کد خبر : 58726
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۸

کشف بزرگ در مریخ | حفظ حیات در سیاره سرخ

کشف بزرگ در مریخ | حفظ حیات در سیاره سرخ

همشهری آنلاین – یکتا فراهانی: آیا در مریخ آب وجود دارد؟ این سؤال مهمی است که همیشه مطرح بوده است. در حال حاضر ناسا اقیانوس‌هایی از آب در مریخ پیدا کرده است. اما به نظر می‌رسد مشکلاتی دراین‌خصوص وجود دارد.دانشمندان با استفاده از داده‌های بایگانی کاوشگر ناسا اینسایت شواهدی از وجود یک مخزن زیرزمینی بزرگ

همشهری آنلاین – یکتا فراهانی: آیا در مریخ آب وجود دارد؟ این سؤال مهمی است که همیشه مطرح بوده است. در حال حاضر ناسا اقیانوس‌هایی از آب در مریخ پیدا کرده است. اما به نظر می‌رسد مشکلاتی دراین‌خصوص وجود دارد.
دانشمندان با استفاده از داده‌های بایگانی کاوشگر ناسا اینسایت شواهدی از وجود یک مخزن زیرزمینی بزرگ در مریخ یافته‌اند که نشان می‌دهد ممکن است در این سیاره همچنان آب مایع وجود داشته باشد.

چگونگی دسترسی فضانوردان به آب

با اینکه احتمال می‌رود در مریخ آب وجود داشته باشد؛ اما خبر بد این است که در صخره‌هایی حدود ۷ تا ۱۲ مایل (۱۱.۵-۲۰ کیلومتر) زیر سطح پوسته مریخ گیر افتاده است و دسترسی به آن برای فضانوردان آینده یا مستعمرات مریخی آسان نخواهد بود.

کشف لرزه‌ای

داده‌های لرزه‌ای که توسط Insight در سکوی آن در منطقه Elysium Planitia مریخ جمع‌آوری‌شده و توسط ژئوفیزیک‌دانان تجزیه‌وتحلیل شده است نشان می‌دهد شکاف‌ها و منافذ سنگ‌های عمیق در پوسته مریخ با آب مایع پر شده است.
این آب با استفاده از تکنیک‌های مشابهی که زمین‌شناسان از سفره‌های زیرزمینی و میدان‌های نفتی در مریخ نقشه‌برداری می‌کنند، شناسایی شد.
به گفته دانشمندان، داده‌های لرزه‌ای اینسایت با لایه عمیقی از سنگ‌های آذرین شکسته اشباع شده با آب مایع به بهترین شکل توضیح داده شد

کشف بزرگ در مریخ | حفظ حیات در سیاره سرخ

ممکن است آب زیرزمینی کافی برای پوشاندن کل سیاره در اقیانوسی به عمق یک مایل وجود داشته باشد. تصور می‌شود که اقیانوس‌های سطح واقعی مریخ بیش از سه میلیارد سال پیش ناپدید شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کشف جدید درباره مریخ | نظریه پیشین دانشمندان درباره سیاره سرخ باطل شد!

آشنایی با موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران

امکان زندگی در مریخ

کشف آب مایع در مریخ که در قطب‌های آن نیز به‌صورت یخ باقی می‌ماند احتمالاً علاقه‌ای دوباره به‌احتمال وجود حیات میکروبی در مریخ ایجاد می‌کند. چون همان‌طور که می‌دانیم آب برای زندگی ضروری است.

مایکل مانگا، یکی از نویسندگان مقاله که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم و استاد علوم زمین و سیاره‌شناسی در دانشگاه منتشر شده می‌گوید: نمی‌دانم چرا مخزن زیرزمینی محیط قابل سکونتی نیست. معادن عمیق و اعماق اقیانوس می‌تواند میزبان حیات باشد

مانگا گفت: این تحقیق هیچ مدرکی برای حیات در مریخ پیدا نکرده است، اما حداقل مکانی را شناسایی کرده‌ایم که در اصل باید بتواند حیات را حفظ کند.

کشف بزرگ در مریخ | حفظ حیات در سیاره سرخ

دمای مناسب برای وجود آب مایع

اخبار منتشر شده دراین‌خصوص حاکی احتمال تجدید نوعی حیات در مریخ است. گروهی از دانشمندان نیز مقاله‌ای منتشر و در آن پیشنهاد شکل‌دهی زمینی مریخ با رهاسازی ذرات غبار در جو آن را ارائه کردند.
این به طور بالقوه می‌تواند جو را تا بیش از ۵۰ درجه فارنهایت گرم و در نتیجه دمای سطحی مناسب برای وجود آب مایع در سطح آن ایجاد کند.

به گزارش Forbes ادوین کایت، دانشیار علوم ژئوفیزیک در دانشگاه شیکاگو و نویسنده مسئول در آن مطالعه می‌گوید: این نشان می‌دهد که مانع گرم‌شدن مریخ برای اجازه‌دادن به آب مایع به‌اندازه‌ای که قبلاً تصور می‌شد نیست.

مأموریت InSight

InSight در ماه مه ۲۰۱۸ پرتاب شد و در نوامبر ۲۰۱۸ بر روی مریخ فرود آمد تا چهار سال را صرف مطالعه پوسته، گوشته و هسته مریخ کند.

مأموریت اصلی آن نیز در دسامبر ۲۰۲۰ به پایان رسید، اما ناسا این مأموریت را برای دو سال تمدید کرد. در نهایت نیز صفحات خورشیدی آن توسط گردوغبار قرمز ماسه ‌بلاست شدند و پلت فرم انرژی خود را از دست داد.

منبع خبر: همشـهری

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn