کد خبر : 86644
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸

در جنایت انفجار پیجر‌ها در لبنان نام چه شرکت‌هایی مطرح است؟

در جنایت انفجار پیجر‌ها در لبنان نام چه شرکت‌هایی مطرح است؟

انفجار پیجر‌ها در لبنان ۳۷ شهید و حدود ۳۰۰۰ مجروح برجای گذاشت و اگر چه رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش صریح نقش خود در انفجار‌های مذکور نیست، اما برخی مقامات آمریکایی و یک دیپلمات برجسته در غرب آسیا در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی نیوز تأیید کرده‌اند که صهیونیست‌ها عامل حملات مذکور بوده‌اند. تصاویری که از این

انفجار پیجر‌ها در لبنان ۳۷ شهید و حدود ۳۰۰۰ مجروح برجای گذاشت و اگر چه رژیم صهیونیستی حاضر به پذیرش صریح نقش خود در انفجار‌های مذکور نیست، اما برخی مقامات آمریکایی و یک دیپلمات برجسته در غرب آسیا در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی نیوز تأیید کرده‌اند که صهیونیست‌ها عامل حملات مذکور بوده‌اند.

تصاویری که از این پیجر‌های منفجر شده در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود نشان می‌دهد آنها توسط شرکت تایوانی گلد آپولو تولید شده‌اند. درعین‌حال هسو چینگ کائونگ مدعی شده پیجر‌های یادشده توسط شرکتی در مجارستان که از سه سال پیش با طرف تایوانی همکاری دارد، تولید شده‌اند.

این شرکت حق تولید همه محصولات طرف تایوانی را با عنوان تجاری آن دارد. کائونگ در این مورد افزوده: ما شرکت بزرگی نیستیم، ولی شرکتی مسئول هستیم که به همه محصولات خود اهمیت می‌دهد. این شرکت مجارستانی بی‌ای‌سی کانسالتیک معرفی شده که از عنوان شرکت تایوانی بر روی محصولات عرضه شده خود استفاده می‌کند، اما طراحی و تولید محصولات مختلف را به طور کاملاً مستقل انجام می‌دهد.

مدیر این شرکت زنی به نام کریستینا بارسونی آرسیدیاکونو نام دارد که همکاری خود با گلد آپولو را تایید کرده است. وی در پاسخ به ان بی سی نیوز در مورد انفجار پیجر‌های تولیدی این شرکت در لبنان گفته است: من این پیجر‌ها را درست نمی‌کنم. من فقط یک واسطه هستم. من فکر می‌کنم شما اشتباه متوجه شده‌اید.

بر اساس سوابق موجود در وزارت دادگستری مجارستان، شرکتی به نام بی‌ای‌سی کانسالتینگ به‌عنوان یک شرکت جدید در ۲۱ می ۲۰۲۲ به ثبت رسیده و فعالیت اصلی آن خرده‌فروشی محصولات مخابراتی و نیز ارائه خدمات مشاوره در حوزه مدیریت، تولید انواع جواهر و کشت میوه است.

از تایوان تا مجارستان

بررسی سوابق این نام نشان می‌دهد شرکتی به همین نام در گذشته در مجارستان به ثبت رسیده بود که در سال ۲۰۲۰ به کار خود خاتمه داده است.

زولتان کوواکس، سخنگوی نخست‌وزیری مجارستان در این مورد در حساب کاربری خود در سکوی ایکس نوشت: مقامات این کشور تایید کرده‌اند که بی‌ای‌سی کانسالتینگ یک واسطه تجاری بوده که در مجارستان چیزی تولید نمی‌کرده و وسایل یادشده هم هرگز در مجارستان نبوده‌اند.

وی افزوده که این موضوع خطری بر علیه امنیت ملی مجارستان ایجاد نمی‌کند. سخنگوی گلد آپولو نیز از هرگونه اظهارنظر بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.

وزارت امور اقتصادی تایوان هم اعلام کرده که گلدآپولو ۲۶۰ هزار پیجر را از سال ۲۰۲۲ تا اوت (مرداد) سال ۲۰۲۴ صادر کرده و هدف اصلی صادرات آن بازار‌های اروپایی و آمریکایی بوده‌اند. همچنین هیچ گزارشی از انفجار این محصولات یا صادرات مستقیم پیجر‌های این شرکت به لبنان وجود ندارد.

سخنگوی این وزارتخانه افزوده که در مورد دست‌کاری محصولات این شرکت، احتمال تولید این پیجر‌ها توسط سازنده دیگری در جهان و افزودن برچسب شرکت تایوانی توسط طرف ثالث تحقیقاتی در تایوان در دست انجام است.  

هنوز دقیقاً مشخص نیست این پیجر‌ها توسط چه افراد یا شرکت‌هایی دست‌کاری شده‌اند، اما بررسی‌های مؤسسه آرمامنت ریسرچ سرویس که خدمات مشاوره در حوزه تأمین اطلاعات فنی ارائه می‌دهد حاکی است مواد منفجره به این پیجر‌ها اضافه شده است. این کار مستلزم اختلال در زنجیره تأمین پیجر‌های مذکور بوده و این تصور که پیجر‌های یادشده در مسیر انتقال ربوده و دست‌کاری شده‌اند، صحیح به نظر نمی‌رسد.  

در شرایطی که حزب‌الله لبنان نیز به طور مستقل در حال تحقیق در این زمینه است، شرکت گلد آپولو خود را قربانی این رویداد می‌داند. لین چیا لانگ وزیر امور خارجه تایوان نیز خواستار تبادل اطلاعات میان کشور‌ها در مورد این رویداد شده است.

نام بلغارستان و نروژ هم مطرح است

به گزارش رویترز، بلغارستان نیز به یکی از کشور‌های مظنون در مورد این پیجر‌ها مبدل شده است؛ زیرا رسانه‌های این کشور گزارش کرده‌اند که شرکتی به نام نورتا گلوبال در فروش این پیجر‌ها دخالت داشته است.

درعین‌حال آژانس امنیت دولتی دی‌ای‌ان‌اس بلغارستان، روز جمعه اعلام کرده که هیچ یک از پیجر‌های منفجر شده در لبنان از بلغارستان به لبنان صادر نشده بودند، در این کشور تولید نشده بودند و وارد این کشور نیز نشده بودند. در بیانیه این آژانس چنین آمده که نه شرکت نورتا و نه مالک نروژی آن در زمینه خریدوفروش این پیجر‌ها یا هرگونه تجارتی در ارتباط با آنها فعال نبوده‌اند.

مقامات تایوانی پنج‌شنبه عصر تحقیقات خود از هسو چینگ کوآنگ، رئیس و بنیان‌گذار شرکت گلد آپولو را ادامه دادند و بعد از مدتی سؤال و جواب وی را در اواخر شب آزاد کردند. یکی دیگر از افرادی که دیشب در تایوان از وی بازجویی شد، ترسا وو تنها کارمند شرکتی به نام آپولو سیستم است که از سوی کوآنگ رابط وی با شرکت مجارستانی معرفی شده بود.

تصویری که در صفحه فیس‌بوک رسمی شرکت گلد آپولو منتشر شده، نشان می‌دهد خانم ترسا وو در سال ۲۰۱۶ در سنگاپور در یک نمایشگاه تجاری حضور داشته و لباس شرکت گلد آپولو را بر تن دارد. قرار است شرکت‌های محل کار این دو نفر مورد بازرسی و تحقیق قرار بگیرند تا امنیت تایوان و اتباع آن تضمین شود. این یعنی آنچه در لبنان برای مردم مظلوم رخ‌داده موجب نگرانی و تأثر تایوان نشده است.

منبع: فارس

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn