کد خبر : 32587
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷

طباطبایی: برای جلوگیری از تبعیض از تبعیض مثبت استفاده می‌کنیم/ شریعتی: دولت جای سهمیه دادن نیست

طباطبایی: برای جلوگیری از تبعیض از تبعیض مثبت استفاده می‌کنیم/ شریعتی: دولت جای سهمیه دادن نیست

برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور  سید شهاب‌الدین طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان و مالک شریعتی نیاسر نماینده مجلس شورای اسلامی به بررسی روند انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم پرداختند. سید شهاب‌الدین طباطبایی در شروع برنامه اظهار کرد: دکتر پزشکیان ایده‌هایی را مطرح کردند که فرآیندی بود و ایشان وارد فضا‌ها و اشتباهات گذشته نشدند.

برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور  سید شهاب‌الدین طباطبایی دبیرکل حزب ندای ایرانیان و مالک شریعتی نیاسر نماینده مجلس شورای اسلامی به بررسی روند انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم پرداختند.

سید شهاب‌الدین طباطبایی در شروع برنامه اظهار کرد: دکتر پزشکیان ایده‌هایی را مطرح کردند که فرآیندی بود و ایشان وارد فضا‌ها و اشتباهات گذشته نشدند. دکتر پزشکیان به تخصص گرایی و عدالت بسیار تاکید داشتند. 

وی ادامه داد:‌ ایشان به مردم تاکید می‌کردند که این دو را فراموش نمی‌کنند و این قول نشانه‌ای است که در حرکت کنونی ایشان اتفاق افتاده. اگر عدالتی بخواهد بر قرار شود با تصمیمی گیری تنها چند نفر مشکلات حل نمی‌شود.

طباطبایی افزود: اگر برای زنان و سایر ادیان نقش تعریف شده به همان موضوع عدالت بازمی‌گردد. مهمترین محور تشکیل این مدل ساز و کار موضوع عدالت در بخش سیاسی است و امیدواریم با ساز و کار کنونی به اهداف خود برسیم.

وی تاکید کرد:‌ مهمترین چالش پیش رو نارضایتی کسانی است که در این ساز و کار انتخاب نمی‌شوند البته خیر عمومی ارجحیت دارد تا محفل و افراد بخواهند راضی باشند. دکتر پزشکیان همیشه می‌گفتند ایران متعق به ۸۹ میلیون ایرانی است نه تعداد محدودی از افراد.

چیزی به نام تبعیض مثبت نداریم

شریعتی در ادامه برنامه گفت: الان فصل اجرا و اقدام است و وقت تبلیغات نیست و کار بسیار سنگینی به دوش رئیس‌جمهور منتخب است و بعد از تنفیذ و تحلیف باید وارد امور اجرایی شود که یک تیم منسجم و سالم می‌خواهد.

وی ادامه داد: در ادبیات علمی دنیا که خود آقای پزشکیان در بحث کارشناسی به آن تکیه می‌کردند انتخاب مدیران یک بحث شایستگی دارد و اگر بخواهیم به شایستگی‌گزینی بپردازیم بسیار مرسوم است و در سطوح بالای مدیریت این امر انجام می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای شایسته‌گزینی باید چند کار انجام شود اول اینکه ویژگی‌های عمومی شایستگی را تعریف کند. ویژگی و شایستگی‌هایی وجود دارد که مختص هر دستگاه خاصی است، چون ویژگی وزارت خارجه با وزرات ورزش متفاوت است که به دانش افراد و ویژگی‌های فردی آنها برمی‌گردد که ترکیب اینها را مدل شایستگی می‌گویند؛ و افزود: اینها کاملا علمی می‌تواند بیان شود وباید به صورت سند مکتوب بیان شود مثلا برای اینکه برای فلان مسئولیت ما به جنسیت امتیاز می‌دهیم در هیچ جای دنیا این‌طور نیست و ویژگی‌هایی را در نظر می‌گیرند که اگر زن یا مرد بهتر بود آن را انتخاب می‌کنند.

شریعتی گفت: اگر بخواهیم کار تبلیغی انجام دهیم آن امتیاز ارتباطی به آن مسئولیت ندارد و باید عواقب آن را بعهده بگیریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: ویژگی‌ها و عملکرد دولت باید مردم را راضی و نخبگان را اقناع کند و اگر همه بتوانند آن روش شایستگی را ببنیند درست است نه اینکه مردم پشت صحنه را نبیند. اینکه بخواهیم سهمیه بدهیم باید توجه داشته باشیم که دولت جای سهمیه دادن نیست نه به جنسیت، نه احزاب و نه مذاهب، چون طبیعتا افرادی انتخاب می‌شوند که با دولت همسو باشند، اما هدف کارآمدی و رفع مشکلات است و کارآمدی و سلامت مهم است.

شریعتی اظهار کرد: کسانی که می‌خواهند ارزیابی کنند که در راس آن شورای راهبری تعیین شده خود این ارزیا‌بها باید شایسته باشند، اما در آن افرادی حضور دارند که خودشان شایسته نیست چه شایستگی‌هایی که در قانون اساسی آمده که برخی اعلام کردند به قانون اساسی معتقد نیستند لذا این افراد چگونه می‌توانند در شورای راهبری باشند.

وی ادامه داد: چند ماه پیش طرف در یکسری مواردی که اعلام کرده بود با او برخورد قضایی شده، اما الان در شورای راهبری است.

استفاده از شاخصه‌های دقیق برای انتخاب وزرا

طباطبایی در ادامه برنامه گفت: خوب است که اکنون درباره شاخص حرف می‌زنیم و از سلیقه افراد انتقاد نمی‌کنیم. 

دبیرکل حزب ندای ایرانیان بیان کرد: شاخصه‌های دقیقی برای انتخاب افراد پیش‌بینی شده است حرف آقای شریعتی درست است. قرار است که این اتفاق بیفتد که وقتی که سنجه‌ها اقتصادی بررسی شد در شرایط مساوی با توجه به مسائلی مانند اهل سنت بودن و یا زن بودن از تبعیضی مثبت استفاده می‌کنیم که این تبعیض تاریخی که در کشور وجود دارد جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: مثلا اگر ۱۰ امتیاز برای سن زیر ۵۰ سال داریم یا برای زن بودن و اهل سنت بودن ۱۰ امتیاز است ْ ملاک‌های نخصصی ۴۰ امتیاز دیده شده است. برای تک تک سنجه‌ها پیش بینی شده امتیاز قرار دادیم. راجع به همه این موارد فکر شده است و دوستان اعتماد کنند. مرحوم مدرس جمله خوبی دارند که کار خوب. کاری است که بتوان عیب‌های آن را شمارد و کاری که برای اولین بار پیش می‌آید حتما ایراداتی دارد. 

طباطبایی گفت: مردم عزیز یادتان باشد قرار شد که به دولت کمک کنید و یک کمک هم مطالبه گری شما مردم عزیز است و شما نباید دولت را تنها بگذارید و این تنها نگذاشتن هم یعنی باید مطالبه‌گری را حفظ کنید.

در حال تکمیل…

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn