کد خبر : 88554
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲:۵۳

کاربرد پروفیل زد در سالن های ورزشی

کاربرد پروفیل زد در سالن های ورزشی

یکی از کاربردی‌ترین مصارف پروفیل‌ها، ساخت سالن‌های ورزشی هستند. این سالن‌ها با بهره‌گیری از انواع جدید و قدیم سوله ساخته می‌شوند و در زندگی روزمره انسان‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم به بررسی نقش پروفیل زد، یکی از مهم‌ترین پروفیل‌های آهنی در سوله سازی و ایجاد مقاومت آن بپردازیم.   پروفیل

یکی از کاربردی‌ترین مصارف پروفیل‌ها، ساخت سالن‌های ورزشی هستند. این سالن‌ها با بهره‌گیری از انواع جدید و قدیم سوله ساخته می‌شوند و در زندگی روزمره انسان‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه قصد داریم به بررسی نقش پروفیل زد، یکی از مهم‌ترین پروفیل‌های آهنی در سوله سازی و ایجاد مقاومت آن بپردازیم.  

پروفیل زد و کاربرد آن در صنعت

پروفیل زد یا پرلین زد (به انگلیسی Z Profile Or Z Purlin) یکی از انواع پروفیل‌های کاربردی در صنعت است که در سایزهای مختلفی مانند 16، 18، 20 و 22 و با ضخامت‌های متنوعی به تولید می‌رسد. پرلین زد به جهت برخورداری از مزایای متعدد، در صنایع بسیاری همچون ساختمان سازی، خودروسازی، ساخت سوله و غیره جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

سوله‌ها از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل زد هستند و خود انواع مختلفی را شامل می‌شوند. برای مثال برای اهداف مختلف، از سوله‌های گوناگون ورزشی، نمایشگاه، همایشگاه و غیره استفاده می‌کنند. قاعدتا نمی‌توان برای همگی آن‌ها یک قاعده مشخص را دنبال کرد و از یک چیدمان ثابت استفاده کرد.

برای مثال امکان این‌که سوله برای ساخت سالن ورزشی به جای سوله موردنیاز در همایشگاه یا آشیانه هواپیما مورد استفاده قرار گیرد، وجود ندارد. به جهت کاربرد گسترده سالن‌های ورزشی و لزوم استفاده از زد پرلین در آن‌ها، در ادامه به بررسی کاربردهای آن در این نوع از سوله خواهیم پرداخت.

پروفیل زد در سالن‌های ورزشی چه کاربردی دارد؟

پروفیل‌های زد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مقاطع فولادی در سوله‌ها یا سالن‌های ورزشی به حساب می‌آیند و در بخش‌های مختلفی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. سقف

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل زد مربوط به سقف است. هنگام زیرسازی انواع پوشش‌های سقف همچون ورق فولادی، ساندویچ پانل و غیره، از پروفیل زد استفاده می‌کنند. همچنین هنگامی که سقف از نوع شیب‌دار باشد، پروفیل زد به عنوان تیرچه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر کمک می‌کند که آب باران به خوبی به سمت پایین هدایت شود. وجود تیرچه سبب تسهیل تحمل وزن پوشش سقف و جلوگیری از ریزش آن خواهد شد. علاوه بر این موارد، از پروفیل زد در زیرسازی سقف کاذب نیز استفاده می‌کنند که منجر به ایجاد سطحی یکدست می‌نماید.  

  1. دیوار

از دیگر کاربردهای پروفیل زد در سالن ورزشی می‌توان به اهمیت آن در دیوار سازه اشاره کرد. پروفیل‌های زد علاوه بر دیوارهای پیش ساخته و قاب‌بندی، اهمیت بالایی نیز در تقویت آن‌ها دارا هستند. هنگامی که این دیوارها از مقاومت موردنیاز برخوردار نباشند، پروفیل زد برای تقویت آن بکار گرفته خواهد شد. دیوارهای پیش ساخته در عین وزن پایین، مقاومت بالایی دارند. به همین علت مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرند. علاوه بر موارد ذکر شده، از پروفیل زد در ساخت دیوارهای جداکننده، دیوارهای کاذب و دیوارهای پوششی نیز استفاده می‌شود.

  1. ستون

پروفیل زد یکی از بهترین گزینه‌ها در ساخت ستون‌های فرعی محسوب می‌شود و اصلی‌ترین وظیفه آن پشتیبانی از سقف و بارهای وارده است. پروفیل زد در ستون، نقش تقویت‌کننده را ایفا می‌کند و با جوشکاری قسمت‌های مختلف ستون همچون گوشه‌ها، مقاومت آن‌ها نسبت به نیروی خمشی و بارهای فشاری افزایش می‌دهد. همچنین بکارگیری پروفیل زد در ستون، به افزایش پایداری و کاهش کمانش می‌انجامد.

مزایای استفاده از پروفیل زد در سالن‌های ورزشی چیست؟

هنگامی که به بدنه و سقف سوله‌ها نگاهی بیندازیم، به سرعت متوجه حضور پروفیل زد خواهیم شد. اما این مقطع در یک سازه دارای چه مزایایی است که استفاده از آن تا این اندازه اهمیت دارد؟ در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم:

  • از آن‌جایی که پروفیل زد در تحمل بارهای کششی، مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد و سبب افزایش مقاومت کلی آن سازه می‌شود، در مناطق زلزله‌خیز، مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرد. شکل هندسی این پروفیل نیز مزید بر علت است.
  • به علت سادگی ساختار پرلین زد، نصب آن به راحتی انجام می‌گیرد و نیاز به تجهیزات بخصوص ندارد.
  • پرلین زد در عین وزن پایینی که دارا است، مقاومت قابل توجهی در برابر انواع بار وارده، پیچش و خمش دارد. وزن پایین این مقطع همچنین به کاهش بار مرده ساختمان می‌انجامد.
  •  پروفیل زد به علت آن‌که با انواع مصالح قابلیت ترکیب شدن دارد، کاربرد زیادی را به خود اختصاص داده است.

نکات مهم استفاده از پروفیل زد در سوله ورزشی

در کنار تمامی مزایایی که پروفیل زد از آن برخوردار است، لازم است به هنگام استفاده از آن سالن‌های ورزشی، نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در نظر گرفته شود:

  • برگزینی نوع مناسب از پروفیل

در قدم اول برای ساخت سوله ورزشی به کمک پروفیل زد، لازم است نوع مناسب از پرلین زد انتخاب شود. میزان بار وارده به سازه همچون بار مرده و زنده، بار برف، باد و غیره، از جمله عوامل تعیین‌کننده در نوع پرلین زد هستند. فاکتور اثرگذار دیگر دهانه سقف است. به تناسب افزایش میزان دهانه سقف، الزام به استفاده از پروفیل زد با ضخامت و ارتفاع بیش‌تری خواهیم داشت. پرواضح است که در تمامی موقعیت‌ها، باید از پروفیل زد ساخته شده مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی و با بیش‌ترین کیفیت استفاده شود.

همان‌طور که دور از انتظار نیست، چنان‌چه طراحی سازه توسط مهندسین متخصص انجام نگیرد، سوله نهایی از مقاومت مورد نیاز برخوردار نخواهد بود. همچنین برای آن‌که انتقال نیرو به درستی انجام گیرد، باید از اتصالات دقیق میان پروفیل زد و اجزای سازه بهره برد.

پس از طراحی دقیق، نوبت به اجرای صحیح قطعات می‌رسد. علاوه بر الزام به اجرای سازه طبق نقشه‌های اجرایی، مهم است که انجام فرآیند به دست افراد متخصص صورت گیرد تا از کیفیت سازه نهایی اطمینان حاصل شود.

  • عایق کاری صحیح

یکی از مهم‌ترین اقدامات در ساخت سوله، عایق کاری آن و کمک به عدم هدررفت انرژی مفید است. برای این منظور از عایق‌های حرارتی در دیوار و سقف سوله‌ها استفاده می‌کنند. همچنین در سوله از عایق‌های صوتی نیز با هدف

به تناسب محل مورد استفاده از سوله، نوع پوشش سقف از نظر جنس و متریال بکار رفته در تولید آن، متغیر خواهد بود.

شاهین فلز سپاهان؛ مرجعی معتبر در تولید انواع پروفیل فولادی

کارخانجات بسیاری در سرتاسر ایران مشغول به تولید این مقطع فولادی هستند که شناخت هر کدام از آن‌ها مستلزم تحقیق و بررسی طولانی مدت است. در غیر این صورت این امکان فراهم خواهد شد که پروفیلی با کیفیت نه چندان رضایت‌بخش دریافت نماییم.

در همین راستا قصد داریم یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده پروفیل را معرفی نماییم. کارخانه شاهین فلز سپاهان با بیش از 4 دهه فعالیت در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی، به عنوان یکی از باسابقه‌ترین تولیدکنندگان آهن آلات شناخته می‌شود که محصولات خود را با بیش‌ترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌نماید.

این کارخانه انواع پروفیل زد را در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف به تولید می‌رساند و برای اولین بار در ایران پروفیل زد 32 را به کمک ماشین‌آلاتی که توسط متخصصین ماهر این مجموعه ساخته شده است، تولید و توزیع می‌نماید.

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn