کد خبر : 71290
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸

گیاهان دارویی چه بر سر کبد می آورند؟!

گیاهان دارویی چه بر سر کبد می آورند؟!

اگرچه گیاهان دارویی هزاران سال است که برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اخیراً به لطف پست‌هایی در پلتفرم رسانه اجتماعی تیک تاک که در آن کاربران مزایای مصرف مکمل‌های گیاهی مانند آشواگاندا، زردچوبه و چای سبز را تبلیغ می‌کنند، این گیاهان بسیار محبوب تر از قبل شده‌اند.  نواندیش: اگرچه گیاهان دارویی هزاران

اگرچه گیاهان دارویی هزاران سال است که برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اخیراً به لطف پست‌هایی در پلتفرم رسانه اجتماعی تیک تاک که در آن کاربران مزایای مصرف مکمل‌های گیاهی مانند آشواگاندا، زردچوبه و چای سبز را تبلیغ می‌کنند، این گیاهان بسیار محبوب تر از قبل شده‌اند. 

نواندیش: اگرچه گیاهان دارویی هزاران سال است که برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اخیراً به لطف پست‌هایی در پلتفرم رسانه اجتماعی تیک تاک که در آن کاربران مزایای مصرف مکمل‌های گیاهی مانند آشواگاندا، زردچوبه و چای سبز را تبلیغ می‌کنند، این گیاهان بسیار محبوب تر از قبل شده‌اند. 

 

گیاهان دارویی چه بر سر کبد می آورند؟!

 

به گزارش زهرا حسین زاده از سرویس سلامت نواندیش، مدیکال نیوز تودی در مورد تاثیر مخرب گیاهان دارویی بر کبد نوشت: در حالی که مکمل‌های گیاهی ممکن است «طبیعی» در نظر گرفته شوند، اما ذاتاً ایمن نیستند و قبل از عرضه به بازار نیازی به بررسی یا تأیید منبع معتبر ندارند. علاوه بر این، افراد می توانند عوارض جانبی را با مکمل های گیاهی تجربه کنند و برخی گیاهان دارویی می توانند با داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنند تداخل داشته باشند.

 

 

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از 9500 بزرگسال آمریکایی با میانگین سنی 47.5 سال را که در سال‌های 2017 تا 2020 در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) شرکت کردند، تجزیه و تحلیل کردند. داده‌های پزشکی در مورد این شرکت‌کنندگان شامل داروی تجویزی و گیاهی بود. 

 

دانشمندان بر روی استفاده شرکت کنندگان در مطالعه از شش مکمل گیاهی که از تحقیقات گذشته به عنوان بالقوه سمیت کبدی در نظر گرفته شده بودند، تمرکز کردند که شامل موارد زیر بود:

 

آشواگاندا
عصاره چای سبز
برنج مخمر قرمز
زردچوبه یا کورکومین

آلیسا لیکیتساپ، استادیار بالینی در گروه داخلی در بخش گوارش و کبد دانشگاه میشیگان و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: اینکه چگونه این محصولات باعث آسیب کبدی می شوند هنوز مشخص نیست، اما احتمالاً به دلیل متابولیسمی است که پس از مصرف محصولات در کبد رخ می دهد.

 

من به‌عنوان یک متخصص کبد، بیمارانی را دیده‌ام که در اثر مصرف مکمل‌های غذایی دچار آسیب کبدی شده‌اند و برخی کشنده بوده‌اند که نیاز به پیوند اورژانسی کبد داشته‌اند. داده های شبکه آسیب کبدی ناشی از دارو گزارش می دهد که میزان آسیب کبدی ناشی از محصولات گیاهی از 7 درصد در سال های 2004-2005 به 20 درصد در سال های 2013-2014 افزایش یافته است. بنابراین، من علاقه داشتم که شیوع آن را تجزیه و تحلیل کنم و ببینم چه تعداد از آمریکایی ها این محصولات را مصرف می کنند.

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn