کد خبر : 36068
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴

مهارت عجیب یک کشاورز در برداشت خرما + ببینید

مهارت عجیب یک کشاورز در برداشت خرما + ببینید

به گزارش همشهری ‌آنلاین درست در همین روزهای خرماپزان نخلستان‌های جنوب کشور، ویدئویی دست به دست می‌شود که مهارت و سرعت یکی از کشاورزان در برداشت خرما را نشان می‌دهد؛ آن هم در دمای ۵۰ درجه.ضرب‌المثل «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» حکایت از این دارد که برداشت و چیدن خرما کار آسانی نیست.

به گزارش همشهری ‌آنلاین درست در همین روزهای خرماپزان نخلستان‌های جنوب کشور، ویدئویی دست به دست می‌شود که مهارت و سرعت یکی از کشاورزان در برداشت خرما را نشان می‌دهد؛ آن هم در دمای ۵۰ درجه.
ضرب‌المثل «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» حکایت از این دارد که برداشت و چیدن خرما کار آسانی نیست. کشاورزان با یک طناب ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ متری درخت نخل را بالا می‌روند تا دست‌شان به خرما برسد.

بیشتر بخوانید:
نوبرانه تابستانی نخل به بازار رسید + اینفوگرافیک

رسم سنتی برداشت خرما

«پَروَند» یا «پرونگ» کمربندی است که با یک طناب زخیم و یک سری الیاف پهن بافته شده و دور نخل بسته می‌شود تا کشاورز برای بالا رفتن از نخل از آن استفاده کند، برخی پروندها از الیاف و برگ درخت نخل و گاهی نیز از الیاف مصنوعی بافته می شود. کشاورز پروند را دور خود و نخل می‌بندد تا هم کمکی باشد برای بالا رفتن از نخل، هم وقتی می‌خواهد خرما را بچیند برایش تکیه‌گاهی باشد و هم اینکه به نوعی امنیتش برای پرت نشدن از نخل را تضمین کند. کشاورز بعد از بستن پروند، پاهایش را به کمر نخل زده و پله پله بالا می رود تا بالاخره به بالای نخل می‌رسد و برداشت را آغاز می‌کند. هر نخل حدود ۶ تا ۹ خوشه خرما دارد که به آن «پَنگ» می‌گویند. کشاورز این پنگ‌ها را با داس خود می‌برد و با دو یا سه زنبیل به پایین می‌فرستد و بعد از بریدن آخرین پنگ، خود نیز به پایین می‌آید.
این روزها برداشت محصول از درخت نخل آغاز شده و تا شهریور ادامه دارد.

فیلم این کشاورز را اینجا ببینید:

منبع خبر: همشـهری

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn