کد خبر : 20743
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶

پزشکیان دنیای تبلیغات را زیر و رو می کند؟

پزشکیان دنیای تبلیغات را زیر و رو می کند؟

تیتر کوتاه گزارش می دهد؛ کدخبر: ۱۱۷۷۷۶ ۱۶ تیر ۱۴۰۳ ۲۰:۱۵ سیاست دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز به پایان رسید و رئیس‌جمهوری منتخب مردم مشخص شد. با توجه به میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات، این سوال مطرح می‌شود که تبلیغات چقدر در حضور مردم در دو دوره اول و دوم انتخابات

تیتر کوتاه گزارش می دهد؛

دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز به پایان رسید و رئیس‌جمهوری منتخب مردم مشخص شد. با توجه به میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات، این سوال مطرح می‌شود که تبلیغات چقدر در حضور مردم در دو دوره اول و دوم انتخابات موثر بوده است؟

پزشکیان دنیای تبلیغات را زیر و رو می کند؟


تبلیغات در دوران انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم‌ترین ابزارهای سیاسی برای جذب رأی‌دهندگان و انتقال پیام‌های کلیدی نامزدها به جامعه است. تبلیغات باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازها و مشکلات واقعی جامعه را منعکس کند. برای این کار، نامزدها باید تحقیقات دقیقی در مورد خواسته‌ها و نیازهای رأی‌دهندگان انجام دهند و پیام‌های خود را بر اساس این اطلاعات تنظیم کنند. تبلیغات انتخاباتی باید به گونه‌ای باشد که نه تنها نامزدها را به رأی‌دهندگان معرفی کند، بلکه اعتماد و حمایت آنها را نیز جلب کند.

در همین راستا در خصوص تاثیر تبلیغات بر چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری و آینده حوزه تبلیغات در کشور به گفت‌وگو با فعالان این حوزه پرداختیم.

مهران فرهادی فعال فرهنگی رسانه‌ای در حوزه تبلیغات در رابطه با شرط اثرگذاری تبلیغات بر انتخابات گفت: تعریفی تئوریک از تاثیر تبلیغات بر انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد که قطعا تبلیغات بر افزایش مشارکت در این نوع انتخابات اثرگذار است، البته در صورتی که از ابزار و شیوه درستی در این مسیر استفاده شود. به نظر من تبلیغات انتخاباتی در کشور ما نیاز به یک تغییر جدی دارد زیرا هنوز ابزارهای نوین تبلیغات وجود نداشته و دیالوگ‌های کوتاه مجازی و کاربردی مناسب دوران انتخابات استفاده نمی‌شود. در واقع تبلیغات انتخاباتی ما در تمامی دوران‌ها بر اساس شیوه‌های سنتی اجرا شده است. در نتیجه تبلیغات بدون داشتن علم بر آن نمی‌تواند تاثیر شگرفی بر انتخابات داشته باشد.

مهران-فرهادی

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال استفاده از تراکت و بنرهای تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری دیگر اثر بخشی خاصی ندارد. آن قدر که در دوران انتخابات به تبلیغات اقناعی نیاز است، به تبلیغات بر اساس بنر و بیلبورد نیازی نیست. در تبلیغات اقناعی مخاطب به درک و شناخت مشخصی از فرد مورد نظر می‌رسد که همین موضوع لازمه یک تبلیغ موثر است. هیچ کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری توجهی به مسئله بودجه‌ای و آسیب‌های زیست محیطی که در نتیجه این گونه تبلیغات ایجاد می‌شود نکردند. در این دوران پیگیری مردم از جریان انتخابات بیشتر از طریق صفحات مجازی و تلویزیون بوده است و تبلیغات محیطی با بیلبورد و بنر در شناخت مردم از نامزد انتخابات تاثیر آنچنانی ندارد.

فرهادی در خصوص آینده صنف تبلیغات با حضور مسعود پزشکیان بیان کرد: به نظر آینده صنف تبلیغات با حضور رئیس‌جمهوری جدید تغییر چندانی نخواهد کرد، زیرا نگاه رئیس‌جمهور منتخب به نظر خیلی نوگرایانه نیست. البته همیشه امید به بهبود شرایط وجود دارد. شاید اگر وزیر ارشاد این دولت شخصی باشد که رویکردی تازه داشته و از طریق ابزارهای نوین بتواند انقلابی در حوزه تبلیغات و رسانه ایجاد کند، بتوان به آینده روشن این حوزه امیدوار بود.

همچنین پدرام باقرنژاد، روزنامه نگار و کارشناس ارشد مدیریت در گفت‌وگو با تیتر کوتاه در رابطه با تاثیر تبلیغات بر انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: بی‌تردید تبلیغات و مدیریت بازاریابی سیاسی در جهت دهی افکار عمومی و روشن شدن ذهنیت جامعه موثر است، زیرا به هر حال تبلیغات تنور تبلیغات را گرم می‌کند، اما نباید فراموش شود که ابزار نشر و رسانه هایی که مسئولیت انتشار تبلیغات را بر عهده دارند، قطعا نیاز به محتوا داشته و در واقع محتوای خوب است که باعث موفقیت یک تبلیغ یا بازاریابی سیاسی می‌شود.

پدرام-باقرنژاد

وی در ادامه عنوان کرد: محتوای خوب نشات گرفته از عملکرد درست است. به این معنا که از شخصی که جایگاه قابل قبولی نداشته و از نظر افکار عمومی از محبوبیت و مشروعیت کافی برخوردار نباشد، حتی در صورت در دست داشتن تمام ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی، نمی‌توان انتظار یک محتوای موفق تبلیغاتی را داشت.

این کارشناس در مورد شرط اثرگذاری بیشتر تبلیغات در دوران انتخابات گفت: در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز شاهد این مسئله بودیم که نامزدهای انتخابات چه در دوره اول و چه در دوره دوم، با توجه به بودجه که برای موضوع تبلیغات مصرف شده بود، نتیجه لازم را دریافت نکردند. تبلیغات به نامزدهای انتخابات این امکان را می‌داد که اثر بخشی برنامه‌های خود برای آینده را به صورت تصاعدی بالا ببرند. بنابراین نمی‌توان از یک محصول ناموفق، یک پیام غیرواقعی یا یک شعار غیرصادقانه به کمک ابزار تبلیغاتی در جامعه خروجی مناسبی گرفت. باید محتوای مورد نظر مبتنی بر اصول اخلاقی و حقایق و خواسته‌های جامعه باشد تا بتواند نتیجه خوبی داشته باشد.

باقرنژاد نحوه تاثیر تبلیغات بر میزان مشارکت مردم را اینگونه بیان کرد: آنچه که در این دوره انتخابات مشخص بود این است که در زمان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تمامی ابزارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای در خدمت جریان انتخابات قرار گرفت تا این دوره از انتخابات با شور و هیجان بالایی برگزار شود. میزان تبلیغات در این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های قبل بسیار بیشتر بوده است اما میزان مشارکت در این انتخابات نشان داد که تبلیغات برای افزایش حضور مردم کافی نیست بلکه مردم باید مشروعیت و محبوبیت فرد مورد نظر را باور داشته باشند و همین مسئله باعث حضور مردم در صحنه می‌شود. نتیجه دوره اول انتخابات نمایانگر این بود که تبلیغات چقدر بر میزان مشارکت مردم تاثیر داشته است، البته در دوره دوم هم تبلیغات اثر شگرفی بر میزان مشارکت مردم نداشت.

وی در پایان یادآور شد: در نهایت نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هر چیزی که هست، پیروزی ملت بوده، نه پیروزی افراد. بین گزینه‌های موجود به تشخیص مردم، مسعود پزشکیان انتخابت شده و حتما این فرد به عنوان کسی که نگاه اجتماعی و ملی داشته، در جهت بهبود شرایط قدم بر خواهد داشت تا آینده روشنی پیش روی مردم قرار گیرد.





منبع:+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn