کد خبر : 87516
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹

در نیمه دوم سال طلا بخریم یا خودرو یا در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

در نیمه دوم سال طلا بخریم یا خودرو یا در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

به گزارش صد آنلاین،   در نیمه اول سال ۱۴۰۳ خریداران طلا سود زیادی کردند، اما خریداران خودرو و سرمایه گذاران بورس شاید زیان هم دیدند. اما آیا در نیمه دوم سال هم وضع به همین منوال خواهد بود؟ گزارش‌ها از روند بازارها نشان می‌دهد قیمت طلا در نیمه اول سال ۱۴.۸ درصد و سکه

به گزارش صد آنلاین،   در نیمه اول سال ۱۴۰۳ خریداران طلا سود زیادی کردند، اما خریداران خودرو و سرمایه گذاران بورس شاید زیان هم دیدند. اما آیا در نیمه دوم سال هم وضع به همین منوال خواهد بود؟

گزارش‌ها از روند بازارها نشان می‌دهد قیمت طلا در نیمه اول سال ۱۴.۸ درصد و سکه ۱۳.۹ درصد گران شد و در مقابل، دلار ۲.۸ درصد ارزان شد و بورس نیز سقوط ۴.۴ درصدی را شاهد بود.

در حالی نیمه اول سال ۱۴۰۳ در ساعات پایانی خود قرار دارد که بررسی روند بازارها، از رفتار متفاوت آنها حکایت دارد؛ به طوری که ۱۸۶ روز اول سال، روزهای پرسود برای سرمایه‌گذاران طلا و سکه بود و در مقابل، ارزبازان، بورس‌بازان و خریداران خودرو، زیان سنگینی را تجربه کردند.

گزارش‌ها از روند بازارها نشان می‌دهد قیمت طلا در نیمه اول سال ۱۴.۸ درصد و سکه ۱۳.۹ درصد گران شد و در مقابل، دلار ۲.۸ درصد ارزان شد و بورس نیز سقوط ۴.۴ درصدی را شاهد بود. در کنار این‌ها، قیمت انواع خودروهای تولید داخل، ریزش ۵ تا ۱۳۵ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد.

طلا ۴۸۴ هزار تومان گران شد

۴۸۴ هزار تومان، سودی است که خریداران طلا در طول ۶ ماه گذشته بابت خرید هر گرم طلای ۱۸عیار کرده‌اند. در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸عیار ۳ میلیون و ۷۳۸ هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که در ابتدای سال ۱۴۰۳، ۱۴.۸ درصد ارزان‌تر بود.

یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت طلا در نیمه اول سال، اوج گرفتن قیمت اونس طلا در بازار جهانی است. طلا در بازار جهانی در این بازه زمانی ۲۰.۲ درصد و به عبارتی ۴۴۱ دلار گران شده و حالا روی عدد ۲ هزار و ۶۲۲ دلار ایستاده است.

اما بازار طلا در نیمه دوم سال چه مسیری را سپری خواهد کرد؛ آن هم در شرایطی که پیش‌بینی صعود قیمت طلای جهانی به بالای کانال ۳ هزار دلار وجود دارد؟ نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با پیش‌بینی وضعیت بازار طلا در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ می‌گوید: یک سوالی که این روزها مردم خیلی می‌پرسند، این است که بازار در روزهای آینده افزایشی خواهد بود و یا گرانی‌ها مقطعی است؟ به نظر من احتمال کاهش قیمت، خیلی کم است. یعنی می‌توانیم بگوییم احتمال آن شاید ۵ درصد هم نباشد.

وی متذکر می شود: در صورتی که در بازارهای جهانی تحلیل‌ها به واقعیت بیانجامد، بازار داخلی نیز قطعا تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

سکه ۱۳.۹ درصد گران شد

قیمت سکه در نیمه اول سال ۵ کانال را رد کرده و به ۴۴ میلیون تومان رسید. بررسی نمودار قیمت‌ها در بازار سکه نشان می‌دهد که قیمت هر قطعه سکه امامی با افزایش ۵ میلیون و ۴۰۹ هزار تومانی، به ۴۴ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان تغییر کرده است که این تغییر، رشد ۱۳.۹ درصدی قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

همان‌طور که در بازار طلا، جهش قیمت اونس روی رشد شدید قیمت طلا در بازار ایران اثر داشت، قیمت سکه نیز تحت‌تاثیر رفتار عجیب اونس طلا، به کانال‌شکنی ادامه داده است. نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار سکه در نیمه دوم سال می‌گوید: بازار سکه هم با شرایط بازار طلا روبه‌رو است، اما این نکته وجود دارد که یک مقداری مردم در بازار طلای آب شده ورود می‌کنند، چون حباب سکه افزایش زیادی داشته است. مردم در حال حاضر خرید سکه را کم کرده‌اند.      

وی عنوان می‌کند: برای مثال حبابی که در سال‌های قبل ۳۰۰ هزار تومان بوده، الان در مقطعی به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم رسید. البته الان حباب سکه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

بذرافشان تاکید می‌کند: متاسفانه ما یک‌سال خیلی رکود و کاهش تقاضا را سپری کردیم و واحدهای تولیدی و توزیعی در ۶ ماه گذشته شرایط خوبی نداشتند.

دلار ۲.۸ درصد ارزان شد

اما در بازار ارز، روزهای متقاوتی سپری شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در طول ۶ ماه گذشته، سود خریداران ارز منفی بوده است، به طوری که قیمت دلار در این بازه زمانی یک‌هزار و ۷۱۶ تومان ارزان شده است. این یعنی دلار ریزش ۲.۸ درصدی را تجربه کرده و حالا در قیمت ۵۹ هزار و ۲۳۰ تومان ایستاده است.

در این شرایط، این سوال مطرح است که بازار ارز در نیمه دوم سال چه شرایطی را سپری می‌کند؟ سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری درباره روند آتی بازار ارز می‌گوید: قیمت ارز و تقویت ریال به زمان‌های مختلف و توجه به سایر متغیرهای اقتصادی مثل صادرات، اشتغال و بهره‌وری بستگی دارد.

وی با اشاره به تاثیر درآمدهای ارزی و فروش نفت روی نرخ ارز، می‌افزاید: اشتباه ما این است که از نگاه نرخ ارز به تورم نگاه می‌کنیم؛ در صورتی که خود نرخ ارز، عاملی است از افزایش نرخ تورم. بنابراین اگر در ۶ ماه دوم سال نقدینگی زیادی داشته باشیم و کنترل نقدینگی صورت نگیرد، نرخ ارز را نباید به این میزان ثابت نگه داریم.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح می‌کند: برای کنترل نرخ ارز باید نرخ‌های ارز و حداقل نرخ‌های ارز ترجیحی را به نرخ بازار آزاد نزدیک کنیم و آن زمان، نرخ بهینه ارز مشخص می‌شود.

سیدعلی با اشاره به تصمیمات درباره نرخ ارز و بهره، متذکر می‌شود: از طرف دیگر، کسری بودجه و افزایش نقدینگی بسیار مهم است که اگر در این دو بخش درست عمل کرده باشیم، نرخ ارز نیز کنترل می‌شود.

بورس ۴.۴ درصد سقوط کرد

حواشی بورس تهران در نیمه اول سال اوج گرفت؛ به طوری که در نهایت در روزهای پایانی تابستان، رییس سازمان بورس تغییر کرد. با این حال، عملکرد بورس تهران در نیمه اول سال نشان می‌دهد که سقوط ۴.۴ درصدی را تجربه کرده است. در این مدت شاخص‌کل بورس با کاهش ۹۸ هزار و ۸۷ واحد، به ۲ میلیون و ۹۷ هزار و ۴ واحد رسیده است.

با این شرایط، بازار سرمایه نیمه دوم سال را چگونه خواهد گذراند؟ مجید عبدالحمیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: در شش ماه دوم سال پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه ایران به مراتب عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشد.

وی توضیح می‌دهد: عوامل متعددی از جمله تثبیت نرخ بهره و سیاست‌های انبساطی دولت، می‌تواند نقدینگی بیشتری را به سمت بازار سرمایه هدایت کند. برای مثال، کاهش فشارهای تورمی و تثبیت نرخ دلار، موجب افزایش سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها خواهد شد.

عبدالحمیدی ادامه می‌دهد: همچنین اصلاحات ساختاری در بورس و ورود ابزارهای جدید مالی، نظیر صندوق‌های قابل معامله (ETF)، می‌تواند به افزایش عمق بازار و بهبود شفافیت آن کمک کند. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه با نوسانات کمتر و رشد پایدارتری همراه باشد، به ویژه در صنایعی که با نرخ جهانی ارتباط مستقیم دارند.

قیمت خودرو ۵ تا ۱۳۵ میلیون تومان ریخت

بازار خودرو در طول ۶ ماه گذشته روندی ریزشی را سپری کرده و خریداران خودروهای داخلی زیان ۵ تا ۱۳۵ میلیون تومانی قیمت را تجربه کردند.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، در طول ۶ ماه گذشته پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با کاهش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۳۳۰ میلیون تومان به فروش رفت. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ هم ۳۵ میلیون تومان ریزش کرده و ۶۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۸۰ میلیون تومانی، ۷۳۰ میلیون تومان به فروش رفت. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ با ریزش ۳۰ میلیون تومانی، به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

بنا به این گزارش، در نیمه اول سال ۱۴۰۳ تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار ۱۲۵ میلیون تومان ریزش کرد و به قیمت ۸۷۵ میلیون تومان رسید. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۱۰۵ میلیون تومانی، ۹۳۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ نیز ۳۰ میلیون تومان ارزان شد و ۶۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. راناپلاس مدل ۱۴۰۲ هم در بازار با کاهش ۲۵ میلیون تومانی، ۵۸۵ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۴۰ میلیون تومانی، ۴۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۳۵ میلیون تومان ارزان و ۷۰۵ میلیون تومان فروخته شد.

شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۱۰۵ میلیون تومان ارزان شد و ۷۹۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم با کاهش ۲۵ میلیون تومانی به قیمت ۴۱۵ میلیون تومان به فروش رفت.

اما درباره وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال، کارشناسان و فعالان بازار معتقدند در سه ماهه اخیر، بازار خودرو نشان داد که میزان تقاضا در آن به قدری پایین است که قیمت‌ها به جای افزایش، با کاهش روبه‌رو شدند و حالا با آغاز پاییز و فصل سرما، به نظر می‌رسد که رکود فعلی، سنگین‌تر هم خواهد شد.

به اعتقاد آن‌ها، شرایط بازار خودرو در نیمه دوم سال به نرخ ارز بستگی دارد و در صورتی که رشد نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال رخ دهد، احتمالا قیمت‌ها در بازار خودرو نیز تکان خواهد خورد. در غیر این صورت، رکود همچنان حرف اول را در بازار خودرو خواهد زد./خبرانلاین

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn