کد خبر : 87677
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۷:۳۳

حجم معاملات شمش طلای مرکز مبادله به بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم رسید

حجم معاملات شمش طلای مرکز مبادله به بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم رسید

۲۷ دی ماه سال گذشته بود که اولین جلسه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ایران برگزار شد و حالا امروز یکشنبه ۱ مهرماه بناست پنجاه و دومین حراج این مرکز برگزار شود. بنابر آمار اعلامی از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران طی ۵۱ حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله ایران، بیش

۲۷ دی ماه سال گذشته بود که اولین جلسه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ایران برگزار شد و حالا امروز یکشنبه ۱ مهرماه بناست پنجاه و دومین حراج این مرکز برگزار شود.

بنابر آمار اعلامی از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران طی ۵۱ حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله ایران، بیش از ۴۴.۴ هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وارد شده است و حجم تجمیعی معاملات در این مرکز به ۱۰ هزار و ۶ کیلوگرم رسیده است.

حراج شمش طلای مرکز مبادله که در اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حراج شمش به دو شیوه حراج خرد و حراج عمده صورت می‌گیرد. متقاضی خرید می‌تواند در حراج خرد حداقل یک و حداکثر پنج قطعه شمش طلای یک کیلوگرمی خرید کند؛ سقف خرید خرد در هر هفته تقویمی، صرفا پنج قطعه شمش طلای استاندارد خواهد بود. متقاضی خرید در حراج عمده نیز مجاز به خرید حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد است؛ هر بسته شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حاوی پنج قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار است. گفتنی است، سقف خرید عمده در هر هفته تقویمی صرفا ۲۰ قطعه شمش طلای استاندارد است.

اما متقاضیان خرید شمش طلا مرکز مبادله چه کسانی هستند؟ در همین رابطه هم علی مقدسی رئیس اداره بازار طلای مرکز مبادله بیان کرده بود: خریداران شمش طلا، شامل سه گروه می‌شوند و در کنار این سه گروه، یک گروه دیگر (بانک عاملی که از تاییدیه بانک مرکزی برخوردار است)، قرار دارد. هر سه گروه اول خریدار عضو اتحادیه و صنف طلا و جواهر هستند. گروه اول، تولیدکنندگان مصنوعات طلا، گروه دوم، خرده فروشان طلای آبشده و گروه سوم، عمده فروشان شمش طلا هستند و هر شخصی که مجوز و مدارک رسمی مربوط به سه رسته فوق‌الذکر که قابل استعلام از درگاه ملی مجوز‌ها باشد را به مرکز مبادله ارائه دهد، از اجازه ورود به حراج شمش طلا برخوردار می‌شود.

کاهش قاچاق شمش طلا به خارج و داخل کشور بواسطه معاملات مرکز مبادله 

معاملات شمش طلا در مرکز مبادله که مزایای گوناگونی از جمله کاهش قاچاق شمش طلا به خارج و داخل کشور، اطمینان از ورود شمش‌های طلای وارداتی به چرخه بازار اصلی طلای کشور، تأمین بهینه و کارای تقاضای واقعی تولیدکنندگان مصنوعات طلای کشور، تقویت صنعت طلا و جواهرات کشور، کمک به کاهش و حذف طلای غیراصل موجود در بازار طلا، کمک به کاهش ورود شمش طلای غیراصل و غیراستاندارد، ایجاد بستری امن، شفاف و بدون ریسک جهت عرضه شمش‌های طلای وارداتی، تقویت ذخایر و پشتوانه طلای بانک مرکزی و… را به همراه دارد.

حراج‌های پاییزی شمش طلای مرکز مبادله ایران از اول مهرماه آغاز می‌شود

 در ادامه هم اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طی ۵۱ حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، بیش از ۴۴.۴ هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وارد شده است؛ حالا پنجاه و دومین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران فردا یکشنبه یکم مهرماه برگزار می‌شود.

او افزود: متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران می‌توانستند با واریز مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال (۳۵۰ میلیون تومان) به عنوان وجه الضمان به ازای هر قطعه شمش طلا تا ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۲۹ شهریورماه، در پنجاه و دومین حراج این مرکز شرکت کنند. این حراج از ساعت ۱۲ الی ۱۶ در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار خواهد شد.

اما نکته‌ای که باتوجه به اهمیت معاملات شمش طلا در مرکز مبادله باید به آن توجه کرد روش سنتی معاملات است که مطلوب است در خصوص آن تغییراتی ایجاد شود موضوعی که پیش از این هم وعده برخط شدن آن داده شده بود حالا باید دید در آینده نزدیک شاهد تغییرات در شیوه معاملات حراج شمش طلای مرکز مبادله خواهیم بود؟

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn