کد خبر : 22214
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱

آموزش صفر تا صد نحوه استفاده از هواپز

آموزش صفر تا صد نحوه استفاده از هواپز

 در این مقاله به طور کامل با نحوه استفاده از هواپز آشنا خواهید شد. هواپزچیست و چگونه کارمی‌کند؟ هواپز ها یکی از لوازم آشپزخانه هستند که از آنها برای سرخ کردن و پختن مواد غذایی استفاده می‌شود. افرادی که به دنبال پخت غذا با کمترین مقدار چربی هستند با استقبال از این محصول موجب شدند

 در این مقاله به طور کامل با نحوه استفاده از هواپز آشنا خواهید شد.

هواپزچیست و چگونه کارمی‌کند؟

هواپز ها یکی از لوازم آشپزخانه هستند که از آنها برای سرخ کردن و پختن مواد غذایی استفاده می‌شود. افرادی که به دنبال پخت غذا با کمترین مقدار چربی هستند با استقبال از این محصول موجب شدند تا هواپزها محبوبیت زیادی بین افراد پیدا کنند.

هواپزها با به گردش درآوردن هوای داغ و انتقال گرما به موادغذایی باعث پخت آن مواد می‌شوند. روش کارکرد این دستگاه به این صورت است که؛ یک فن مکانیکی در دستگاه وجود دارد که حرارت را با سرعت زیاد درمکانی که مواد غذایی برای پخت وجود دارد به گردش درمی‌آورد تا مواد غذایی به صورت یک‌نواخت پخته شود.

کاربردهای هواپز

هواپز ها یک انتخاب آسان، راحت و سالم برای پخت و تهیه غذا می‌باشد. و درتهیه انواع مختلف غذاها می‌توانید از آن استفاده کنید. برخی از مواد غذایی که در هواپز ها می‌توانید به طبخ آن بپردازید شامل این موارد می‌شود: پخت سبزیجات، پخت گوشت(استیک)، پخت ماهی، پخت مرغ، تهیه نان و پخت کیک.

مزایا و معایب استفاده از هواپز

هواپزها نیز مانند هر یک از لوازمی که با ترکیب تکنولوژی و صنعت به وجود آمده‌اند؛ از مزایا و معایب مستثنی نیستند. در اینجا برخی از این مزایا و معایب را برایتان آورده ایم:

مزایای استفاده از هواپز

  • سلامت و چربی کم: دراین دستگاه ها نیاز به استفاده از روغن به حداقل می‌رسد. بنابراین بسیار سالم تر هستند و چربی موجود در آنها کمتر است.
  • سرعت و صرفه‌جویی در زمان: در هواپزها پخش متراکم گرما از جهات مختلف به غذا باعث تسریع در سرعت پخت می‌شوند.
  • آسانی در استفاده: استفاده از هواپز ها بسیار ساده و آسان است و تنها با چند دکمه می‌توانید برنامه  پخت مناسب با مواد غذایی را استفاده نمایید.
  • نظافت آسان: با توجه به اینکه بسیاری از قطعات هواپزها قابل جداشدن هستند می‌توان به راحتی آنها را با استفاده از ماشین ظرفشویی نیز بشویید.
  • برنامه های پخت متنوع: با توجه به وجود انواع برنامه های پخت ثبت شده برروی ایرفرایر ها می‌توان به راحتی لز آنها برای پخت انواع غذا ها؛ ازجمله سیب زمینی سرخ کرده، مرغ، ماهی و حتی کیک یا نان استفاده شود.
  • کاهش بوی غذا: با توجه به بسته بودن محفظه‌ای که غذا در آن آماده می‌شود؛ پخش بو در محیط اطراف نیز  کاهش می‌یابد.

معایب استفاده از هواپز

  • اندازه و ظرفیت: هواپزها دارای ظرفیت محدودی هستند و نمیتوان حجم زیادی از غذارا در یک مرتبه پخت آماده کنید.
  • نیاز به فضای بیشتر: ازآنجایی که هواپزها برروی کابینتقرار می‌گیرند. در آشپزخانه های کوچک ممکن است با مشکل کمبود فضا مواجه شود.
  • نتیجه متفاوت از سرخ کن های روغنی: درست است ک غذاهای تهیه شده در هواپزها نیز ترد می‌شوند اما بازهم ممکن است نتیجه نهایی به ترد بودن غذاهایی که در سرخ کن های روغنی سرخ می‌شوند نباشد.

آیا هواپز برای مواد مغذی ضرر دارد؟

به صورت کلی هواپز ها به حفظ مواد مغذی موجود در غذاها کمک می‌کند و ضرری برای‌آن ندارد. درواقع حتی استفاده از هواپز ها با توجه به کاهش نیاز به استفاده از روغن و همچنین دمای پایین ‌تری‌که نسبت به سرخ کردن های با مقدار روغن زیاد دارد می‌تواند به حفظ ویتامین ها و مواد معدنی کمک کند.

آیا هواپزها اشعه مضر دارند؟

هواپزها اشعه مضر تولید نمی‌کنند؛ در هواپزها از فن های قدرتمند و یک منبع حرارتی برای ایجاد فضایی که درآن هوای گرم جریان دارد استفاده می‌کند تا پخت غذا به صورت یک نواخت و سریع انجام شود. برخلاف ماکروویو ها که از امواج مایکروویو برای پخت غذا استفاده می‌کنند؛ هواپزها از حرارت مستقیم و گردش هوا استفاده می‌کنند.

نکات پخت غذا در هواپز

برای اینکه غذایی که در هواپز تهیه می‌کنید، بهترین نتیجه را به شما بدهد؛ نیازمند این است تا برخی نکات را هنگام پخت رعایت کنید .دراینجا برخی از آن نکات را برای شما آورده ایم:

  • پیش گرم کردن: اجازه دهید قبل از اینکه غذارا در هواپز قرار دهید به مدت چنددقیقه در محیط بماند تا به دمای محیط برسد.
  • چیدن غذاها: چیدمان غذاها باید به صورت یک نواخت و در یک لایه در سینی غذاپز قرار دهید تاجریان هوا به صورت یکنواخت در اطراف مواد درگردش باشد و آن‌ها را بپزد.
  • اسپری روغن: برای تردتر شدن غذاها می‌توانید کمی روغن را با اسپری روی مواد اسپری کنید. این روش برای غذاهایی که نیازمند تردی بیشتر هستند مانند سیب زمینی حتما توصیه می‌شود
  • نظارت برغذا: درطول زمان پخت بهتر است چند بار غذارا بررسی نمایید و درصورت نیاز آن‌را هم زده یا بچرخانید تا مواد به صورت یکنواخت پخته شود.
  • تنظیم دما و زمان: باتوجه به نوع غذا، دما و زمان پخت را تنظیم نمایید. معمولا برنامه های پخت موجود برروی دستگاه گزینه های مناسبی هستند و پیشنهاد می‌شود همان را رعایت نمایید.
  • نظافت منظم: برای جلوگیری از جمع شدن چربی و باقی مانده غذا در دستگاه بهتر است پس از هربار مصرف سبد و سینی هواپز را تمیز نمایید.

زمان پخت انواع مواد غذایی در هواپز

درست است که در هواپز ها دمای  مناسب و زمان مناسب برای پخت هرماده غذایی به صورت پیش‌فرض تعریف شده‌است؛ اما ما در اینجا به جهت نمونه چند مورد را برایتان آورده‌ایم:













زمان(دقیقه)

دما(C)

منوی پخت

15

180

پیش فرض

15

180

استیک

20

200

سیب زمینی

15

160

کیک

15

200

ماهی

40

180

مرغ

25

200

مرغ تکه‌ای

20

200

میگو

10

200

نان تست

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn