کد خبر : 88830
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸

آیا هنوز زمان خوبی برای خرید است؟

آیا هنوز زمان خوبی برای خرید است؟

طلا ارزشمندترین محصولی است که در سراسر جهان همواره طرفداران خودش را حفظ می‌کند و در میان کشورهای آسیایی هم از محبوبیت بیشتری برخوردار است. در ایران به دلیل نوسان بالایی که در اکثر مواقع در بازار موج می‌زند، خرید طلا یکی از مهم‌ترین خریدها به حساب می‌آید و همچنان به عنوان یکی از بهترین راه‌ها

طلا ارزشمندترین محصولی است که در سراسر جهان همواره طرفداران خودش را حفظ می‌کند و در میان کشورهای آسیایی هم از محبوبیت بیشتری برخوردار است. در ایران به دلیل نوسان بالایی که در اکثر مواقع در بازار موج می‌زند، خرید طلا یکی از مهم‌ترین خریدها به حساب می‌آید و همچنان به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سرمایه به شمار می‌رود.

بررسی مسیر طی شده توسط طلا در سال‌های گذشته

طلا دقیقا همان محصولی است که در ایران هنگام خرید آن به چشم سرمایه گذاری به آن نگاه می‌کنند. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به مسیری که این حفظ کننده سرمایه از گذشته تا به امروز طی کرده، نگاه کنیم، به طور قطع متوجه نمودار سینوسی کسینوسی آن خواهیم شد. درست است که طلا هیچگاه تا به امروز کاملا بی ارزش نبوده؛ اما در طول زمان سقوط‌هایی را هم تجربه کرده می‌تواند به شما تلنگرهای خوبی جهت سرمایه گذاری در آینده بدهد.

بررسی قیمت طلا در سال 2023 و 2024 (فروردین 1402 تا شهریور 1403)

اگر به یاد داشته باشید؛ در اواخر سال 2023 (9 روز ابتدایی دی ماه 1402) هر گرم طلا حدود 2 میلیون و 488 هزار تومان قیمت گذاری شده بود و این قیمت تنها 5 روز پس از شروع سال 2024 میلادی تا پایان دی 1403 به قیمت 2٬729٬000 هزار تومان رسید که این افزایش قیمت یکی از پرش‌های بلند در مسیر قیمت طلا به حساب می‌آمد؛ چرا که سیر قیمت طلا از فروردین تا دی 1402 اکثرا نزولی بوده و به همین علت این افزایش قیمت کمی دور از انتظار بود. قیمت طلا در شروع سال 1403 روی گرمی 3٬253٬600 قرار داشت و بعد از آن روی موجی افزایشی قرار گرفت و به قیمت گرمی بالای 4 میلیون هم رسید؛ اما پس از آن دچار افت قیمت شد. برای جمع بندی و پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال 1403 می‌توان به این صورت بیان کرد که؛ با توجه به افت و خیزی که در سال جاری مشاهده می‌کنیم، با توجه به سیاستی که بین روسیه، ایران، اسرائیل و آمریکا در جریان است، قیمت طلا قیمتی ثابت یا با رشدی سود افزون نخواهد بود و قطعا دچار افت باز هم خواهد شد؛ اما قیمت آن کم‌تر از دی تا اسفند 1402 نمی‌شود، به همین دلیل اگر قصد سرمایه گذاری بلند مدت (حداقل بالای 1 سال) دارید؛ همچنان می‌توانید به مواردی مانند خرید پلاک طلا فکر کنید و از این راه برای حفظ پول نقد خود تا 4 سال آینده استفاده کنید.

روند قیمت طلا در ۱۰ سال گذشته: آیا هنوز زمان خوبی برای خرید است؟

رشد یا کاهش؟ قیمت طلا از سال 2018 تا 2023

شروع سال 2018 آغاز شکل گیری نمودار نزولی قیمت طلا نسبت به چند سال گذشته‌اش بود؛ افزایش قیمت در کل سال 2018 به حدی کم‌تر از کاهش آن بود (مخصوصا بعد از افزایش شدید دلار آمریکا به دلیل تهدید جنگ)؛ اما در سال 2019 سیر ملایمی برای افزایش قیمت اتفاق افتاد و باعث شد تا مردم باز هم به سمت خرید طلا روی بیاورند. از سال 2020 تا 2024 شاید نگاه مردم به طلا برای حفظ و نگهداری ارزش وجوه نقدی در مقایسه با ارزهای دیجیتال کمی منفی شده باشد یا برای مردم در لیست بی‌ثمرها قرار گرفته باشد؛ اما در حقیقت افت قیمت طلا برای افرادی که تریدر و معامله‌گر روزانه و در لحظه نیستند؛ باز هم نسبت به افت ارزهای دیجیتال می‌ارزد و می‌تواند روش مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب بیاید.

چه روزهایی را طلا در ایران از 2014 تا 2018 سپری کرده است؟

شاید بتوان گفت که اوایل سال 2013 دقیقا زمانی بود که مردم با شک بالا رفتن ناگهانی قیمت دلار آمریکا روبه‌رو شدند و از ترس بالاتر رفتن قیمت آن مشغول خرید بیشتر و بیشتر شدند؛ در طی همین ماجرا تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرد و تا پایان سال 2014 ادامه پیدا کرد و بسیاری از افراد تصمیم به تغییر بخش زیادی از سرمایه خود گرفتند و پس از فروش طلا به خرید دلار روی آوردند. در این سال برای دریافت ارز دولتی و دریافت دلار آمریکا، سفرهای خارجی رشد بیشتری کردند و آمار فروش بلیط پروازهای خارج ایران به شکل معجزه آسایی زیاد شد؛ اما این کاهش تقاضا همیشگی نبود و مردم جهان در شروع سال 2015 با افزایش قیمت طلا در حدود 3.5 درصد روبه‌رو شدند و این افزایش و کاهش تنها برای مردم ایران و آسیا رخ نداده بود. پس از گذشت 6 ماهه اول سال 2015 مردم با افزایش قیمت تقریبا می‌توان گفت دائمی اما با شیبی ملایم دست و پنجه نرم کردند و قیمت طلا تا سال 2018 به شکل خوبی افزایش پیدا کرد.

روند قیمت طلا در ۱۰ سال گذشته: آیا هنوز زمان خوبی برای خرید است؟

جمع بندی نهایی: پیش بینی قیمت طلا تا پایان 1403؛ ورود به 2025 به چه صورت خواهد بود؟

پیش بینی می‌شود که قیمت طلا تا پایان سال 1403 بیشت‌تر از قیمت حال حاضر باشد؛ اما با توجه به شیب کمی که این نمودار در افزایش قیمت دارد و با توجه به رونمایی‌های دائمی از بازی‌هایی سکه دهنده آنلاینی که در حال حاضر قابل مشاهده است؛ اگر تریدر هستید یا در دنیای ارز دیجیتال سرمایه‌ای دارید و قصد دارید تا در مدت زمان کوتاهی به نتیجه بزرگی دست پیدا کنید و پول‌های خود را چند برابر کنید، بهتر است به فکر خرید و فروش دائم طلا نباشید. طلا در ایران مطابق رفتاری که در 6 ماهه ابتدایی سال از خود نشان داده است، برای افرادی که قصد فروش آن را در سال‌های آینده دارند، گزینه بهتری خواهد بود. در مجموع طلا همچنان از ارزش خرید خوبی برخوردار است و می‌تواند محافظ خوبی برای سرمایه مالی شما باشد.

این محتوا حاوی تبلیغات میباشد

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn