کد خبر : 87413
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰

کمتر از یک درصد بذر کشور وارداتی است

کمتر از یک درصد بذر کشور وارداتی است

صمد مبصر معاون تحقیقات موسسه ثبت و گواهی بذر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هم اکنون بیش از حدود ۹۹ درصد بذر گواهی شده در داخل تامین می شود و روال تامین بذر گواهی شده براین است در خصوص محصولاتی که در سبد امنیت غذایی قرار دارند، دولت یارانه پرداخت می

صمد مبصر معاون تحقیقات موسسه ثبت و گواهی بذر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هم اکنون بیش از حدود ۹۹ درصد بذر گواهی شده در داخل تامین می شود و روال تامین بذر گواهی شده براین است در خصوص محصولاتی که در سبد امنیت غذایی قرار دارند، دولت یارانه پرداخت می کند.

او با بیان اینکه برنامه ریزی تامین بذر قبل از آغاز سال زراعی انجام می شود، افزود: برنامه برش استانی تهیه شده و ظیفه هراستان ابلاغ می شود به طوریکه هر استان برحسب نوع رقم، توزیع توسط شرکت ها که ۹۵ درصد آن خصوصی است، انجام می شود.

مبصر با بیان اینکه در آغاز سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در خصوص گندم ۵۰۰ هزارتن بذر تهیه و به تفکیک رقم ابلاغ شده است، گفت:  در سال زراعی کنونی دچار مشکلات گرمای هوا، خشکی در پاییز و زمستان سال گذشته شدیم که آثار سوء در تولید کشت دیم گذاشت و بازهم کمبود منابع بارش در فصل بهار در برخی استان ها ادامه یافت که با تلاش همه دست اندرکاران شرکت های تهیه بذر و معاونت امور زراعت بیش از ۸۰ درصد برنامه بذر گواهی شده گندم‌محقق شده است.

معاون  تحقیقات موسسه ثبت و گواهی بذر ادامه داد: در مناطق سردسیر که کشت پاییز زودتر انجام می شود، بوجاری و توزیع بذر شروع شد و این برنامه تا آذرماه در مناطق گرمسیر و استان های جنوبی ادامه دارد. براین اساس پیش بینی می شود که بذرهای ژنتیک که تحمل بیشتری به تنش های زنده و غیرزنده دارد و از طرف دیگر حجم توزیع بذرهای گواهی شده که کیفیت مطلوبی مطابق با استانداردهای ملی دارد، خوداتکایی در تولید گندم کشور به شکل پایدار برسد به طوریکه در انتهای فصل زراعی ۱۴۰۴ شاهد تامین گندم مورد نیاز و جلوگیری از واردات باشیم.

ترویج روش های به زراعی در افزایش ضریب بهره وری تولید نقش بسزایی دارد

او با بیان اینکه امکان خوداتکایی در تمامی محصولات اساسی وجود ندارد، افزود: با توجه به ظرفیت محدود سرزمین بویژه از منظر تامین آب کشاورزی خوداتکایی در تمامی محصولات اساسی امکان پذیر نیست. براین اساس در شرایط کنونی بیش از ۸۰ درصد دانه ذرت و حجم زیاد کنجاله وارد می شود.

 مبصر ادامه داد: با توجه به آنکه ذرت و کنجاله از جمله محصولاتی هستند که در شرایط آبی تولید می شود، افزایش تولید این محصولات منجر به کاهش تولید محصولات گندم و چغندرقند می شود، از این رو تلاش وزارت جهاد براین است که با تغییر ژنتیک بذرهای کشت شده که متحمل به تنش های زنده و غیرزنده هستند و همچنین ترویج روش های به زراعی و حفاظت گیاهان در زمان رشد و تغذیه مطلوب بهره وری در واحد سطح افزایش دهد که خودکفایی و ضریب وابستگی به واردات کاهش یابد. چراکه نقش بذر ارقام جدید نقش بی بدیل است.

توان تامین ۱۰۰ درصد تامین بذر محصولات زراعی وجود دارد

معاون تحقیقات موسسه ثبت و گواهی بذر با تاکید بر حمایت های یارانه ای تهیه و مصرف بذر افزود: در حال حاضر از نظر تئوریک در اکثر محصولات زراعی توان تامین و تولید بذر کشاورزان را داریم، اما مشروط بر حمایت های یارانه ای که از تهیه و مصرف بذر شود. در خصوص محصول مهمی همچون جو وقتی قیمت بذر تابعی از نرخ محصول دربازار است، نوسانات قیمت بازار باعث شده تا تولیدکننده  با قیمت بیشتری بذر تمام شود که در این صورت ممکن است خریداری وجود نداشته باشد، لذا راهکار این است که مابه التفاوت در قالب یارانه به کشاورز پرداخت شود.

مبصر افزود: علی رغم تلاش زیاد تولیدکنندگان بذر وزارت جهاد از لحاظ تجهیزاتی تفاوتی میان بذر گندم و جو نیست، میزان تامین بذر جو با بذر گواهی شده ۲۰ درصد است، درحالیکه در خصوص گندم فراتر از ۴۰ درصد است و توفیقات کمتری برای تامین بذر کشاورزان در خصوص محصولات مهم مثل حبوبات و نخود عدس و لوبیا داریم که نیاز است از نظر اقتصادی مطالعه مجددی روی اقتصاد بذر در برنامه کلان وزارت جهاد قرار بگیرد چراکه از نظر فنی توان تامین ۱۰۰ درصد بذر گواهی شده کشاورزان است و اگر این عدد کمتر است مسائل غیرفنی اثر می گذارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تامین بذر محصولات زراعی به جز بخشی از چغندرقند و ذرت وارداتی است، مابقی در داخل تولید می شود، گفت: بنابر آمار از نظر وزنی کمتر از یک درصد بذر مورد نیاز  وارداتی است که براین اساس در بین نهاده های کشاورزی، بذر خوداتکا ترین نهاده کشاورزان است‌.

خبرنگار: آزاده محبی

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn