کد خبر : 39880
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸

سهامداران بانک آینده به دنبال عزل مدیرعامل

سهامداران بانک آینده به دنبال عزل مدیرعامل

بانک آینده طی یک سال گذشته به خاطر زیان های متوالی و هنگفت به تیتر یک اخبار بانکی تبدیل شده است و حتی سال گذشته در اقدامی تمامی مدیران بان آینده برکنار شدند تا سروسامانی به وضعیت این بانک داده شود.  با این تفاسیر به نظر می رسد که وضعیت این بانک رو به بهبود

بانک آینده طی یک سال گذشته به خاطر زیان های متوالی و هنگفت به تیتر یک اخبار بانکی تبدیل شده است و حتی سال گذشته در اقدامی تمامی مدیران بان آینده برکنار شدند تا سروسامانی به وضعیت این بانک داده شود. 

با این تفاسیر به نظر می رسد که وضعیت این بانک رو به بهبود نرفته و همچنان زیان ده ترین بانک ایران به شمار می رود. 

بخش عمده زیان انباشته نظام بانکی کشور مربوط به عملکرد هفت بانک می‌شود. این بانک‌ها شامل بانک‌های آینده، سرمایه، ایران زمین، دی، شهر، پارسیان و ملل هستند که مجموع زیان انباشته آنها به ۴۶۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. براساس گزارش صورت‌های مالی تلفیقی منتهی به پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در سایت کدال، بانک آینده به تنهایی با ۳۰۱ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، بیشترین سهم را در این بحران دارد. این ارقام نشان‌دهنده وضعیت بحرانی در سیستم بانکی کشور است.

بانک آینده که بیشترین میزان زیان انباشته را دارد در پروژه‌های مختلفی نظیر پروژه ایران‌مال سرمایه‌گذاری کرده که حدود ۳۱ درصد از دارایی خود را وارد این پروژه نموده است. در واقع بانک آینده برای تامین این میزان از هزینه پروژه به خود وام پرداخت کرده است. پروژه‌ای که شاید بیشترین میزان سود آن به علت افزایش ارزش ملک آن است.

براساس گزارش صورت‌های مالی تلفیقی منتهی به پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در سایت کدال، پس از بانک آینده، بانک سرمایه با ۵۴ هزار میلیارد تومان (همت)، بانک ایران زمین با ۵۲ هزار میلیارد تومان، بانک دی با ۲۶.۵ هزار میلیارد تومان، بانک شهر با ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان، بانک ملل با ۱۲ هزار میلیارد تومان و بانک پارسیان با ۳ هزار میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی زیان‌ده‌ترین بانک‌های ایران قرار می‌گیرند. نمودار زیر بانک‌های دارای زیان انباشته در پایان سال ۱۴۰۲ را براساس گزارش سایت کدال نشان می‌دهد.

با آگاهی به این موضوع شاید خیلی هم عجیب نباشد که سهامداران این بانک اینبار به صورت یک کارزار به دنبال جمع آوری امضا و مطالبه گری در خصوص برکناری مدیرعامل بانک آینده از رئیس بانک مرکزی باشند.

در متن این کارزار آمده است: 

ریاست محترم بانک مرکزی

عرض ادب و احترام؛

بر اساس قانون، مدیران مسئولیت‌ها و وظایفی دارند که اگر به هر دلیلی در انجام وظایف خود کوتاهی کنند و یا خارج از اختیارات کاری انجام دهند، در برابر شرکت و سهامداران مسئول هستند. قریب به ۸ ماه از استقرار هیئت مدیره جدید در بانک آینده می گذرد و در این مدت مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره به واسطه اعمال نادرست و ترک فعل‌های متعدد به شرح زیر، موجب خسارات سنگین به سهامداران و اعتبار بانک گردیده‌اند، لذا خواهشمند است نسبت به برکناری هرچه سریعتر نامبردگان به منظور جلوگیری از آسیب به اعتبار این بانک و ضرر و زیان بیشتر به سهامداران، اقدام فرمایید.

دلایل درخواست:

۱- تحمیل ماهانه حدود ۱۰ همت زیان به بانک.

۲- کاهش ارزش شدید سهام بر روی تابلوی معاملاتی به نصف، از زمان انتصاب تاکنون.

۳- از بین رفتن انگیزه و امنیت شغلی کارکنان بواسطه عدم شناخت و آگاهی نسبت به نیروی انسانی موجود در بانک و همچنین جذب تعداد زیادی نیرو از خارج از مجموعه در سطوح مدیریتی و کارشناسی.

۴- بی تفاوتی نسبت به نظرات کارشناسان و الویت‌ها و نیازمندی های بانک و اصرار بی‌دلیل بر مواضع شخصی که باعث آسیب به وجه بانک و همچنین انحراف از سیاست‌های پولی و کلان کشور شده‌است.

۵- افزایش بیش از ۳۲ همت استقراض از بانک مرکزی و همزمان رشد نرخ موثر سود سپرده‌ها به بیش از ۳۴ درصد که باعث مشکلات در هر دو حوزه استقراض و منابع گران‌قیمت شده.

۶- عدم مولدسازی دارایی‌های ارزشمند بانک و بی‌تفاوتی و ترک‌فعل عامدانه نسبت به تدوین و اجرای برنامه‌های اصلاحی بانک.

۷- عدم توجه و رسیدگی به امور مهمی مانند خروج سپرده و وصول مطالبات، کاهش بهای تمام شده پول و همچنین عدم برگزاری جلسات مستمر با کارشناسان در امور راهبردی بانک.

۸- فرار رو به جلو از طریق نسبت دادن عملکرد ضعیف فعلی به سابقه قبلی بانک و در عین حال تخصیص امکانات سازمانی و حقوق‌های نجومی به خود و اطرافیان و منصوبین.

۹- عدم استفاده از فرصت‌های فراهم شده توسط نهادهای نظارتی به منظور بازگشت بخش قابل توجهی از زیان‌های تحمیلی و فرا قانونی به بانک.

۱۰- عدم استفاده از ظرفیت‌های ارزی علی‌رغم برخورداری از کلیه مجوزهای لازم که در دوران قبل از ایشان اخذ شده بود.

و موارد متعدد دیگر

با تشکر، جمعی از سهامداران.

این کارزار تا پایان مردادماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت وباید دید آیا برای انجام اقدامات بعدی به حدنصاب امضا می رسد یا خیر؟





منبع:+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn