب نیست که ۶۳% از شرکتها قصد دارند سرمایهگذاری در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را در سال ۲۰۲۳ افزایش یا حفظ کنند.
مطالعات قبلاً نشان دادهاند که پیشگامان اولیه هوش مصنوعی برای برنامههای L&D خود، شاهد موارد زیر بودهاند:
- ۵۷% افزایش کارایی
- ۵۵% افزایش ایمنی
- ۵۲% افزایش بهرهوری
- ۴۷% کاهش پیچیدگی
چگونه میتوان از هوش مصنوعی در محیط یادگیری و توسعه استفاده کرد؟ بهترین شیوهها برای تقویت آموزش سازمانی با هوش مصنوعی چیست و نسبت به چه چیزی باید محتاط باشید؟
هوش مصنوعی چیست و چه معنایی برای یادگیری سازمانی دارد؟
هوش مصنوعی (AI) شبیهسازی فرایندهای هوش انسانی توسط ماشینها است. این امکان را برای ماشینها فراهم میکند تا از تجربه یاد بگیرند، خود را با ورودیهای جدید تنظیم کنند و وظایف ما انسان ها را انجام دهند.
اکثر ابزارهای هوش مصنوعی به فناوریهای یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی متکی هستند، معروف ترین آنها چت جی پی تی است. در عمل، هوش مصنوعی میتواند با تکمیل وظایف اداری جزئی، تفسیر دادهها، پیشبینی نتایج و موارد دیگر، به انسانها کمک کند. اگرچه بسیاری در صنعت یادگیری و توسعه نگران هستند که شغلهای آنها در نهایت توسط هوش مصنوعی جایگزین شود، اما کارشناسان اطمینان دارند که اینطور نیست. در عوض، آنها استدلال میکنند که هوش مصنوعی باید به عنوان یک دستیار مفید دیده شود.
“هوش مصنوعی به جای جایگزینی انسانها در نیروی کار، مهارتهای انسانی را تکمیل کرده و وظایف خاصی را که بیشتر مشاغل را تشکیل میدهند، بازتعریف میکند و فرصت و خروجی را برای تقریباً هر صنعت و حرفهای افزایش میدهد.”
مزایای استفاده از هوش مصنوعی در یادگیری سازمانی
هنگامی که به درستی استفاده شود، هوش مصنوعی میتواند مزایای متعددی را ارائه دهد. در اینجا برخی از روشهای کلیدی که میتواند ارزش را به برنامه یادگیری سازمانی شما بیاورد، آورده شده است. یکی از شرکت هایی که از این روش ها استفاده میکند، آکادمی آموزش هوش مصنوعی فرااپلای است.
- افزایش بهرهوری
مطالعات نشان میدهد که کارمندان اداری یک سوم زمان کاری خود را به وظایف اداری اختصاص میدهند. وقتی صحبت از یادگیری و توسعه میشود، تیمها اغلب به دلیل انجام وظایف جزئی و پردازش بیپایان دادهها، به جای تمرکز بر آنچه مهم است – ساخت و ارائه محتوا – گرفتار میشوند.
معرفی هوش مصنوعی برای کمک به انجام وظایف زمانبر اما با ارزش بالا – مانند زیرنویس کردن ویدیوها یا حتی پیدا کردن تصویر مناسب – به طراحان یادگیری آزادی بیشتری میدهد تا روی تصویر بزرگتر تمرکز کنند، بهرهوری را افزایش دهند و تیمها را قادر سازند با حجم بیشتری ایجاد کنند.
- شخصیسازی بیشتر
اغلب، یادگیرندگان با آموزشهای یکجورساز که برای آنها مرتبط یا جالب نیست، غرق میشوند. آنها به سرعت از تعامل خارج میشوند و زمان، پول و تلاش صرف شده برای ایجاد آن محتوای آموزشی هدر میرود.
شخصیسازی کار آسانی نیست که به صورت دستی انجام شود. با این حال، با هوش مصنوعی، این فرآیند میتواند در مقیاس خودکار شود. یادگیرندگان میتوانند بر اساس نقش، بخش یا حتی رفتار خود در پلتفرم یادگیری شما، محتوایی دریافت کنند که کاملاً متناسب با نیازهای آنها باشد.
- بینشهای هوشمندتر
۶۶% از فرهنگهای یادگیری با تأثیر بالا (۱۰% برتر تیمهای L&D) از تحلیل دادهها برای بهبود تجربه یادگیری استفاده میکنند – اما تنها ۱۲% از تیمهای متوسط L&D همین کار را میکنند. چرا؟ زیرا خرد کردن اعداد زمان زیادی میبرد که اکثر تیمهای L&D به سادگی آن را ندارند.
تکیه بر ابزارهای هوشمند هوش مصنوعی برای کمک به شما در پردازش دادههای یادگیری و تشخیص روندهای نوظهری، نه تنها منابع را در سازمان شما آزاد میکند، بلکه تضمین میکند که استراتژی آموزشی شما مبتنی بر دادهها است و برای موفقیت بهینه شده است.
- کاهش هزینهها
ما قبلاً در مورد چگونگی معرفی هوش مصنوعی برای خودکارسازی وظایف زمانبر و کاهش نیاز به مداخله انسانی صحبت کردهایم، که به تیمهای L&D اجازه میدهد تا روی پروژههای با ارزشتر تمرکز کنند که به رشد سازمان شما و در نهایت سوددهی شما کمک میکنند. با این حال، هوش مصنوعی همچنین میتواند هزینهها را به روشهای دیگری کاهش دهد.
محدودیتهای استفاده از هوش مصنوعی در یادگیری سازمانی
در حالی که استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت استراتژی یادگیری سازمانی شما مزایای متعددی دارد، همچنین تعدادی محدودیت وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. در اینجا چند نکته منفی برای در نظر گرفتن وجود دارد.
- ملاحظات اخلاقی
یکی از ملاحظات اخلاقی کلیدی هنگام استفاده از هوش مصنوعی – به ویژه در محیط شرکتی – حفاظت از حریم خصوصی است. الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند مقادیر زیادی از دادهها را پردازش کنند، از جمله اطلاعات شخصی و حساس در مورد کارمندان. سازمانها باید اطمینان حاصل کنند که سیستمهای هوش مصنوعی آنها با مقررات مربوط به حفاظت از دادهها مطابقت دارند و در مورد نحوه جمعآوری، پردازش و استفاده از دادهها شفاف هستند.
یکی دیگر از نگرانیها در مورد استفاده از هوش مصنوعی در یادگیری سازمانی (و فراتر از آن) پتانسیل تعصب است. الگوریتمهای هوش مصنوعی فقط به اندازه دادههایی که روی آنها آموزش دیدهاند خوب هستند و اگر آن دادهها مغرضانه باشند، نتایج نیز میتوانند مغرضانه باشند. به همین دلیل، مهم است که الگوریتمهای هوش مصنوعی را به طور منظم حسابرسی کنید و برای کاهش هرگونه مشکلی که شناسایی میشود، اقدام کنید.
- خطرات قانونی
علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد محتوا، ملاحظات قانونی در مورد حق چاپ را مطرح میکند. الگوریتمها اغلب روی مطالب دارای حق چاپ آموزش میبینند و میتوانند به طور بالقوه آن مطالب را بدون مجوز یا اجازه مناسب تکثیر کنند. برای جلوگیری از هرگونه مشکل قانونی، اطمینان حاصل کنید که سیستم مورد استفاده شما به درستی مجوز داده شده است و فقط از محتوای مجاز استفاده میکند.
- محدودیتهای فنی
در فضای L&D هیجان زیادی در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی میتواند نحوه کار ما را متحول کند وجود دارد، اما بسیاری از افراد منحنی یادگیری شیبدار مرتبط با این فناوری جدید را نادیده میگیرند. بسیاری از کارمندان ممکن است تجربه استفاده از هوش مصنوعی را نداشته باشند و نیاز به ارتقای مهارت در نحوه استفاده مؤثر از آن خواهند داشت.
علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی ممکن است برای راهاندازی و نگهداری به تخصص فنی قابل توجهی نیاز داشته باشند، که میتواند مانعی برای پذیرش توسط برخی سازمانها باشد.
- تکرار لمس انسانی
در حالی که هوش مصنوعی میتواند بسیاری از کارها را خودکار کند و توصیههای شخصی ارائه دهد، نمیتواند تخصص، تجربه و ظرافتی را که متخصصان L&D انسانی ارائه میدهند، جایگزین کند. جنبههایی از ساخت یک برنامه آموزشی وجود دارد که نیاز به لمس انسانی دارد و اگرچه هوش مصنوعی میتواند این فعالیتها را تکمیل کند، اما نمیتواند کاملاً جایگزین آنها شود. شاید یکی از روش های مناسب شرکت در دوره های آموزش هوش مصنوعی فرااپلای است.
- پاسخگویی
اگرچه انقلابی است، ابزارهای هوش مصنوعی اختراع بسیار جدیدی هستند و هنوز در حال توسعه هستند. در نهایت، این بر عهده شماست که اطمینان حاصل کنید سیستمهای هوش مصنوعی طبق آنچه در نظر گرفته شده عمل میکنند و نتایج دقیقی تولید میکنند. سازمانها باید در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی در برنامههای یادگیری و توسعه خود شفاف باشند و آماده باشند تا مسئولیت هرگونه خطا یا عواقب منفی که ممکن است رخ دهد را بر عهده بگیرند.
۵ روش استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت استراتژی آموزش سازمانی شما
۱. ایجاد یک تجربه یادگیری شخصیسازی شده
در نظرسنجی توسط Brightwave، آمده است که ۷۷ درصد متخصصان L&D، یادگیری شخصیسازی شده را برای تعامل کارمندان حیاتی دانستند.
الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند دادهها را از برخوردهای یادگیری قبلی تجزیه و تحلیل کنند تا بر اساس نقش خاص کارمند، سبک یادگیری، ترجیحات و موارد دیگر، توصیههای هوشمندانه ارائه کنند.
مانند شخصیسازی که ما به آن عادت کردهایم در پلتفرمهایی مانند نتفلیکس، هوش مصنوعی میتواند این توصیهها را به طور فوری و پویا ارائه دهد. با یادگیری از آنچه کاربر قبلاً انجام داده است و همچنین آنچه میخواهد انجام دهد،
۲. خودکارسازی فرآیندهای اداری
یکی از محبوبترین روشهایی که کسبوکارها از هوش مصنوعی استفاده میکنند، خودکارسازی فرآیندهای اداری و آزاد کردن زمان بیشتر برای تیمهای L&D است. تحقیقات PwC نشان میدهد که ۴۴% از رهبران تجاری در سال گذشته بر افزایش بهرهوری از طریق خودکارسازی تمرکز کردهاند.
هوش مصنوعی میتواند با خودکارسازی وظایف اداری مانند برنامهریزی و ورود دادهها، فرآیندها را ساده کند و زمان را برای متخصصان آزاد کند تا روی ابتکارات استراتژیک بیشتری تمرکز کنند.
۳. شناسایی و رفع شکافهای مهارتی
تقریباً نیمی از رهبران یادگیری و توسعه میگویند که شکاف مهارتی در سازمان آنها در سال ۲۰۲۳ در حال گسترش است و منجر به کاهش بهرهوری، موانع نوآوری و خطر بالاتر ترک کار میشود. الگوریتمهای یادگیری ماشین میتوانند برای انجام ارزیابیهای مهارتی، تجزیه و تحلیل عملکرد گذشته و شناسایی مناطقی که کارمندان ممکن است در برخی از دانشها کمبود داشته باشند، استفاده شوند.
۴. دستیاران مجازی
بسیاری از کسبوکارها با چالش آموزش و ارتقای مهارت نیروی کار پراکندهای که اغلب در چندین کشور، قاره و منطقه زمانی پخش شدهاند، مواجه هستند. ارائه آموزش به اندازه کافی دشوار است، چه رسد به یافتن ظرفیت برای ارائه پشتیبانی و مربیگری مداوم.
اینجاست که دستیاران مجازی هوش مصنوعی وارد میشوند. این برنامههای کاربردی که بیشتر با نامهایی مانند سیری و الکسا شناخته میشوند، قادر به درک زبان طبیعی صوتی و دستورات متنی و انجام وظایف برای کاربر نهایی هستند. در محیط یادگیری سازمانی، دستیاران مجازی میتوانند برای راهنمایی یادگیرندگان در فعالیتهای آموزشی خود، نظارت بر پیشرفت آنها در زمان واقعی و پاسخگویی به سوالات مرتبط با محتوا استفاده شوند.
۵. سادهسازی ایجاد محتوا
برخی از نمونهها :
- تولید محتوا
- مسیرهای یادگیری شخصیسازی شده
- پردازش زبان طبیعی (NLP)
- یادگیری تطبیقی
یکی از تأثیرگذارترین روشهایی که هوش مصنوعی میتواند به تیمهای L&D کمک کند، کمک به آنها در انتقال از ماژولهای آموزشی طولانی به میکرولرنینگ کوچک است. تقسیم موضوعات به درسهای ۲-۳ دقیقهای با تأثیر بالا ثابت شده است که تعامل را بهبود میبخشد و حفظ دانش را تا ۸۰% افزایش میدهد، اما بسیاری از سازمانها از میزان زمان و تلاش مورد نیاز برای تغییر کاربری مواد موجود یا حتی شروع از ابتدا دلسرد میشوند.
با هوش مصنوعی، میتوانید به راحتی محتوای طولانی را با یک کلیک به تجربیات میکرولرنینگ کوچک تبدیل کنید و همچنین کارتهای نتایج یادگیری را ایجاد کنید که کارمندان میتوانند به راحتی در حال حرکت به آنها دسترسی داشته باشند.
آینده هوش مصنوعی در یادگیری و توسعه سازمانی چیست؟
در آینده، استفاده از هوش مصنوعی در یادگیری و توسعه سازمانی قرار است حتی گستردهتر و پیچیدهتر شود. با جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای بیشتر، الگوریتمهای هوش مصنوعی دقیقتر و شخصیتر خواهند شد و برنامههای آموزشی مؤثرتر و کارآمدتری را امکانپذیر خواهند کرد.
با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی یک ابزار است، نه جایگزینی برای متخصصان یادگیری و توسعه انسانی. هیچ کس بهتر از شما تفاوتهای ظریف کسبوکار شما را درک نمیکند، به همین دلیل است که همیشه مهم است از تجربه آنها حمایت کنید. رویکرد توصیه شده، استفاده از هوش مصنوعی در کنار تخصص انسانی برای ایجاد یک تجربه یادگیری ترکیبی است.
با تکامل فناوری، نقش هوش مصنوعی در آموزش سازمانی نیز تکامل خواهد یافت و شرکتهایی که از این منحنی جلوتر هستند، مزیت متمایزی در بازار خواهند داشت.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰