کد خبر : 28175
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴

کلید توسعه پایدار و امنیت غذایی در کشور

کلید توسعه پایدار و امنیت غذایی در کشور

صنعت دام و طیور یکی از صنایع اساسی و حیاتی در اقتصاد بسیاری از کشورها است. این صنعت اهمیت بسیاری از نظر تأمین منابع غذایی دارد. همچنین، صنعت دام و طیور می‌تواند نقش مهمی در اشتغال و درآمدزایی برای جامعه داشته باشد. برگزاری نمایشگاه‌ های دام و طیور نیز اهمیت بسیاری دارد. این نمایشگاه ‌ها

صنعت دام و طیور یکی از صنایع اساسی و حیاتی در اقتصاد بسیاری از کشورها است. این صنعت اهمیت بسیاری از نظر تأمین منابع غذایی دارد. همچنین، صنعت دام و طیور می‌تواند نقش مهمی در اشتغال و درآمدزایی برای جامعه داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه‌ های دام و طیور نیز اهمیت بسیاری دارد. این نمایشگاه ‌ها فرصت خوبی برای تولیدکنندگان، تاجران و فعالان صنعت دام و طیور به شمار می روند تا جدیدترین فناوری ‌ها و دستاوردهای این حوزه را معرفی کنند. علاوه بر این، این نمایشگاه‌ ها فرصتی عالی برای ایجاد ارتباطات تجاری و تبادل دانش میان صنعت‌ گران فراهم می کنند.

با توجه به در پیش بودن برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته پیرامون وضعیت امروز صنعت دام و طیور و تاثیر برگزاری این نمایشگاه بر این صنعت با احمد راستینه نماینده مجلس دوازدهم به گفت و گو نشستیم.

ظرفیت های بالقوه ایران در بخش کشاورزی و دامپروری

راستینه در این گفت و گو بیان کرد: بخشی از ظرفیت های کشور ما حوزه کشاورزی و دامپروری است. با توجه به این که ایران کشوری چهار فصل است و بسترهای کم نظیری برای توسعه کشاورزی و دام پروری دارد. نباید فراموش کرد که با تکیه بر کشاورزی مدرن و صنعت دام در حوزه صنایع های‌تک می توان به ارزآوری و توسعه امنیت سبد غذایی کشور کمک کرد.

احمد-راستینه

ظرفیت‌ های کشاورزی و دامپروری ایران

وی افزود: ایران با داشتن میلیون ها هکتار زمین قابل کشت، دام های متنوع و گونه مختلف گیاهی و جانوری، از ظرفیت‌ های قابل توجهی در بخش کشاورزی و دامپروری برخوردار است. تنوع آب و هوایی، وجود منابع آبی مختلف و سابقه دیرینه کشاورزی در این سرزمین، بستر مناسبی را برای توسعه این بخش فراهم کرده است.

نقش کشاورزی مدرن و صنعت دام در توسعه پایدار

نماینده مردم شهرستان های شهرکرد بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه، کشاورزی و دامپروری سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای روزافزون جوامع نیست. برای دستیابی به توسعه پایدار در این بخش، لازم است به کشاورزی مدرن و صنعت دام مبتنی بر دانش و فناوری روی آوریم. استفاده از روش ‌های نوین آبیاری، کشت گلخانه ‌ای، اصلاح نژاد دام، تغذیه علمی و فرآوری محصولات، می ‌تواند به طور قابل توجهی بهره ‌وری را افزایش دهد و ارزش افزوده تولیدات را به طور چشمگیری ارتقا دهد.

مزایای توسعه کشاورزی و دامپروری مدرن

راستینه در ادامه با بیان اینکه کشاورزی مدرن با به ‌کارگیری روش ‌ها و فناوری‌ های نوین، تحولات چشمگیری در این عرصه ایجاد کرده و مزایای متعددی را به همراه داشته است، تصریح کرد: یکی از بارزترین دستاوردهای کشاورزی مدرن، افزایش قابل توجه تولید در واحد سطح یا واحد دامی است. این امر با استفاده از روش‌ های نوین کاشت، داشت و برداشت، بهینه‌ سازی مصرف آب و کود، استفاده از بذرهای اصلاح‌ شده و مقاوم به آفات و بیماری ‌ها و همچنین به‌کارگیری ادوات و ماشین ‌آلات کشاورزی مدرن حاصل می ‌شود.

ظرفیت‌های کشاورزی و دامپروری ایران

وی افزود: ایران با داشتن میلیون ها هکتار زمین قابل کشت، دام های متنوع و گونه مختلف گیاهی و جانوری، از ظرفیت‌ های قابل توجهی در بخش کشاورزی و دامپروری برخوردار است. تنوع آب و هوایی، وجود منابع آبی مختلف و سابقه دیرینه کشاورزی در این سرزمین، بستر مناسبی را برای توسعه این بخش فراهم کرده است.

وی افزود: توسعه کشاورزی مدرن، فرصت ‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم فراوانی را در بخش‌ های مختلف از جمله تولید، فرآوری، بازاریابی و توزیع ایجاد می ‌کند. این امر به رونق اقتصاد ملی و کاهش نرخ بیکاری کمک شایانی می ‌کند. از طرفی صادرات محصولات کشاورزی و دامی با کیفیت، می ‌تواند به ارزآوری برای کشور و رونق اقتصاد ملی کمک کند. کشاورزی مدرن با افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات، زمینه را برای حضور موفق‌ تر در بازارهای جهانی و افزایش صادرات غیرنفتی فراهم می ‌کند.

نقش نمایشگاه ‌ها در توسعه کشاورزی و دامپروری

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام و طیور تهران اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه‌ های تخصصی مانند این رویداد، می ‌تواند فرصتی ارزشمند برای معرفی ظرفیت ‌ها و دستاوردهای این بخش به فعالان داخلی و خارجی باشد.

وی افزود: این نمایشگاه ‌ها بستری مناسب برای ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان، سرمایه ‌گذاران، تجار و مصرف‌ کنندگان فراهم می ‌کنند و می ‌توانند در انتقال دانش و فناوری، جذب سرمایه‌ گذاری و توسعه بازار برای محصولات کشاورزی و دامی نقش موثری ایفا کنند.

راستینه افزود: برگزاری نمایشگاه ها یک گام بلند برای معرفی ظرفیت ها، اتصال تولیدکننده به بازار، شناساندن ظرفیت های صنعت برای افزایش ارزش افزوده تولیدات کشور و مواردی این قبیل به حساب می آیند. از این رو برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته می تواند به توسعه کشاورزی و دام پروری کشور بر اساس صنایع مدرنی که امروزه ارزش افزوده صد برابری به تولیدات دام و طیور کشور می دهد، کمک کند.

نماینده مجلس دوازدهم در پایان گفت: با توجه به اینکه دام و طیور بخش مهمی از زنجیره تأمین مواد غذایی جهانی را تشکیل می ‌دهند، برگزاری نمایشگاه‌ های مرتبط با این صنعت، به اشتراک گذاری ایده‌ ها و فناوری ‌های جدید و همچنین افزایش توجه به مسائل بهداشتی و بهره ‌وری در این حوزه را ترویج می‌ کند.





منبع:+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn