کد خبر : 51806
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰

رازهای تخت جمشید غرب: گشتی در میان آثار باستانی کرمانشاه

رازهای تخت جمشید غرب: گشتی در میان آثار باستانی کرمانشاه

کرمانشاه یکی از استان‌های غربی ایران با آب و هوای معتدل کوهستانی است که در هر گوشه‌ی آن می‌توان آثار باستانی با قدمت بالا که تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین را به نمایش می‌گذارند، مشاهده کرد. اگر می‌خواهید از یکی از اولین سکونتگاه‌های بشر و مهد تمدن و فرهنگ دیدن کنید و در عین

کرمانشاه یکی از استان‌های غربی ایران با آب و هوای معتدل کوهستانی است که در هر گوشه‌ی آن می‌توان آثار باستانی با قدمت بالا که تاریخ و فرهنگ غنی این سرزمین را به نمایش می‌گذارند، مشاهده کرد. اگر می‌خواهید از یکی از اولین سکونتگاه‌های بشر و مهد تمدن و فرهنگ دیدن کنید و در عین حال از تماشای طبیعتی بکر و تماشایی هم لذت ببرید، سفر به کرمانشاه را جز اهداف خود قرار دهید. یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌های بازدید از این شهر تهیه‌ و خرید بلیط قطار کرمانشاه از بهترین سامانه‌ خرید آنلاین بلیط در سطح کشور است.

جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه

سفر به کرمانشاه به معنی سفر به دل تاریخ و سرزمین داستان‌های عاشقانه شیرین و فرهاد و بیژن و منیژه است که براساس افسانه‌ها و داستان‌های قدیمی اولین بار ساخت آن توسط طهمورث دیوبند یا بهرام ساسانی انجام گرفت. در هر صورت این شهر میزبان آثار تاریخی متعددی است که تعدادی از مشهورترین آن‌ها در ادامه معرفی شده‌اند و بازدید از هر یک از آن‌ها در نوع خود تجربه‌ای بی‌نظیر و به‌یادماندنی است:

بیستون

بیستون معروف در داستان خسرو و شیرین به تنهایی گردشگران زیادی را به تهیه‌ی بلیط قطار کرمانشاه و سفر به این استان ترغیب می‌کند. این جاذبه که در کوهی به هیمن نام در مسیر همدان به کرمانشاه قرار دارد، به لطف جای گرفتن در مسیر جاده‌ی ابریشم مورد توجه پادشاهان و فرماندهان گوناگون هم بوده است؛‌ به طوری که در حال حاضر می‌توان ۲۸ اثر ثبت ملی را در آن تماشا کرد که کتیبه‌ی دستگیری بردیای دروغین توسط داریوش کبیر یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

طاق بستان

طاق باستان مجموعه‌ای با سنگ‌نوشته‌های متعدد در بخش شمال غربی کرمانشاه متعلق به دوره‌ی ساسانیان است که یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های این شهر هم به شمار می‌رود. در طاق باستان کتیبه‌هایی زیبا از تاج‌گذاری خسرو پرویز، اردشیر دوم و سوم و سنگ‌نگاره‌ای از مراسم شکار گراز به تصویر کشیده شده است.

غار پراو

با تهیه‌ بلیط قطار با یک تیر چند نشان می‌زنید و در کنار لذت بردن از تاریخ غنی این سرزمین می‌توانید از بزرگ‌ترین غار آهکی دنیا به نام پراو هم دیدن کنید. این غار که قدمت ساختمان آن به دوران سوم زمین‌شناسی می‌رسد به فضاهای کوچک و بزرگی تقسیم می‌شود و در آن حفره‌ها و پرتگاه‌های مختلفی وجود دارند. البته صعود به این غار و بازدید از آن کار هر کسی نیست و صرفاً افراد حرفه‌ای با وسایل پیشرفته از پس آن بر می‌آیند.

مسجد جامع کرمانشاه

در سال ۱۱۹۶ هجری قمری و در دوران زندیه فردی به نام حاج علی خان زنگنه که سمت حاکمیت شهر را برعهده داشت، مسجد جدیدی به جای مسجد قدیمی بنا کرد که در حال حاضر می‌توان در بخش جنوب غربی آن پلکانی را که برای دسترسی به بالاخانه که بخشی از مدرسه بوده است، مشاهده کرد.

تکیه معاون الملک

یکی دیگر از آثار تاریخی که ارزش خرید پیش فروش بلیط قطار کرمانشاه و سفر به این شهر را دارد، تکیه معاون الملک است که حدود ۱۱۴ سال پیش با کاشی‌کارهای زیبا، رنگ‌های متنوع و در سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه ساخته شد. بر روی تعدادی از این کاشی‌کاری‌ها داستان‌های تاریخی و مذهبی روایت شده‌اند که بازدید از آن‌ها را به تمامی علاقه‌مندان به تاریخ توصیه می‌کنیم.

معبد آناهیتا

بازدید از معبد آناهیتا یکی از کارهایی است که باید بعد از خرید بلیط قطار کرمانشاه و رسیدن به این شهر انجام دهید. این بنای سنگی بعد از تخت جمشید دومین اثر سنگی ایران به شمار می‌رود که قدمت آن به پیش از تولد حضرت مسیح باز می‌گردد. این معبد و آتشگاه در اصل مکانی برای ادای احترام به الهه‌ی نگهبان آب آناهیتا بوده است که بعد از ورود اسلام به ایران تغییرات عمده‌ای در ظاهر آن صورت گرفت.

مجسمه هرکول

هرکول تنها اثر تاریخی به‌جامانده از دوران سلوکیان به شکل مجسمه‌ای به طول ۱۴۷ متر است که در فاصله‌ی ۳۵۰ متری از جاذبه‌ی تاریخی بیستون قرار دارد. این نقش برجسته مردی نیرومند و عریان را با مو و ریش مجعد به تصویر می‌کشد که در زیر سایه‌ی درختی استراحت می‌کند. در پشت سر هرکول کتیبه‌ای با خط یونان قدیم وجود دارد که باستان‌شناسان با توجه به آن قدمت مجسمه را حدود ۱۵۳ میلیون سال پیش از میلاد تخمین می‌زنند.

مسجد جامع شافعی

زمانی که می‌گوییم با خرید بلیط قطار کرمانشاه و سفر به این استان از تنوع جاذبه‌های تاریخی شگفت‌زده می‌شوید، اغراق نمی‌کنیم؛ چرا که می‌توانید در آن یکی از بزرگ‌ترین مساجد اهل سنت ایران را با معماری شگفت‌انگیزی که از مساجد کلاسیک عثمانی الهام گرفته شده است، مشاهده کنید. ساخت مسجد جامع شافعی با معماری داخلی شکوهمندش در سال ۱۳۲۴ به همت روحانیون سنی این شهر در فضایی به وسعت ۱۰۰۰ مترمربع صورت گرفت و بخش‌های قدیمی آن هم در حال حاضر به بازدید عموم اختصاص داده شده‌اند.

پل خسرو

در راه قدیمی بیستون به تخت شیرین گردشگران می‌توانند پایه‌های پلی قدیمی و در عین حال بزرگ را مشاهده کنند که ساخت آن به خسرو ساسانی نسبت داده می‌شود. پل خسرو مکانی است که اعراب با عبور از آن به سراغ یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی رفتند و او را شکست دادند. با وجود اینکه گذر زمان باعث آسیب بخش بزرگی از پل شده است، اما همچنان می‌توان از تماشای عظمت و بزرگی آن لذت برد.

کاروانسرای بیستون

کاروانسرای بیستون یا شیخ علیخان از جمله کاروانسراهایی با چهار ایوان در کرمانشاه با ساختمانی مستطیلی شکل محسوب می‌شود که در اطراف حیاط آن می‌توان ۴۷ اتاق اختصاص داده شده به مسافران را مشاهده کرد. با توجه به مصالح به‌کاررفته و سبک آجرکاری، باستان‌شناسان قدمت این بنا را به دوران صفویان نسبت می‌دهند، هر چند در پی آن از سنگ‌هایی مرتبط با دوران ساسانیان استفاده شده است.

مسجد عمادالدوله

یکی از زیباترین مساجد کشور با معماری خاص و سنتی است که کاملاً ارزش تهیه‌ی بلیط قطار کرمانشاه و سفر به این استان را دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از تماشای طاق‌های خشتی رنگی، حوض بزرگ، انعکاس تصویر مسجد در آب و معماری چهارایوانی بنا که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد، لذت ببرند.

خرید بلیط قطار کرمانشاه به صورت آنلاین از فلای تودی

فلای تودی پلتفرم خرید و پیش فروش بلیط قطار به صورت آنلاین به مقاصد مختلف در سطح کشور از جمله کرمانشاه است تا همه بتوانند لذت سفری بدون دردسر و آسان را تجربه کنند. برای انتخاب بلیط خود از شرکت مورد نظر در روز دلخواه کافی است به وب‌سایت فلای تودی مراجعه کنید و مشکلات احتمالی را با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید.

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn