کد خبر : 89374
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱

(تصاویر) 16 اقتباس سینمایی برتر از آثار آگاتا کریستی

(تصاویر) 16 اقتباس سینمایی برتر از آثار آگاتا کریستی

انواع رمان، داستان‌های کوتاه و نمایشنامه‌های آگاتا کریستی تقریبا برای یک قرن محبوبیت خود را در بین سینماگران ثابت کرده‌اند. اما فقط به این دلیل که داستان‌های او برای نمایش و فیلم اقتباس شده‌اند، به این معنی نیست که همه آنها موفق هستند. اگر به‌دنبال ماجراجویی در پرونده‌های جنایی آگاتا کریستی هستید، ما به شما


انواع رمان، داستان‌های کوتاه و نمایشنامه‌های آگاتا کریستی تقریبا برای یک قرن محبوبیت خود را در بین سینماگران ثابت کرده‌اند. اما فقط به این دلیل که داستان‌های او برای نمایش و فیلم اقتباس شده‌اند، به این معنی نیست که همه آنها موفق هستند. اگر به‌دنبال ماجراجویی در پرونده‌های جنایی آگاتا کریستی هستید، ما به شما کمک می‌کنیم. در اینجا بهترین اقتباس‌های سینمایی آگاتا کریستی را مشاهده می‌کنید که از جدیدترین تا قدیمی‌ترین فهرست شده‌اند.

(تصاویر) 16 اقتباس سینمایی برتر از آثار آگاتا کریستی






آگاتا کریستی نویسنده پرکار معماهای جذاب است. باتوجه به فروش هنگفت و موفقیت بزرگ رمان‌های این نویسنده، مجموعه آثار او به‌ناچار توجه تولیدکنندگان فیلم را به خود جلب کرده‌است. به‌خصوص فیلمسازانی که به‌دنبال فروش در گیشه هستند. از مرگ روی نیل تا خانه کج، آثار ملکه جنایت محال است از صفحه‌نمایش نقره‌ای خارج شود.

این نویسنده افسانه‌ای اسرارآمیز و اهل بریتانیا بیش از 2 میلیارد کتاب فروخته‌است و نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی گینس به‌عنوان پرفروش‌ترین نویسنده داستان در تمام دوران‌ها ثبت کرده‌است. انواع رمان، داستان‌های کوتاه و نمایشنامه‌های این هنرمند تقریبا برای یک قرن محبوبیت خود را در بین سینماگران ثابت کرده‌اند. اما فقط به این دلیل که داستان‌های او برای نمایش و فیلم اقتباس شده‌اند، به این معنی نیست که همه آنها موفق هستند. اگر به‌دنبال ماجراجویی در پرونده‌های جنایی آگاتا کریستی هستید، ما به شما کمک می‌کنیم. در اینجا بهترین اقتباس‌های سینمایی آگاتا کریستی را مشاهده می‌کنید که از جدیدترین تا قدیمی‌ترین فهرست شده‌اند.

1. مرگ روی نیل (Death On The Nile) – 2022

50

دومین اقتباس کنت برانا از آگاتا کریستی، با همان لذت‌های ساده‌ای که اولین ساخته‌اش بود، مخاطب را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. یک بار دیگر در این فیلم او مجموعه‌ای از چهره‌های آشنا از جمله گل گدوت، اما مکی، راسل برند، آنت بنینگ، سوفی اوکوندو، لتیتیا رایت و آرمی همر را از طریق یک وسیله‌نقلیه عجیب‌وغریب که زمینه را برای تحقیقات قتل فراهم می‌کند، منتقل می‌کند.

کنت برانا بار دیگر به‌عنوان کارآگاه هرکول پوآرو رهبری داستان را بر عهده می‌گیرد و بار دیگر به آگاتا کریستی ادای احترام می‌کند. ملاقات مجدد داون فرنچ و جنیفر ساندرز به‌عنوان یک پرستار و کارفرمای اشرافی که کمونیست شده‌است، بخشی از جذابیت فیلم است. کنت برانا به‌عنوان بازیگر و کارگردان پرکار این روزها، ثابت کرده‌است که علاقه زیادی به آثار ملکه رمان‌های پلیسی و قتل دارد. 

2. خانه کج (Crooked House) – 2017

51

خانه کج محصول سال 2017 یکی از آن اقتباس‌های نادر آگاتا کریستی است که در آن، هرکول پوآرو یا جین مارپل حضور ندارند. در عوض، این داستان درباره جاسوسی است که به کارآگاه خصوصی چارلز هیوارد با بازی مکس آیرونز تبدیل شده‌است و در یک پرونده جنایی حضور دارد. وقتی معشوق سابق این شخص او را استخدام می‌کند تا درباره مرگ پدربزرگش تحقیق کند، او درگیر یک اختلاف خانوادگی می‌شود، که ممکن است اسرار تاریکی را فاش کند.

در این فیلم گلن کلوز در کنار کریستینا هندریکس در نقش بیوه بسیار جوان‌تر متوفی، جولیان سندز در نقش پسرش و گیلیان اندرسون در نقش عروسش بازی می‌کند. این یکی دیگر از آثار آگاتا کریستی با پیچ‌وتابی کلاسیک است. فیلم چاقوکشی زمانیکه در سال 2019 به‌نمایش درآمد، همه توجه‌ها را به خود جلب کرد، اما به‌طور قابل‌توجهی یادآور فیلم خانه کج 2017 است، که جمله‌ کلیدی آن مشابه چه کسی پدرسالار را کشت؟ است. طرح این فیلم براساس رمان آگاتا کریستی که در سال 1949 آن را نوشته‌، است.

فیلمنامه‌ این فیلم هم توسط جولین فلوز از داونتون ابی نوشته شده‌است. این فیلم مکس آیرونز را در نقش بازرس خصوصی، چارلز هیوارد، که به دنبال مرگ آریستید لئونیدس، سرمایه‌دار مهمی است، بازی می‌کند. او در جریان جستجویش به املاک خانوادگی می‌رسد، جاییکه با تعداد زیادی از شخصیتهای مشکوک، ازجمله خواهرشوهر آریستاید، لیدی ادیت دی هاویلند با بازی گلن کلوز، همسر دوم بسیار جوانتر او، برندا با بازی کریستینا هندریکس؛ و عروسش ماگدا با بازی جیلین اندرسون، مواجه می‌شود.

3. قتل در قطار سریع‌السیر شرق (Murder on the Orient Express) – 2017

52

وقتی بازیگران یک فیلم ستاره باشند، گنجاندن تنها یک اقتباس از قتل در قطار سریع‌السیر شرق در این فهرست غیرممکن است. در نسخه سینمایی کنت برانا در سال 2017، که در آن او هم کارگردان است و هم برای اولین بار نقش پوآرو را بازی کرده‌است، واگن‌های قطار مملو از برندگان و نامزدهای اسکار هستند: پنه‌لوپه کروز، جودی دنچ، ویلم دافو، جانی دپ، اولیویا کولمن و میشل فایفر. به‌علاوه افرادی مانند لسلی اودوم جونیور و دیزی ریدلی هم در این اقتباس سینمایی بازی می‌کنند.

طبق گزار‌ش‌ها، فایفر در روز اول فیلمبرداری اشک ریخت و وقتی کارگردان از او پرسید چه اتفاقی افتاده‌است، او پاسخ داد: من برای اولین بار جودی دنچ را ملاقات کردم! جالب است بدانید این فیلم ظاهری کلاسیک دارد، به این دلیل که برانا و هریس زامبارلوکوس، فیلمبردار 51 ساله، آن را با استفاده از چهار دوربین 65 میلی‌متری پاناویژن گرفته‌اند. این فیلم پردرآمدترین اقتباس کریستی در تمام دوران است.

4. سپس هیچ‌کدام باقی نماندند (And Then There Were None) – 2015

53

از میان تمام آثار کریستی، بیشترین اقتباس برای صحنه سینما، تلوزیون و نمایش، سپس هیچ‌کدام باقی نماندند است. نسخه‌های بین‌المللی این اقتباس فراوانند. از هند و روسیه گرفته تا فیلم‌های تلویزیونی و تئاترهای زیادی بر‌اساس این اثر موفق آگاتا کریستی وجود دارد. جذابیت این اثر در رمز و راز و سقوط ریتمیک مظنونان است، که یک‌به‌یک انتخاب می‌شوند.

صدایی از گرامافون همه را متهم می‌کند و مجسمه‌های روی میز یکی یکی ناپدید می‌شوند. این آخرین نسخه به نویسندگی سارا فلپس و کارگردانی کریگ ویویروس، اولین اقتباس انگلیسی است که از پایان اصلی و بسیار تاریک کریستی استفاده می‌کند. هیچ کارآگاهی در این سریال وجود ندارد، فقط یک تیم از اسکاتلند یارد تلاش می‌کنند قطعات را کنار هم بگذارد. بازیگران این نسخه شامل چارلز دنس، داگلاس بوث، میو درمودی، بورن گورمن، آنا مکسول مارتین، سام نیل، میراندا ریچاردسون، توبی استفنز، نوآ تیلور و آیدان ترنر در نقش فیلیپ لومبارد هستند.

5. مصیبت بی‌گناهی (Ordeal By Innocence) – 1985

54

در سال 1985 اثری با نام مصیبت بی‌گناهی با بازی دونالد ساترلند ساخته شد، اما چندان سر‌وصدایی به‌همراه نداشت. این نسخه یک مینی‌سریال تلویزیونی بریتانیایی است، که داستان مصیبت بی‌گناهی را در سه قسمت روایت می‌کند. مصیبت بی‌گناهی کتابی از آگاتا کریستی است که در سال 1958 منتشر شده‌است. این اثر درباره شخصی به‌نام آرتور کلگری است که یک زمین‌شناس است.

او دو سال پس از کشته شدن ریچل آرگیل، همسر و مادر پنج فرزندشان متوجه می‌شود که خودش هم نقش مهمی در این قتل داشته‌است. حالا او باید بفهمد قاتل واقعی چه کسی است. و البته هیچ‌کس از تلاش او برای برقراری عدالت خشنود نیست. در حالیکه برخی از تفاوت‌ها با منبع الهام این اثر در فیلم دیده می‌شود، اما به‌طور کلی موردتحسین و تمجید منتقدان قرار گرفته‌است.

6. شیطان زیر آفتاب (Evil Under The Sun) – 1982

55

پیتر اوستینوف پس از بازی موفقش در نسخه 1978 مرگ روی نیل، به نقش پوآرو بازگشت. این فیلم در یک جزیره خصوصی می‌گذرد، جاییکه کارآگاه بلژیکی برای بررسی یک سرقت الماس احتمالی وارد صحنه می‌شود. اما وقتی جسد یکی از مهمانان در ساحلی نزدیک پیدا می‌شود، این ماجرا به یک پرونده قتل تبدیل می‌شود.

مگی اسمیت در کنار گروهی از مظنونان که شامل جین بیرکین، رادی مک داول و دایانا ریگ می‌شود، نقش مالک استراحتگاه را بازی می‌کند. پس از این فیلم، اوستینوف در یک سری از فیلم‌های تلویزیونی و یک فیلم بلند دیگر، یعنی ملاقات با مرگ در سال 1988، نقش پوآرو را بازی کرد.

7. آینه ترک برداشت (The Mirror Crack’d) – 1980

56

موفقیت مالی فیلم‌های پوآرو، تهیه‌کنندگان بریتانیایی را متقاعد کرد تا با اقتباسی از رمان کریستی در سال 1962، کارنامه سینمایی دوشیزه مارپل را دوباره فعال کنند. این بار آنجلا لنسبوری نقش‌آفرینی خانم مارپل را برعهده گرفت. بازیگران این فیلم شامل الیزابت تیلور، راک هادسون، تونی کورتیس، کیم نواک و پیرس برازنان هستند. لنسبوری اجرای خوبی در این فیلم داشت که بسیار زیاد با معیارهای آگاتا کریستی مطابقت داشت. دو فیلم دیگر با لنسبوری در نقش خانم مارپل برنامه‌ریزی شده‌بود، اما شکست در باکس‌آفیس این ایده را لغو کرد.

در داستان این فیلم یک گروه فیلم‌برداری هالیوودی برای فیلم‌برداری یک درام تاریخی درباره الیزابت اول و مری، ملکه اسکاتلند، به دهکده انگلیسی عجیب‌وغریب سنت مری مید، که خانم مارپل آن را خانه می‌خواند، می‌روند.

هنگامیکه یک طرفدار مسموم می‌شود، خانم مارپل متقاعد شده که یکی از ستاره‌ها هدف موردنظر بوده‌است و پرونده را به عهده می‌گیرد. این اثر سینمای کلاسیک دست‌کم گرفته‌شده همچنین راک هادسن را به‌عنوان شوهر کارگردان و تونی کرتیس را به‌عنوان شوهر تهیه‌کننده به بازی می‌گیرد. آینه ترک برداشت یک درام جنایی محصول سال 1980 به کارگردانی گای همیلتون است که بدون‌شک ارزش تماشا دارد.

8. چرا از ایوانز نپرسیدند؟ (Why Didn’t They Ask Evans?) – 1980

57

آگاتا کریستی از اقتباس‌های تلویزیونی بیزار بود؛ شاید از زمانیکه یکی از بازیگرانی که نقش مرده‌ای را به تصویر می‌کشید، در جریان پخش زنده‌ای در سال 1949 از «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند» از جایش بلند شد و از صحنه خارج شد. پس از مرگ او در سال 1976، آثار نویسنده شروع به اعطای حقوق برای فیلم‌های تلویزیونی کردند، ازجمله این تولید سه ساعته در ITV آن هم از رمانی که در سال 1934 به‌ندرت اقتباس شده‌بود.

در این اثر بابی جونز با بازی جیمز وارویک در حال گلف بازی کردن در سواحل ولز است، که مردی در حال مرگ را پیدا می‌کند که ظاهرا از صخره دریا سقوط کرده‌است. سخنان مرد در حال مرگ به معمایی برای او تبدیل شده و از دوستش برای حل این معما کمک می‌گیرد. سال 2022 هم اقتباس تازه‌تری از این داستان آگاتا کریستی ساخته‌شد.

9. مرگ بر روی نیل (Death on the Nile) – 1978

58

انگار پوآرو هر بار که سوار یک وسیله حمل‌ونقل لوکس می‌شود، دچار فاجعه می‌شود. در این فیلم هم پوآرو پس از موفقیتش در فیلم قطار سریع‌السیر شرق، در یک سفر دریایی در نیل دچار معمایی مشابهی می‌شود. فینی نمی‌خواست ساعت‌های طولانی گریم شدن برای تبدیل شدن دوباره به پوآرو را تحمل کند، در ادامه این دنباله کنار رفت و جای خود را به پیتر اوستینوف برنده دو جایزه اسکار داد، که شش بار نقش کارآگاه پوآرو را بازی کرد. در این فیلم یک وارث ثروتمند مرده پیدا می‌شود.

مکان‌های واقعی فیلمبرداری مصر مانند اهرام بزرگ و ابوالهول تقریبا به‌اندازه بازیگران حاضر در کشتی، از جمله بت دیویس، آنجلا لنسبوری، مگی اسمیت، دیوید نیون و میا فارو نمادین هستند. جالب است بدانید آنتونی پاول برای طراحی لباسش برنده جایزه اسکار شد. این اولین بازی پیتر اوستینوف در نقش هرکول پوآرو بود، و برای بسیاری از طرفداران هنوز بهترین تفسیر از کارآگاه نمادین کریستی یا حداقل دومی نزدیک به آلبرت فینی است. برخلاف نسخه برانا، این مرگ روی نیل درواقع از مناظر مصر بهره می‌برد.

زرق‌و‌برق‌های قدیمی هالیوود در اینجا وجود دارد، میا فارو، آنجلا لنسبوری، مگی اسمیت و بت دیویس به نحوی همه در یک کشتی قرار دارند. این پرونده شامل قتل یک وارث تازه ازدواج‌کرده تحت شرایط مشکوکی از جمله حضور معشوق سابق شوهر جدیدش است. اما، مانند تمام آثار کریستی، همه چیزهایی برای پنهان کردن دارند.

10. قتل در قطار سریع‌السیر شرق (Murder on the Orient Express) – 1974

59

در فیلم قتل در قطار سریع‌السیر شرق، کارآگاه پوآرو با بازی آلبرت فینی برای سفر از استانبول به لندن سوار بر قطار سریع‌السیر شرق می‌شود، درست زمانیکه مردی به نام راچت با بازی ریچارد ویدمارک با ضربات چاقو به قتل رسیده‌است. همچنین در این قطار؛ یک بیوه آمریکایی با بازی لورن باکال، یک زن انگلیسی با بازی ونسا ردگریر، یک سرهنگ ارتش هند بریتانیا با بازی شان کانری، یک کنت مجارستانی با بازی مایکل یورک، یک کنتس با بازی ژاکلین بیست، یک مترجم با بازی آنتونی پرکینز، یک خدمتکار با بازی جان گیلگود و بسیاری مظنونین احتمالی دیگر هم حضور دارند.

این فیلم شش نامزدی اسکار را به خود اختصاص داد و اینگرید برگمن برای بازی در یکی از نقش‌های این فیلم، برای بار سوم نامزد اسکار شد. آگاتا کریستی صورت فینی را بهترین بخش اقتباس سینمایی از آثارش می‌دانست، اما یک شکایت بزرگ داشت: سبیل پوآرو خیلی نازک بوده‌است. نسخه کارگردان سیدنی لومت از داستان کلاسیک انتقام و قتل آگاتا کریستی شش نامزدی اسکار را به‌دست آورد، از جمله یک نامزدی برای آلبرت فینی در نقش هرکول پوآرو.

اینگرید برگمن در آن سال برای بازی در نقش گرتا اولسون برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. لورن باکال هم در این فیلم حاضر است. به علاوه شان کانری، ونسا ردگریو، آنتونی پرکینز و مایکل یورک هم در این فیلم می‌درخشند. پس از روایت کتاب، این معمای گیرا گروهی از مظنونین را گرد هم می‌آورد که در ابتدا غریبه به نظر می‌رسند، اما همگی ارتباط مخفیانه‌ای با یک گانگستر بی‌رحم دارند، که در قطاری که از استانبول به لندن می‌رفته، پیدا شده‌است.

11. شب بی‌پایان (Endless Night) – 1972

60

آگاتا کریستی هنوز در دهه 80 خود مشغول نوشتن کتاب بود و این فیلم براساس یکی از آخرین نسخه‌های او که در سال 1967 منتشر شد، ساخته شده‌است. این اثر سینمایی بیشتر یک تریلر روانشناختی است. در این فیلم هیجان‌انگیز که بر‌اساس یکی از آخرین رمان‌های آگاتا کریستی ساخته شده‌است، الی تامسن با بازی هیلی میل با مایکل راجرز با بازی هیول بنت راننده بریتانیایی ازدواج می‌کند.

آنها تصمیم می‌گیرند یک خانه رویایی در زمینی به‌ظاهر نفرین‌شده بسازند. اما دوره ماه‌عسل زیاد طول نمی‌کشد. آنتونی برکلی کاکس در بررسی سال 1967 خود درباره رمان منبع این فیلم در گاردین نوشت: «گفتن چیزهای زیادی درباره داستان بدون افشای اسرار حیاتی غیرممکن است: برای هشدار دادن به خواننده کافی است که اگر فکر کند این یک رمان عاشقانه است، نمی‌تواند بیشتر از این اشتباه کند و شاید تعلیق وحشتناک پایانی، متاثرکننده‌ترین چیزی باشد که این نویسنده شگفت‌انگیز تا به حال مطرح کرده‌است».

12. قتل ناپاک‌ترین (Murder Most Foul) – 1964

61

سومین فیلمی که مارگارت رادرفورد در آن نقش خانم مارپل را بازی می‌کند، قتل ناپاک‌ترین است. این فیلم یک بار دیگر خانم مارپل را به‌عنوان کارآگاه جایگزین پوآرو می‌کند. وقتی خانم مارپل در یک محاکمه قتل خود را در هیئت‌منصفه می‌بیند، او به بی‌گناهی متهم مشکوک می‌شود و تصمیم می‌گیرد آن را ثابت کند. او این کار را با مخفی شدن به‌عنوان یک بازیگر انجام می‌دهد و به یک گروه تئاتری می‌پیوندد که ممکن است قاتل واقعی را هم در بر بگیرد. ارجاعات تئاتری سرگرم‌کننده زیادی در فیلم وجود دارد، از جمله اولین بازی رادرفورد در نقش مارپل.

13. قتل در گالوپ (Murder At The Gallop) – 1963

62

قتل در گالوپ مارگارت رادرفورد را در نقش خانم مارپل دنبال می‌کند. داستان آگاتا کریستی که بر‌اساس آن فیلم ساخته شده‌، پس از تشییع جنازه نام دارد. قتل در گالوپ، یکی دیگر از معماهای خانم مارپل است. خانم مارگارت رادرفورد از قبل به‌عنوان یک کاراگاه آماتور در فیلم او ادعا کرد قتلی رخ داده‌است، ظاهر شده‌بود.

بنابراین این یک دنباله از همان فیلم است. پرونده قتل این فیلم بیشتر یک کمدی سبک است تا یک تریلر پر تعلیق. در این داستان مرگ مردی منزوی و ثروتمند یعنی آقای اندربی، که سقوط مرگبار او از پله‌ها به دلیل حمله قلبی نسبت داده می‌شود، به تصویر کشیده می‌شود. البته خانم مارپل به همه‌چیز مشکوک می‌شود و زمانیکه خواهر آقای اندربی، کورا هم مرده پیدا می‌شود، بیشتر متقاعد می‌شود که قتلی رخ داده‌است. قرائت وصیت‌نامه، قربانی دیگری می‌گیرد که در ظاهر توسط یک اسب زیر پا گذاشته می‌شود. خوشبختانه در نهایت قاتل دستگیر می‌شود.

14. او ادعا کرد قتلی رخ داده‌است (Murder, She Said) – 1961

63

او ادعا کرد قتلی رخ داده‌است، خانم مارگارت رادرفورد را به‌عنوان کارآگاه آماتور خانم جین مارپل معرفی می‌کند. این اولین باری است که این اثر روی صفحه نمایش به‌تصویر کشیده شده‌است. در این داستان زنی شاهد کشته شدن زنی در قطار است، هر چند پلیس وقتی جنایت را گزارش می‌کند، او را جدی نمی‌گیرد.

مارپل رادرفورد آنقدر محبوب بود که در سه فیلم دیگر نقش او را بازی کرد. درحقیقت از سال 1961 تا 1964، خانم مارگارت رادرفورد در نقش خانم جین مارپل در یک مجموعه چهار فیلمی ایفای نقش کرد، که لحن پرتعلیق معمول کریستی را با کمی کمدی همراه داشت. فیلم او ادعا کرد قتلی رخ داده‌است، قسمت اول این مجموعه است. در این فیلم دوشیزه مارپل شاهد خفه شدن زنی در پنجره قطار در حال عبور است، اما پلیس هیچ مدرکی دال بر جنایت پیدا نمی‌کند و او را به‌عنوان یک پیرزن ابله نادیده می‌گیرد.

او امور را به دست خود می‌گیرد و به‌عنوان یک خانه‌دار در املاکی که معتقد است جسد از قطار پرت شده‌است، شغلی پیدا می‌کند و شروع به جستجو برای سرنخ می‌کند. اگر از طرفداران کتاب‌های کریستی هستید، ممکن است شخصیت جیم استرینگر، دوست کتابدار مارپل را نشناسید، و دلیلش این است که او هرگز در هیچ یک از داستان‌های کریستی حضور نداشته‌است. این قسمت برای بازیگر استرینگر دیویس که اتفاقا شوهر واقعی رادرفورد بود، نوشته شد.

15. شاهدی برای محاکمه (Witness for the Prosecution) – 1957

64

شاهدی برای محاکمه محصول سال 1957، اقتباسی از نمایشنامه شاهدی برای دادستان اثر آگاتا کریستی است. این اثر سینمایی کلاسیک اقتباسی طنزگونه و پر از تعلیق بیلی وایلدر از نمایشنامه آگاتا کریستی، هنرمندانی مانند تایرون پاور را در نقش لئونارد وول به بازی می‌گیرد. لئونارد وول مردی است که به‌خاطر قتل یک بیوه ثروتمند محاکمه می‌شود.

وکیل‌مدافع این مرد یعنی سر ویلفرید روبارتس با بازی چارلز لوتن، همسر آلمانی وول، کریستین با بازی مارلنه دیتریش را متقاعد می‌کند، که حقایق را مطرح کرده و از طرف او شهادت دهد. درحقیقت قرار است این زن علیه همسرش در دادگاه شهادت دهد. اما وقتی او یک خلأ قانونی را کشف می‌کند، هیچ‌چیز آنطور که برنامه‌ریزی‌شده پیش نمی‌رود.

در طول پیش‌نمایش، استودیو مخاطبان آزمایشی را وادار به امضای تعهد کرد که سوگند یاد کنند که پایان فیلم را فاش نخواهندکرد. این فیلم شش نامزدی اسکار را به دست آورد و در یک رتبه‌بندی معتبر در رتبه ششم بهترین درام دادگاهی تاریخ سینما قرار گرفت. این فیلم هیچ سرنخی از نحوه پایان یافتن پرونده به شما نمی‌دهد. فقط یک فلاش‌بک که در آن شلوار کریستین در جریان نزاع در یک کلوپ شبانه آلمانی پاره می‌شود، نکته‌هایی در بر دارد.

این صحنه برای نشان دادن پاهای معروف دیتریش در فیلم نوشته شد و به 145 نفر نیرو و 38 بازیگر بدلکاری و 90000 دلار هزینه نیاز داشت. آگاتا کریستی درواقع این شانس را داشت که بسیاری از اقتباس‌های آثارش را در طول زندگی‌اش ببیند، اما این یکی و نسخه ۱۹۷۴ از داستان قتل در قطار سریع‌السیر شرق، تنها مواردی بودند که خانم نویسنده اعلام کرد از تماشایشان لذت می‌برد.

و چه چیزی را می‌توان درباره این اقتباس به کارگردانی بیلی وایلدر بزرگ دوست نداشت؟ این فیلم با نامزدی شش جایزه اسکار، با دیگر اقتباس موردعلاقه کریستی برابری می‌کند، اگرچه هیچ‌کدام از این نامزدی‌ها را برنده نشده‌است. این اثر سینمایی که براساس یک نمایشنامه به جای یک رمان ساخته شده‌است، تایرون پاور، مارلین دیتریش، چارلز لاتون و السا لانچستر را به بازی می‌گیرد. این فیلم به همان اندازه که یک درام دادگاهی است، یک معمای قتل است و وایلدر به راحتی این دو را متعادل می‌کند. پیچ‌ها و چرخش‌های ماهرانه این روایت شما را تا پایان تلخ فیلم وادار به حدس زدن می‌کند.

16. سپس هیچ‌کدام باقی نماندند (And Then There Were None) – 1945

65

سپس هیچ‌کدام باقی نماندند اثر آگاتا کریستی در سال 1939 به‌عنوان پرفروش‌ترین معمای تاریخ ادبیات شناخته می‌شود و در طول دهه‌ها حداقل در دوجین نسخه سینمایی و تلویزیونی اقتباس شده‌است. در این فیلم محصول 1945 که توسط رنه کلر ساخته شده‌است، هشت غریبه به جزیره‌ای در سواحل دوون احضار می‌شوند.

به‌محض ورود به یک عمارت مرموز، صدایی در گرامافون هر یک را متهم به قتل می‌کند، و سپس یکی یکی مانند مگس شروع به سقوط می‌کنند. آیا آنها می‌توانند قبل از اینکه همگی کشته شوند، با هم تلاش کنند تا بفهمند قاتل کیست. طرفداران آگاتا کریستی متوجه خواهندشد که پایان این فیلم، از پایان اصلی کتاب فاصله دارد. فیلمساز فکر می‌کرد که طرح داستان برای مخاطبانی که از قبل با جنگ‌جهانی‌دوم سروکار داشتند بسیار تیره و تار است، بنابراین او داستان را تغییر داد تا برای اقتباس روی پرده خود کمتر ابزورد باشد و اساس فیلمنامه را فراهم کند.

این نسخه سیاه‌وسفید از سال 1945 تنها شش سال پس از انتشار کتاب منتشر شد و هنوز هم یکی از بهترین تفاسیر داستان است، اگرچه پایان را به نتیجه‌ای شادتر تغییر می‌دهد. این فیلم به‌طور کلی سبک‌تر از برخی از اقتباس‌هایی است که ساخته شده‌اند و همراه با مضمون کمدی سرگرم‌کننده‌تر است. با اینحال هیچ یک از حساسیت‌های جذاب داستان اصلی در این فیلم از دست نمی‌رود. تماشای این فیلم بسیار هیجان‌انگیز است، به‌خصوص اگر اهل سینمای کلاسیک باشید.

منبع: مایکت

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn