تلاش برای افزایش تمکین مالیاتی با تمرکز بر شفافیت هزینههای مالیات
به گزارش خبرگزاری برنا، سید محمدهادی سبحانیان در آیین رونمایی از سند راهبردی فرهنگسازی مالیاتی اظهار کرد: شرایطی که شاید به کشور تکمیل شد ما را بر آنداشت که به سمت مالیات برویم و در حال حاضر تکیه عمده درآمدهای دولت از محل مالیات است که با توجه به بحران صندوق بازنشستگی و بحران محیط
به گزارش خبرگزاری برنا، سید محمدهادی سبحانیان در آیین رونمایی از سند راهبردی فرهنگسازی مالیاتی اظهار کرد: شرایطی که شاید به کشور تکمیل شد ما را بر آنداشت که به سمت مالیات برویم و در حال حاضر تکیه عمده درآمدهای دولت از محل مالیات است که با توجه به بحران صندوق بازنشستگی و بحران محیط زیست، این اتکا به مالیات خبر خوبی است. وقتی شیر نفت سفت میشود یا کم میشود رفتن به سمت مالیات باعث میشود تا صرفا به منابع نفتی تکیه نداشته باشیم.
وی افزود: موضوع مالیات نیاز به اقناع و اتفاق نظر دارد. اینکه بخواهیم درآمد مالیاتی را ۷۰ درصد افزایش دهیم باید مردم توجیه باشند. مردم بعضا این سوال را دارند که چرا با وجود منابع نفت و گاز، ما باید مالیات بدهیم. باید به مردم توضیح دهیم که ثروت بین نسلی کشور و سرمایهها نباید صرف امور جاری شود. باید مفصل در این زمینه گفتگو شود و رسانهها بخصوص رسانه ملی در این زمینه نقش موثری دارند.
رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سازمان باید پاسخ قانع کنندهای برای مردم در زمینه پرداخت مالیات داشته باشد گفت: بحمدالله در حال حاضر مردم میتوانند محل هزینه کرد مالیات خود را مشخص کنند که بازخورد خوبی در مردم داشته است. این مساله تمکین مردم به مالیات را افزایش داده است.
سبحانیان خاطرنشان کرد: در سال جاری با وجود فرصت محدود حدود ۴۰۰ هزار نفر محل هزینه کرد مالیاتی خود را مشخص کردند و ۷۰۰۰ میلیارد تومان از این محل تامین مالی شد. این مالیات صرف عمران و آبادانی شهرها و روستاها میشود. این موضوعات نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دارد.
وی افزود، موضوع دیگری که نیازمند حمایت حاکمیت است این بود که نباید مالیات زبان نیز برخورد با مردم باشد. مالیات ابزار تنظیم گری نه تامین مالی صرف است. سازمان مالیاتی سنگر اول برخورد کردم با حاکمیت است و تصویر کارآمدی حاکمیت در این سازمان در ذهن مردم شکل میگیرد. براین اساس تکریم مردم یک اولویت برای کارمندان مالیاتی است.
رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: ما میزهای خدمت را برگزار میکنیم و همین که مردم میبینند حرفشان شنیده میشود به آرامش میرسند. البته نباید زبان تیز ما در حوزه مالیات باشد. مثلا در حوزه مسکن و خانه خالی باید دریافت مالیات مبتنی بر اطلاعات درست باشد. متاسفانه در خانههای خالی این مشکل را داریم. اطلاعات ما مبتنی بر یک دستگاه دیگری است. دستگاهها اطلاعات خانههای لوکس را به ما نمیدهند. وقتی اطلاعات نادرست از دستگاههای دیگر به ما ارایه میشود مبتنی بر آن اخذ مالیات باعث مشکلات برای مردم در بخشهایی مثل خروج از کشور میشود.
به گفته سبحانیان، نمیتوان همه مشکلات کشور را با ابزار مالیاتی حل کرد. نکته دیگر اینکه برخورد با کرامت و محبت با مودیان مالیاتی باید در سرلوحه امور قرار گیرد. مالیات باید با رضایتمندی از مردم اخذ شود؛ هرچند ممکن است از شرایط عمومی اقتصاد کشور نارضایتی داشته باشند. باید حرف مردم شنیده و برای آن پاسخ داده شود.
رییس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به هوشمندسازی نظام مالیاتی گفت: مسیر هوشمندسازی و مالیات ستانی عادلانه برای بهبود فضای کسب و کار باید در دستور کار قرار گیرد. رئیس جمهور بر حکمرانی مبتنی بر داده و مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر اصرار دارند و خوشبختانه دکتر همتی وزیر اقتصاد از ما حمایت میکنند که امیدواریم بتوانیم مسیر را با قوت بیشتری ادامه دهیم.
انتهای پیام/
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0