کد خبر : 86877
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۷:۵۴

تولید قراردادی دام سیاستی مناسب برای جبران کسری ۱۰ درصدی تولید گوشت قرمز

تولید قراردادی دام سیاستی مناسب برای جبران کسری ۱۰ درصدی تولید گوشت قرمز

با توجه به کاهش تولید گوشت قرمز ناشی از کشتار دام های مولد در سنوات گذشته، برای تامین نیاز کشور و تنظیم بازار ناگریز به واردات گوشت گرم و منجمد گوساله و گوسفند شدیم، درحالیکه پتانسیل خودکفایی و تامین ۱۰۰ درصدی گوشت قرمز در داخل وجود دارد. بنابر آمار سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز

با توجه به کاهش تولید گوشت قرمز ناشی از کشتار دام های مولد در سنوات گذشته، برای تامین نیاز کشور و تنظیم بازار ناگریز به واردات گوشت گرم و منجمد گوساله و گوسفند شدیم، درحالیکه پتانسیل خودکفایی و تامین ۱۰۰ درصدی گوشت قرمز در داخل وجود دارد.

بنابر آمار سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور است که تا اوایل دهه ۹۰، سالانه ۹۰۰ هزارتن گوشت قرمز در داخل تولید و تنها ۱۰۰ هزارتن گوشت صنعتی وارد می شد. این درحالی است که از سال گذشته واردات گوشت افزایشی شده است.

براساس آمار کشتارگاه های رسمی سال گذشته، ۴۷۲ هزار و ۱۰۰ تن دام کشتار شد که با احتساب ۱۰ درصد کشتار غیررسمی حدود ۵۱۹ هزارتن کشتار دام داشتیم که براین اساس مابقی کسری نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود. ناگفته نماند که اختلاف نظرات متفاوتی در خصوص آمار تولید و نیاز کشور وجود دارد، اما آمارها نشان می دهد که حجم واردات در سه ماهه امسال نسبت به سال قبل بیش از ۴.۵ برابر رشد داشته است.

در همین راستا فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایر گفت: امسال تولید قراردادی دام عشایر در ۳ میلیون راس اجرا می شود که براین اساس تولید گوشت عشایر از ۱۹۵ هزارتن به ۲۱۰ هزارتن می رسد.

خرم با بیان اینکه عشایر ۲۸.۵ میلیون راس دام سبک را در اختیار دارد، گفت: با اجرای تولید قراردادی دام طی یک بازه زمانی ۵ ساله، بخش اعظم دام عشایر تحت پوشش تولید قراردادی قرار می‌گیرند که این امر در افزایش تولید گوشت قرمز تاثیر بسزایی دارد.

سالانه ۱۵۰ هزارتن کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود

جواد آزاد مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروران گفت: علی رغم پیگیری‌های مکرر در سنوات گذشته برای تولید قراردادی دام، اما متاسفانه این امر محقق نشد و آنچه که در شرایط کنونی اتفاق می افتد، با تولید قراردادی فاصله معناداری دارد.

به گفته او، با وجود پیگیری های مکرر، معاونت امور دام ۴ قطب تعریف کردند اما خروجی نداشت، درحالیکه تشکل و دامدار باید اعلام کند که در طرح شرکت می کند و در قبال چه میزان نهاده چه تعداد دام دریافت می کند و در نهایت دام تولیدی با قیمت مشخص از دامداران خریداری کند که متاسفانه در چندسال گذشته به توافق واحد در خصوص قیمت دام نرسیدیم.

آزاد ادامه داد: در تولید قراردادی، دام تولیدی از دامداران با قیمت روز باید خریداری شود و بدین‌منظور شورای قیمت گذاری  باید نرخ دام را  در قرارداد مشخص کند.  این درحالی است که وزیر وقت آمار داد یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن نهاده در اختیار دامداران قرار داد که این امر تا حدودی مشکل را حل کرد، اما اکنون ۳۰۰ هزار راس گوساله پروار روی دست دامداران باقی مانده که کمتر از نرخ تمام شده خریداری می شود.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروران با بیان اینکه کسری گوشت سالانه به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن می رسد،افزود: با اجرای تولید قراردادی، نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه صادرکننده گوشت خواهیم شد. این درحالی است که در شرایط کنونی دامداران به سبب عدم نقدینگی لازم، ناگریز به کشتار دام زودتر از موعد هستند.

او با بیان اینکه کسری ۱۰ درصد گوشت نیاز داخل از محل تولید قراردادی قابل تامین است، گفت: بنابر آمار سالانه یک میلیون تن گوشت مورد نیاز کشور است که ۴۰ درصد آن از طریق دام سبک و ۶۰ درصد دام سنگین قایل تامین است، درحالیکه با رعایت کردن تعهدات در تولید قراردادی امکان رسیدن به خودکفایی وجود دارد. کمااینکه در شرایط فعلی سالانه ۲ تا ۳ میلیون راس دام قاچاق می شود که این امر بدان معناست که مشکلی در تامین دام نداریم.

بنابر آمار پتانسیل تولید سالانه یک میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد که با احتساب ۹۰۰ هزار تن مصرف گوشت در داخل، حتی پتانسیل صادرات به بازارهای وجود دارد.

پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز در داخل وجود دارد

افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت:  بنابر آمار کشتارگاه رسمی سال گذشته ۴۷۲ هزار و ۱۰۰ تن آمار دام کشتار کردیم که با احتساب ۱۰ درصد کشتار غیررسمی حدود ۵۱۹ هزارتن در سال گذشته کشتار دام داشتیم که برمبنای محاسبات صورت گرفته با ۱۰ درصد کشتار غیررسمی، سرانه مصرف ۷ کیلو و ۶۰۰ گرم بوده درحالیکه ۸سال پیش سرانه مصرف ۱۲ کیلو بوده است.

 به گفته او، علی رغم ظرفیت های بالقوه تولید گوشت قرمز، اما سوء مدیریت ها منجر به از دست دادن  این پتانسیل شده است، درحالیکه با اصلاح سیاست گذاری ها امکان بازگشت به سرانه مصرف قبل وجود دارد.

صدردادرس ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید دام سبک و سنگین در کشور، پرواربندی های اطراف تهران با مازاد دام روبرو هستند که این امر نشان می دهد که امکان رسیدن به خودکفایی در داخل وجود دارد، کمااینکه قبل از سال ۹۸، سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز مورد نیاز بود که حدود ۹۰۰ هزارتن در داخل تولید و ۱۰۰ هزارتن گوشت صنعتی وارد می شد که متاسفانه کاهش قدرت خرید خانوار و عدم حمایت های دولت موجب شد که وضعیت به اینجا برسد.

 مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم، افزود: با توجه به پتانسیل تولید گوشت قرمز در کشور، در صورت عدم واردات هم ظرف مدت کوتاه ۲ تا ۳ ماه می توان کسری نیاز کشور را در داخل تامین کرد، کمااینکه تولید قراردادی سیاست مناسبی برای دستیابی به این امر مهم محسوب می شود. هرچند تولید قراردادی در حوزه دام به رغم تمامی شعارها به اجرا در نیامده است.

 او با اشاره به علل محقق نشدن طرح تولید قراردادی دام گفت: اولین مسئله در تولید قراردادی آن است که دام تولیدی با چه قیمتی خریداری می شود و دیگر آنکه نهاده با چه قیمت و روشی تحویل دامدار می شود، هرچند تولید قراردادی با رفع نقاط ابهام طرح بسیار  خوبی است که در رونق تولید و دستیابی به خودکفایی گوشت قرمز تاثیر بسزایی دارد.

 مدیرعامل اتحادیه دام سبک با تاکید بر رفع ابهام مسئله تامین تولید قراردادی گفت: در طرح تولید قراردادی دام بحث پروار دام بسیار حائز اهمیت است و نکته مهم این است که دام لاغر چگونه باید تامین کرد و لازمه تولید قراردادی ۲ بخش تامین دام لاغر از طریق گله داران مولد و دام شیری و سبک و بخش دوم تامین گوشت است که کل زنجیره در اختیار تشکل هاست که می توانند کار را با توجه به ظرفیت های بالقوه انجام دهند و دولت تامین منابع مالی را انجام دهد و از طرفی متعهد شود که گوشت را خریداری می کند.

بنابر آمارهای اعلامی سالانه ۱۰ درصد کسری نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود که با استمرار طرح تولید قراردادی و پشتیبانی از تولیدکنندگان، انتظار می رود که در آینده ای نه چندان دور، خودکفایی تولید گوشت قرمز در داخل محقق شود.

خبرنگار: آزاده محبی

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn