کد خبر : 35607
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۵۸

واکاوی یک بحران بزرگ در ایرانِ امروز

واکاوی یک بحران بزرگ در ایرانِ امروز

شایانیوز- در روزهای اخیر در چندین نوبت شاهد بوده ایم که مقام های حوزه برق کشورمان از شکسته شدن چندباره رکورد مصرف برق در ایران سخن گفته اند. همواره در فصل گرم، شاهد افزایش میزان مصرف برق در ایران بوده ایم. موضوعی که موجب شده تا در برخی مواقع شاهد وقوع برخی خاموشی ها در شهرها

شایانیوز- در روزهای اخیر در چندین نوبت شاهد بوده ایم که مقام های حوزه برق کشورمان از شکسته شدن چندباره رکورد مصرف برق در ایران سخن گفته اند. همواره در فصل گرم، شاهد افزایش میزان مصرف برق در ایران بوده ایم. موضوعی که موجب شده تا در برخی مواقع شاهد وقوع برخی خاموشی ها در شهرها و مناطق مختلف کشورمان باشیم و مسئولان امر نیز مدام از مردم درخواست داشته اند تا در مصرف برق صرفه جویی کنند.

با این حال، نکته قابل تامل اینکه به نحو مشابهی در فصل زمستان نیز مدام مشاهده می کنیم که مسئولان از مردم می خواهند تا در مصرف گاز صرفه جویی داشته باشند! موضوعی که در نوع خود از وجود یک بحران بزرگ در ایرانِ امروز خبر می دهد. بر اساس آمارهای رسمی، میزان مصرف انرژی توسط کشورمان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، رشدی 11 برابری را داشته است این در حالی است که درآمدها و اقتصاد ایران 11 برابر نشده است.

بر اساس آمارهای رسمی، ایران اکنون روزانه معادل با فروش 7 میلیون بشکه نفت، انرژی مصرف می کند. موضوعی که در نوع خود از وجود یک بحران بزرگ در کشورمان خبر می دهد که گویی همگان نسبت به آن بی‌تفاوت هستند و این بحران سال به سال بزرگ و بزرگتر می شود. اهمیت این مساله زمانی مشخص می شود که بدانیم رشد و توسعه اقتصادی بدون برخورداری از انرژی کافی اساسا میسر و شدنی نیست.  

یارانه بنزین

با این حال، اینکه این مساله به ویژه از جانب افکار عمومی جدی گرفته نمی شود و شاهد اسراف قابل توجه در حوزه مصرف انرژی در ایران هستیم، بحرانی که باید هر چه سریع تر در سطوح مختلف برای مخاطب قرار دادن آن فکری اندیشیده شود. تردیدی نیست که اگر بخواهیم با همین روند به راه و مسیر خود ادامه دهیم، در سال های آتی با کاهش قابل توجه منابع کشور و صرفا درجا زدن در یک نقطه به جای رشد و پیشرفت اقتصادی ایران رو به رو خواهیم بود. بایستی الگوی مصرف انرژی در ایران تغییر کند و در این زمینه نیاز به تدوین طرح و برنامه های روشن و مشخصی است. طرح و برنامه هایی که موجب شوند تا انرژی به نحوی درست و بهینه مصرف شود و کار به جایی نرسد که ایران در بسیاری از حوزه ها که خود صاحب منابع غنی است، در نهایت تبدیل به وارد کننده شود. معادله ای که می تواند ایران را حتی چندین پله به عقب بیندازد و خسارت های جدی را مخصوصا به نسل های آتی کشورمان معطوف سازد.

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn