کد خبر : 58726
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۸

کشف بزرگ در مریخ | حفظ حیات در سیاره سرخ

همشهری آنلاین – یکتا فراهانی: آیا در مریخ آب وجود دارد؟ این سؤال مهمی است که همیشه مطرح بوده است. در حال حاضر ناسا اقیانوس‌هایی از آب در مریخ پیدا کرده است. اما به نظر می‌رسد مشکلاتی دراین‌خصوص وجود دارد.دانشمندان با استفاده از داده‌های بایگانی کاوشگر ناسا اینسایت شواهدی از وجود یک مخزن زیرزمینی بزرگ

دانشمندان با استفاده از داده‌های بایگانی کاوشگر ناسا اینسایت شواهدی از وجود یک مخزن زیرزمینی بزرگ در مریخ یافته‌اند که نشان می‌دهد ممکن است در این سیاره همچنان آب مایع وجود داشته باشد.

چگونگی دسترسی فضانوردان به آب

با اینکه احتمال می‌رود در مریخ آب وجود داشته باشد؛ اما خبر بد این است که در صخره‌هایی حدود ۷ تا ۱۲ مایل (۱۱.۵-۲۰ کیلومتر) زیر سطح پوسته مریخ گیر افتاده است و دسترسی به آن برای فضانوردان آینده یا مستعمرات مریخی آسان نخواهد بود.

کشف لرزه‌ای

داده‌های لرزه‌ای که توسط Insight در سکوی آن در منطقه Elysium Planitia مریخ جمع‌آوری‌شده و توسط ژئوفیزیک‌دانان تجزیه‌وتحلیل شده است نشان می‌دهد شکاف‌ها و منافذ سنگ‌های عمیق در پوسته مریخ با آب مایع پر شده است.
این آب با استفاده از تکنیک‌های مشابهی که زمین‌شناسان از سفره‌های زیرزمینی و میدان‌های نفتی در مریخ نقشه‌برداری می‌کنند، شناسایی شد.
به گفته دانشمندان، داده‌های لرزه‌ای اینسایت با لایه عمیقی از سنگ‌های آذرین شکسته اشباع شده با آب مایع به بهترین شکل توضیح داده شد

کشف بزرگ در مریخ | حفظ حیات در سیاره سرخ

ممکن است آب زیرزمینی کافی برای پوشاندن کل سیاره در اقیانوسی به عمق یک مایل وجود داشته باشد. تصور می‌شود که اقیانوس‌های سطح واقعی مریخ بیش از سه میلیارد سال پیش ناپدید شده‌اند.