کد خبر : 87321
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰

شیردادن به نوزاد برای درمان‌شدگان سرطان پستان خطری ندارد

شیردادن به نوزاد برای درمان‌شدگان سرطان پستان خطری ندارد

به گزارش همشهری آنلاین پژوهشگران در نشست ESMO ۲۰۲۴ در بارسلون گزارش کردند که که حتی زنان در معرض خطر ژنتیکی بالاتر سرطان پستان پس از درمان شدن در صورت تمایل به تغذیه کردن نوزادشان با شیر خودشان با افزایش خطر عود یا ایجاد سرطان‌های جدید پستان مواجه نمی‌شوند. یک برررسی شامل حدود ۵۰۰۰ زن

به گزارش همشهری آنلاین پژوهشگران در نشست ESMO ۲۰۲۴ در بارسلون گزارش کردند که که حتی زنان در معرض خطر ژنتیکی بالاتر سرطان پستان پس از درمان شدن در صورت تمایل به تغذیه کردن نوزادشان با شیر خودشان با افزایش خطر عود یا ایجاد سرطان‌های جدید پستان مواجه نمی‌شوند.

یک برررسی شامل حدود ۵۰۰۰ زن جوان حامل جهش ژن پرخطر BRCA برای سرطان پستان که سرطانشان درمان شده بود، ۴۷۴ نفر را شناسایی کرد که متعاقباً زایمان کرده و از هر چهار نفر یک نفر به نوزاد خود شیر داده بود. کمتر از نیمی از این زنان قادر به شیر دادن نبودند، زیرا هر دو پستان آنها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در آینده برداشته شده بودند. پس از یک پیگیری متوسط هفت ساله پس از زایمان، تفاوتی در تعداد عود سرطان پستان، سرطان‌های جدید پستان یا بقای کلی در زنانی به نوزادانشان شیر داده بودند، در مقایسه با زنانی که شیر نداده بودند، وجود نداشت.

دکتر فدرو الساندرو پکاتوری از موسسه سرطان‌شناسی اروپا (IRCCS) در میلان ایتالیا که این بررسی را انجام دادند، در بیانیه‌ای گفتند: «ما با این اطلاعات جدید، می‌توانیم این افسانه را که تغذیه با شیر مادر برای درمان‌شدگان سرطان پستان امکان‌پذیر و بی‌خطر نیست، رد کنیم. آنها می توانند بارداری و رابطه طبیعی با نوزادشان از جمله شیردهی داشته باشند.».

بررسی دوم شامل ۵۱۸ زن بود که به طور موقت درمان سرطان پستان خود را برای بچه‌دار شدن قطع کرده بودند. از این تعداد، ۳۱۷ نفر حداقل یک نوزاد داشتند و ۶۲ درصد آنها از شیر مادر تغذیه می کردند. در دو سال پس از اولین تولد زنده، نسبت زنان مبتلا به عود سرطان پستان یا سرطان پستان جدید در زنانی که به نوزادانشان شیر می‌دادند (۳.۶%) و آن‌هایی که شیر نمی‌دادند (۳.۱%) مشابه بود.

سایر بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که نه درمان های کمک به باروری و نه خود بارداری با افزایش خطر عود یا موارد جدید سرطان پستان همراه نیستند.

گرچه احتمال باروری در درمان‌شدگان سرطان پستان کمتر از جمعیت عادی است، اما بسیاری از این زنان می‌توانند باردار شوند و نوزادان سالمی داشته باشند.

منبع خبر: همشـهری

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn