کد خبر : 77213
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷

مسکن اقتصادی، پاسخگوی نیاز تمام اقشار جامعه

مسکن اقتصادی، پاسخگوی نیاز تمام اقشار جامعه

گزارش تیتر کوتاه از میزگرد کارشناسی مسکن اقتصادی؛ خشایار باقر پور گفت: بر خلاف ادعای منتقدان طرح مسکن اقتصادی، در فاز اول این پروژه تنها ۴۰۲ واحد از ۳۳۰۰ واحد مسکونی، ۲۵ متری است که در واقع ۱۳.۵ درصد از کل پروژه را در بر می‌گیرد و باقی واحدها متوسط و بزرگ متراژ هستند. میزگرد

گزارش تیتر کوتاه از میزگرد کارشناسی مسکن اقتصادی؛

خشایار باقر پور گفت: بر خلاف ادعای منتقدان طرح مسکن اقتصادی، در فاز اول این پروژه تنها ۴۰۲ واحد از ۳۳۰۰ واحد مسکونی، ۲۵ متری است که در واقع ۱۳.۵ درصد از کل پروژه را در بر می‌گیرد و باقی واحدها متوسط و بزرگ متراژ هستند.

مسکن اقتصادی، پاسخگوی نیاز تمام اقشار جامعه


میزگرد کارشناسی مسکن اقتصادی با حضور خشایار باقر پور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و محسن طباطبایی مزد آبادی دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در محل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران برگزار شد.

بیش از یک سال پیش طرح مسکن اقتصادی از سوی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی با هدف تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه ارائه شد. این طرح به دنبال کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز از طریق استفاده از منابع مالی تعاونی‌ها، کاهش قیمت زمین و بهره‌گیری از روش‌های نوین مدیریت پروژه و مصالح باکیفیت و ارزان‌تر است. اتحادیه تعاونی‌های عمرانی با اجرای این طرح، تلاش می‌کند تا با تأمین مسکن مناسب، بهبود شرایط زندگی و کمک به حل بحران مسکن در کشور را تحقق بخشد.

خشایار باقر پور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی در میزگرد کارشناسی مسکن اقتصادی در ابتدا به مرور پستی بلندی‌های پیش روی طرح مسکن اقتصادی در مدت اخیر پرداخت و توضیح داد: از زمانی که موضوع طرح مسکن اقتصادی وارد فضای رسانه‌ای شد تاکنون ما شاهد واکنش‌های مثبت و منفی فراوانی بوده‌ایم که البته این مسئله طبیعی و قابل پیش‌بینی است که هر طرح نوآورانه و جدیدی عموما با نظرات موافق و مخالف بسیاری رو به رو می‌شود. تمام تلاش ما در این مدت بر این بوده که ابهامات موجود در این زمینه را برطرف کرده و پاسخ‌های قانع کننده‌ای را در خصوص نقدهای وارد بر این طرح ارائه دهیم.

وی در ادامه افزود: از یک سال پیش بنا بر این بود که طرح مسکن اقتصادی در منطقه ۱۹ تهران اجرا شود که شهردار منطقه نیز نسبت به این موضوع ابزار تمایل کرده بود، اما به دلیل هجمه هایی که در آن مقطع زمانی ایجاد شده بود، اجرای این طرح در منطقه ۱۹ منتفی شد. پس از آن ما در کنار توسعه مبانی طرح و اعمال نظرات کارشناسی از مراجع مختلف، به توسعه طرح مسکن اقتصادی پرداختیم.

باقرپور همچنین عنوان کرد: در ابتدا قرار بر این بود که طرح مسکن اقتصادی فقط شامل واحدهای کوچک متراژ باشد، اما طی گفت‌وگو و تبادل نظر با کارشناسانی از پژوهشکده‌های مختلف و صاحب نظران در حوزه جامعه شناسی، به این نتیجه رسیدیم که فقط تمرکز بر ساخت واحدهای کوچک متراژ اشتباه بوده و ما باید به زیست بومی فکر کنیم که در آن اقشار مختلف و در واقع کمیت‌ها و کیفیت‌های متنوعی در کنار هم قرار گیرند. بنابراین یک تحول اساسی در طرح مسکن اقتصادی رخ داد و این طرح صرفا از واحدهای کوچک متراز خارج شد و توانست واحدهای متوسط و بزرگ متراژ را نیز در خود جای دهد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی در رابطه با وجه تمایز مسکن اقتصادی در مسیر جلب اقبال عمومی در ابتدای راه بیان کرد: در وهله اول استطاعت پذیر بودن این طرح از نظر مالی به تنهایی نمی‌تواند سبب جلب توجه مردم شود، بنابراین ما با مذاکره با اتحادیه شرکت‌های دانش‌بنیان به بررسی موضوع هوشمند‌سازی این واحدهای مسکونی پرداختیم. در نتیجه طرح مسکن اقتصادی به طرح مجتمع‌های مسکونی هوشمندی تبدیل شد که هم شامل واحدهای کوچک متراژ بوده و هم واحدهای متوسط و بزرگ متراژ در آن ساخته می‌شود.

این کارشناس مسکن در مورد چالش‌های قانونی موجود بر سر راه طرح مسکن اقتصادی بیان کرد: ما از همان ابتدا بحث‌های قانونی را به عنوان یک چالش مهم پیش روی خود داشتیم و آیین نامه‌های ساختمانی منجر به عدم اجازه برای صدور پروانه‌های ساختمانی این واحدهای مسکونی شده بود. البته اگر این جریان ادامه پیدا کند و در انتها منجر به اصلاح موازین و مقررات موجود شود، در آینده صدور پروانه‌های ساختمانی مربوط به طرح مسکن اقتصادی نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

خشایار باقر پور به تعداد واحدهای کوچک متراژ در فاز اول پروژه مسکن اقتصادی اشاره کرد و گفت: بر خلاف ادعای منتقدان طرح مسکن اقتصادی، در فاز اول این پروژه تنها ۴۰۲ واحد از ۳۳۰۰ واحد مسکونی، ۲۵ متری است که در واقع ۱۳.۵ درصد از کل پروژه را در بر می‌گیرد و باقی واحدها متوسط و بزرگ متراژ هستند.





منبع:+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn