همزمان با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، صنایع خودروسازی بازگشت وی به کاخ سفید را آغاز جنگ تعرفه ها معرفی می کنند. دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود، خودروسازان چینی را با اعمال تعرفه های ۶۰ درصدی تهدید می کرد. البته تهدیدات ترامپ فقط منوط به چینی ها نبود، بلکه بارها هشدار به افزایش تعرفه های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ درصدی برای قطعات و خودروهای مونتاژ مکزیک داده بود.
ترامپ در آخرین مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری گفته بود که صنعت خودرو آمریکا را تقویت و تعرفه بالا برای خودرو و قطعات تولیدی مکزیک و چین اعمال خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این سیاست جهت فشار به انتقال تولید به آمریکا و حمایت از تولید کنندگان داخلی این کشور از سوی ترامپ دنبال می شود. البته ترامپ تلاش دارد تا مالیات خودروهای ساخت آمریکا را کاهش و سبب رشد فروش آن ها در بازار داخلی شان شود.
آکسفورد اکونومیس معتقد است که بازار خودرو این کشور افزایش نرخ ۳.۷ درصدی قیمت ها را به دلیل اعمال تعرفه های ترامپ تجربه خواهد کرد
قیمت خودروها در آمریکا افزایش می یابد
سیاست ها و برنامه های ترامپ هدف ایجاد تحولات عظیم در زنجیره تامین و جذب سرمایه گذاری را دنبال می کند. پیش بینی ها حاکی از آن است که حمایت های ترامپ از رشد تعرفه ها منجربه افزایش تیراژ و عمق داخلی سازی در آمریکا خواهد شد. البته در جنگ تعرفه ها و قیمت ها، محصولات خودروسازان آمریکایی رشد قیمت را تجربه خواهد کرد، آکسفورد اکونومیس معتقد است که بازار خودرو این کشور افزایش نرخ ۳.۷ درصدی قیمت ها را به دلیل اعمال تعرفه های ترامپ تجربه خواهد کرد.
در حال حاضر خودروسازان آمریکایی با چالش کاهش سود ناشی از افزایش هزینه های توسعه خودروهای برقی مواجه شدند، از سوی هجوم خودروهای برقی ارزان چینی به بازار این کشور منجربه سخت تر شدن رقابت خودروسازان آمریکایی در بازار کشورشان شده است. مدیران شرکت های خودروساز آمریکایی معتقد هستند که حمایت ترامپ از اعمال تعرفه های واردات سبب کاهش نفوذ چینی ها در بازار کشورشان خواهد شد.
سیاست های ترامپ در مورد وضع تعرفه های وارداتی سبب آسیب مالی جنرال موتورز و استلانتیس خواهد شد. زیرا این خودروسازان در مکزیک خطوط مونتاژ خودروهای سواری و سنگین دارند، از سوی رشد تعرفه واردات کالاهای ساخت مکزیک به آمریکا می تواند در زنجیره تامین خودروسازان این کشور اختلال جدی ایجاد کند
مکزیک زیر ضرب تعرفه های ترامپ
یکی از مدیران با سابقه یک گروه خودروسازی در اروپا معتقد است که صنعت خودرو در دنیا با بحران ناشی از فشارهای مالی مواجه است. در این شرایط فقط خودروسازان آلمانی بیشترین شانس برنده شدن را دارند، زیرا این خودروسازان وضعیت قابل قبولی در صادرات دارند.
از همین روز مکزیک در بالاترین فهرست اهداف ترامپ قرار دارد، زیرا وی در شعارهای انتخاباتی خود عنوان می کرد؛ «مکزیک قرار نیست یک خودرو به بازار آمریکا بفروشد.» شعارهای ترامپ علیه مکزیک در شرایطی عنوان می شد که همسایه جنوبی آمریکا صادرات ۱۳ درصدی انواع خودرو که معادل ۲.۵۵ میلیون دستگاه در سال است را دارد. از سوی خودروسازان بزرگ مانند فورد، فولکس واگن، تویوتا و غیره در این کشور سایت تولید دارند.
مواضع ترامپ علیه صنعت خودرو مکزیک سبب نگرانی شرکت «هوندا» شده است، این خودروساز ژاپنی معتقد است که تعرفه های ترامپ به صادرات ۱۶۰ هزاردستگاهی هوندا درسال از مکزیک به آمریکا تاثیر منفی خواهد گذاشت. شینجی آئویاما معاون اجرایی مدیرعامل هوندا معقتد است که اگر تعرفه های ترامپ وضع و اجرا شود، هوندا باید مقصد دیگری به جز مکزیک را برای تولید انتخاب کند.
همزمان با افزایش نگرانی خودروسازان حاضر در مکزیک، دان لوی تحلیلگر بازار خودرو اعلام کرده است؛ سیاست های ترامپ در مورد وضع تعرفه های وارداتی سبب آسیب مالی جنرال موتورز و استلانتیس خواهد شد. زیرا این خودروسازان در مکزیک خطوط مونتاژ خودروهای سواری و سنگین دارند، از سوی رشد تعرفه واردات کالاهای ساخت مکزیک به آمریکا می تواند در زنجیره تامین خودروسازان این کشور اختلال جدی ایجاد کند.