کد خبر : 79051
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶

آیا ضامن مسئول پرداخت اقساط است؟+ فیلم

آیا ضامن مسئول پرداخت اقساط است؟+ فیلم

خبر را برای من بخوان به گزارش سایت طلا، اگر بخواهیم ضمانت را به‌صورت خلاصه تعریف کنیم، باید اینچنین بگوییم که ضمان یا ضمانت به معنای بر عهده گرفتن دین دیگری است و شخص ضامن، اگر مدیون از پرداخت دیون و اقساط خود امتناع نماید، مسئول پرداخت بدهی و دین مدیون می‌باشد. Your browser does

خبر را برای من بخوان

به گزارش سایت طلا، اگر بخواهیم ضمانت را به‌صورت خلاصه تعریف کنیم، باید اینچنین بگوییم که ضمان یا ضمانت به معنای بر عهده گرفتن دین دیگری است و شخص ضامن، اگر مدیون از پرداخت دیون و اقساط خود امتناع نماید، مسئول پرداخت بدهی و دین مدیون می‌باشد.


عقد ضمان ممکن است به دو صورت منعقد گردد؛ در برخی شرایط ممکن است اینطور توافق شود که کل تعهدات مدیون به ضامن منتقل شود و مسئول اصلی پرداخت دیون، ضامن خواهد بود. علاوه بر این، ممکن است عقد ضمان بدین صورت باشد که علاوه بر خود شخص مدیون، ضامن نیز مسئول پرداخت باشد. در این حالت، در واقع دو نفر مسئول پرداخت بدهی و دیون هستند.

نکته مهمی که در این زمینه باید به آن توجه داشت این است که شخص ضامن حق ندارد پرداخت دین را معلق و مشروط بر عدم پرداخت دین از سوی مدیون اصلی نماید. پیش از آنکه به بررسی تأثیر فوت ضامن در عقد ضمانت بپردازیم، حالت‌های مختلف عقد ضمانت را بررسی خواهیم کرد.

فوت ضامن در عقد ضمانت چه تأثیری بر تعهدات دارد؟

سؤال اصلی که ممکن است برای افراد در ارتباط با ضمانت ایجاد شود این است که اگر ضامن فوت کند پس از آن چه کسی مسئول پرداخت دیون به طلبکار است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که اگر در جریان عقد ضمان ضامن فوت کند، در این صورت پرداخت دین از محل اموالی که از ضامن بر جا مانده است انجام می‌گیرد و یا ممکن است طلب به صورت کسر از حقوق ضامن متوفی وصول گردد. همانطور که می‌دانید، اگر متوفی دیون و قروضی به دیگران داشته باشد این موضوع جزو دیون ممتاز محسوب می‌شود و قبل از انحصار وراثت و تقسیم اموال میان وراث، ابتدا باید بدهی‌های متوفی از محل اموال به جا مانده پرداخت شود. این موضوع در عقد ضمان نیز جاری می‌باشد و اگر ضامن فوت کند، در نتیجه دین باید از اموال او پرداخت شود.

منبع خبر

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn