کد خبر : 87943
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶

نگاهی اجمالی به عمل اسلیو معده (برداشتن معده) برای لاغری

نگاهی اجمالی به عمل اسلیو معده (برداشتن معده) برای لاغری

جراحی اسلیو معده که به نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می شود، نوعی جراحی چاقی (کاهش وزن) است که برای درمان چاقی به بیماران خاصی ارائه می شود. این روش جراحی اندازه معده فرد را برای کاهش وزن تغییر می دهد. اگر شما هم قصد انجام عمل اسلیو معده (برداشتن معده) برای لاغری را دارید، حتما

جراحی اسلیو معده که به نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می شود، نوعی جراحی چاقی (کاهش وزن) است که برای درمان چاقی به بیماران خاصی ارائه می شود. این روش جراحی اندازه معده فرد را برای کاهش وزن تغییر می دهد.

اگر شما هم قصد انجام عمل اسلیو معده (برداشتن معده) برای لاغری را دارید، حتما این نوشتار را تا انتها مطالعه کنید. 

عمل اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده نوعی جراحی لاغری است که طی آن جراح لاغری بخش قابل توجهی از معده فرد را در حین عمل برمی ‌دارد، که باعث کاهش 80 درصدی حجم معده می‌شود. در نتیجه، معده بیشتر شبیه لوله ای است که غذا از آن عبور می کند تا کیسه ای که می تواند غذا را نگه دارد و به هضم آن کمک کند. 

اسلیو گاسترکتومی رایج ترین عمل جراحی کاهش وزن در ایالات متحده است که حدود 58 درصد از تمام اعمال جراحی چاقی را شامل می شود. زیرا عمل اسلیو بی خطر و با عوارض بسیار کمی است. 

 

عمل اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

جراحی اسلیو معده در اکثر موارد با روش جراحی لاپاراسکوپی کم تهاجمی (جراحی بسته) انجام می شود. در این روش پس از بیهوشی بیمار جراحان ابزار و یک دوربین را از طریق برش های کوچکی که در شکم ایجاد می کنند وارد بدن بیمار می کنند. 

در طول این عمل، جراح جریان خون بخشی از معده را که برای جلوگیری از خونریزی برداشته می‌ شود، قطع می کند. در صورتی که بیمار دارای فتق هیاتال باشد، بخشی از معده که از طریق دیافراگم به سمت بالا فشار آورده است، قبل از اقدام اصلاح می شود.

جراح لاغری به کمک ابزارها و لاپاراسکوپی که وارد شکم بیمار کرده است، بخش عظیمی از معده که هورمون گرسنگی یا گرلین را ترشح می کند برش می دهد و از بدن خارج می کند. نتیجه این عمل و معده جدید 20 الی 30 درصد معده قبلی است و معده جدید کوچک شده که به شکل موز یا آستین است منگنه زده می شود. 

عمل اسلیو معده به چه کسانی توصیه می شود؟

پزشکان ممکن است اسلیو گاسترکتومی یا سایر انواع جراحی کاهش وزن را به برخی افراد مبتلا به چاقی که قادر به کاهش وزن از طریق رژیم غذایی، ورزش و سایر مداخلات غیر جراحی نیستند، توصیه کنند. 

در واقع کاندیدای مناسب عمل اسلیو و سایر جراحی های لاغری، افرادی هستند که در هنگام محاسبه bmi عدد حاصله بالای 30 باشد. در غیر این صورت ممکن است جراح از انجام عمل لاغری امتناع کند و بیمار را توصیه به رعایت رژیم لاغری و همچنین ورزش منظم کند. 

جراحی اسلیو معده یک درمان موثر برای چاقی است. پزشکان برای تعیین اینکه آیا فرد دچار چاقی است یا خیر، از قد و وزن او برای محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) استفاده می کنند. افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر دارند، چاقی دارند.

پزشکان ممکن است اسلیو گاسترکتومی را به برخی از بیماران مبتلا به چاقی که نتوانسته اند از طریق رژیم غذایی و ورزش وزن کم کنند و یا آن را حفظ کنند توصیه کنند، از جمله:

  • بیماران چاق که BMI 40 یا بالاتر دارند
  • بیماران چاق دارای BMI 35 یا بالاتر و بیماری مزمن مرتبط با چاقی، مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، یا آپنه خواب.
  • بیماران چاق دارای BMI در محدوده 30 تا 35 و دیابت غیر قابل کنترل یا سندرم متابولیک

مزایای اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده یکی از جدیدترین و کم عارضه ترین روش های جراحی لاغری است که از جمله مزایای آن عبارتند از:

  • انتظار می رود بیمارانی که تحت عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی قرار می گیرند به تدریج حدود 60 درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست بدهند. 
  • کاهش وزن مرتبط با اسلیو گاسترکتومی ممکن است خطر ابتلا به بیماری ‌های مزمن مرتبط با چاقی، از جمله دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری های قلبی، آپنه خواب و … یا کاهش دهد و به آن‌ ها امکان زندگی طولانی ‌تر و سالم‌ تر را بدهد.

آنچه بعد از عمل اسلیو در انتظار شماست

داشتن رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو الزامی و ضروری است. بیماران اسلیوی به مدت دو هفته پس از عمل، یک رژیم غذایی مایع شفاف خواهند داشت، اما به تدریج به سمت مایعات غلیظ، غذاهای پوره شده و در نهایت غذاهای جامد می روند. اما نکته ای که باید توجه کرد حتی پس از گذشت ماه ها و سال ها از عمل اسلیو، رژیم غذایی سالم نداشته باشید و شروع به مصرف مواد غذایی پرکالری و پرچرب کنید، امکان بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو وجود دارد. 

در کنار پیروی از رژیم غذایی اصولی بعد از عمل اسلیو برای جلوگیری از بازگشت وزن داشتن تحرک و ورزش کردن هم نکته بسیار مهمی است. 

در صورت رعایت موارد گفته شده، انتظار می رود بیمارانی که توصیه های پزشک خود را دنبال می کنند تا 60 درصد از وزن اضافی بدن خود را در دو سال اول پس از جراحی از دست بدهند.

کلام آخر

ما در این نوشتار به طور جامع درباره اینکه عمل اسلیو معده چیست؟ چگونه انجام می شود؟ کاندیدای مناسب این عمل چه کسانی هستند؟ و عمل اسلیو چه مزایایی دارد صحبت کردیم. 

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که عمل اسلیو هم مانند هر جراحی دیگری عوارض خاص خود را دارد. بنابراین اگر امکان کاهش وزن با روش های کم خطرتر مانند رژیم غذایی و ورزش را دارید این عمل را انجام ندهید و حتما حتما برای انجام عمل اسلیو به یک جراح لاغری متخصص و متبحر مراجعه کنید. 

 

این محتوا حاوی تبلیغات میباشد

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn