کد خبر : 44129
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹

خوشحالی بازنشستگان – ساناپرس

خوشحالی بازنشستگان – ساناپرس

به گزارش . ساناپرس، تا ساعات پایانی روز گذشته، تسهیلات ۳۰میلیون تومانی ضروری برای ۵۲هزار نفر از بازنشستگان صندوق کشوری واریز شد. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر درباره بازنشستگان ساناپرس را دنبال کنید. واریزی شگفت انگیز ۳۰.۰۰۰۰.۰۰۰ میلیونی برای ۵۲ هزار بازنشسته تا ساعات پایانی روز گذشته، تسهیلات ۳۰میلیون تومانی ضروری برای ۵۲هزار نفر

به گزارش ساناپرس، تا ساعات پایانی روز گذشته، تسهیلات ۳۰میلیون تومانی ضروری برای ۵۲هزار نفر از بازنشستگان صندوق کشوری واریز شد. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر درباره بازنشستگان ساناپرس را دنبال کنید.

واریزی شگفت انگیز ۳۰.۰۰۰۰.۰۰۰ میلیونی برای ۵۲ هزار بازنشسته

تا ساعات پایانی روز گذشته، تسهیلات ۳۰میلیون تومانی ضروری برای ۵۲هزار نفر از بازنشستگان صندوق کشوری واریز شد این تسهیلات با کارمزد سالانه ۴درصد پرداخت شده است.

دور بعدی ثبت نام وام به زودی آغاز خواهد شد.

وام بازنشستگان

وام بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

«حسین غلامی» فعال صنفی بازنشستگان کارگری در ارتباط با عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره واقعیتی تحت عنوانِ سرکوب دستمزد در سال‌های اخیر و فاصله عمیق مزد و حقوق با خط فقر سخن گفت و افزود: آقای صولت مرتضوی در جلسه‌ی اخیر مجلس به طرح دستاوردهای دولت سیزدهم در مقوله‌ی افزایش حقوق کارگران و به تبع آن بازنشستگان پرداخت و ادّعا کرد که حقوق‌ها را بیش از تورم افزایش داده و وضعیت کارگران در این دوره بهبود یافته است. باید گفت ایشان در این آمار هیچ توجهی به حقایق و واقعیت‌های آشکار زندگی کارگران و بازنشستگان که با احتساب خانواده‌هایشان بیش از ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، ندارد.

وزیر کار در گزارش خود گفت که طی دورۀ سه ساله، بیش از ۱۷۰ درصد حقوق کارگران افزایش یافته؛ افزایش حقوق از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ به ترتیب ۵۷ درصد، ۲۸ درصد و در سال آخر حدود ۳۶ درصد بوده است؛ باید پرسید ایشان چگونه با سه رقم فوق توانسته‌اند عدد ۱۷۰ درصد و بیش از ۱۷۰ درصد را استخراج کنند!

به گفته غلامی، اگر سه عدد مربوط به افزایش حقوق در سه سال متوالی را ساده جمع‌ بزنیم به عدد ۱۲۱ درصد می‌رسیم و اگر به صورت مرکب و تصاعدی حساب کنیم، عدد ۲۷۰ درصد بدست می‌آید، یعنی در طول سه سال، مزد و حقوق ۲.۷ برابر افزایش یافته است.

متناسب سازی حقوق حداقل بگیران

،سید محمود حسینی پور درباره اهمیت «لایحه اصلاح جزء (۲) بند(ر) ماده(۲۸) و تبصره(۴) ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» گفت: با توجه به اینکه در جزء (۲) بند(ر) ماده(۲۸) قانون پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳.۳.۱ صرفا به متناسب سازی بازنشستگان غیر حداقل بگیر اشاره شده است و با توجه به اینکه مستمری حدود ۷۵ درصد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی حداقل بگیر و یا کمتر از آن می باشد بر این اساس عبارت «غیر حداقل بگیر» در جزء یاد شده موجب می شود که این افراد، مشمول متناسب سازی نشوند؛ لذا دولت «لایحه اصلاح جزء (۲) بند(ر) ماده(۲۸) و تبصره(۴) ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» را برای انجام تشریفات قانونی مربوطه با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی نموده است.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه مذکور با حذف عبارت «غیر حداقل بگیر» در جزء یاد شده حداقل بگیران هم شامل متناسب سازی خواهند شد.

آنگونه که در تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده، شرایط بازنشستگی در چند صندوق بیمه‌ای متنوع است. احتمال بازنشستگی بیمه‌شدگان فقط در دو نهاد بازنشستگی یعنی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به ۲۸ شکل مختلف وجود دارد. دلیل این تنوع چیست؟ بخشی از تنوع به بیمه‌پردازی و بخشی نیز به دلیل ماهیت تعدادی از مشاغل است. آنچه به‌عنوان قاعده مشترک و فراگیر تلقی می‌شود؛ بازنشستگی با ۳۰ سال سابقه یا ۶۰ سال سن بوده و در این بین تراکم تبصره‌ها و استثناهای قانونی مربوط به بازنشستگی پیش از موعد و گروه‌های خاص به تنوع شرایط احراز بازنشستگی دامن زده است.

با مرور بخشی از این گزارش، به شرایط بازنشستگی تامین اجتماعی یا همان بازنشستگی کارگری برای گروه‌های سنی و سوابق مختلف در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس می پردازد.

شرایط بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه

بر اساس جدول منتشر شده در گزارش مرکز پژوهش ها که نگاهی به شرایط متنوع بازنشستگی در صندوق بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی دارد، ‌ یک زن با سن ۵۵ سال و یک مرد با سن ۶۰ سال می‌توانند با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شوند.

با این حال این سوال مطرح می شود که آیا شرط دیگری وجود دارد که بدون دارا بودن شرط سن برای زنان، بتوان با ۲۰ سال سابقه کار با بیمه تامین اجتماعی، بیمه شد؟ بر اساس گزارش اقتثادنیوز، مرکز پژوهش های مجلس در جدولی که منتشر کرده اینگونه آورده است که یک زن با ۴۲ سال سن در صورتی می تواند با ۲۰ سال سابقه کاری فقط با «درخواست ۲۰ روز حقوق» می‌تواند دوران بازنشستگی خود را آغاز کند.

چگونه با ۱۰ سال سابقه بازنشسته شویم؟

اما، سابقه ۱۰ سال برای زن و مرد در گروه‌های سنی مختلف مشروط به دارا بودن شروطی است. برای مثال، یک زن ۵۵ ساله با ۱۰ سال سابقه کاری، در صورت پرداخت یکجای سنوات باقی‌مانده برای رساندن به ۲۰ سال یا دریافت متناسب با سنوات می‌تواند بازنشسته شود. همین شرط برای مردان با سن ۶۰ سال با همین مدت سابقه کاری گذاشته شده است.

حالا اگر زن ۶۰ ساله و مرد ۶۵ ساله باشند، در شرایطی که سن فرد بیش از پنج سال از سن قانونی بازنشستگی بیشتر است، ‌ به درخواست کارفرما بازنشسته خواهند شد.

پایان/*

ساناپرس را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn