کد خبر : 89423
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۲

با اجرای تفاهمنامه تامین مسکن ایثارگران، چه کسانی خانه‌دار می‌شوند؟

با اجرای تفاهمنامه تامین مسکن ایثارگران، چه کسانی خانه‌دار می‌شوند؟

به گزارش برنا، صبح امروز تفاهم‌نامه تامین مسکن ایثارگران میان فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و سعید اوحدی معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به امضا رسید. متن کامل این تفاهم نامه به قرار زیر است: در اجرای فصل دوم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و با توجه به

به گزارش برنا، صبح امروز تفاهم‌نامه تامین مسکن ایثارگران میان فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و سعید اوحدی معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به امضا رسید.

متن کامل این تفاهم نامه به قرار زیر است:

در اجرای فصل دوم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و با توجه به ماده ۴۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران در تامین مسکن مشمولین قانون جامع تصمیمات مشترک وزیر راه و شهرسازی و معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می شود:

۱- مشمولین و واجدین شرایط بهره‌مندی از خدمات مسکن در چهار چوب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران عبارتند از جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و والدین شهید (فاقد مسکن)

۲- امکانات مورد واگذاری به مشمولین از طریق واگذاری زمین توسط وزارت راه و شهرسازی در شهرستان محل تشکیل پرونده بنیاد و حسب ضرورت سایر شهرهای همان استان با رعایت حداقل نصاب تفکیک و تراکم مجاز و حداکثر ۷۵ متر مربع در کلانشهرها و مراکز استانها و ۱۰۰ متر مربع در سایر شهرها به قیمت منطقه ای سال ۱۳۶۹ و یا اولین سال اعلام قیمت منطقه ای برای مناطقی که قیمت منطقه ای سال ۱۳۶۹ برای آنها اعلام نشده باشد.

تبصره ۱ – در صورت واگذاری زمین بیش از مساحت یاد شده بهای آن به قیمت کارشناسی روز محاسبه دریافت می گردد.

تبصره ۲ – در صورت واگذاری واحد مسکونی در صورت امکان قدر السهم عرصه واحد مسکونی به قیمت منطقه ای سال ۶۹ و بهای اعیان به قیمت کارشناسی روز دریافت می گردد.

تبصره ۳ – اراضی واگذار شده بایستی با پیگیری بنیاد شهید حداکثر ظرف مدت ۱ سال احداث و به بهره برداری برسد.

تبصره ۴ – در صورت ازدواج دو ایثارگر مشمول قانون امکانات مورد نظر به هر یک از زوجین مشترکا یا منفردا واگذار می گردد.

۳- احراز اولویت و اعلام فاقد مسکن و یا دارای مسکن نامناسب بودن مشمولین به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد و بنیاد موظف است یک نظام اولویت بندی مبتنی بر امتیاز را پیاده سازی و اعلام نماید.

تبصره: اولویت با فاقدین مسکن است.

۴- احراز عدم بهره مندی از امکانات دولتی فرم (ج) با ادارات کل راه و شهرسازی می باشد و کلیه مشمولان بایستی فاقد سابقه فرم (ج) باشند.

۵- ایثارگران مشمول می‌توانند در صورت دریافت زمین و واجد شرایط بودن از تسهیلات ساخت یارانه دار با معرفی بنیاد شهید جهت احداث واحد مسکونی بهره مند گردند.

تبصره: در صورت دریافت تسهیلات بانکی عرصه واگذار شده به متقاضی قابل ترهین در بانک خواهد بود.

۶- فرزندان شهدا که قبل از ابلاغ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (سال ۹۱) و در راستای ضوابط و مقررات قانونی سابق در زمان صغارت ایشان واگذاری زمین یا واحد مسکونی به ولی یا قیم قانونی ایشان صورت پذیرفته و فرم «ج» برای آنها تکمیل شده باشد در صورتی که امکانات مورد نظر در ید ایشان نباشد (ارائه استعلام ثبتی) و امکانات مذکور قبل از سن قانونی ( ۱۸ سال تمام شمسی به غیر منتقل شده باشد، با رعایت نظام اولویت بندی از ناحیه بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توانند در راستای مفاد این تصمیم نامه از مزایای آن بهرمند شوند.

۷- جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر که قبلا از امکانات دولتی بهره مند شده اند و در حال حاضر خود و همسر ایشان فاقد مسکن یا دارای مسکن نا مناسب می باشند. پس از تایید در کمیسیون موارد خاص بنیاد شهید و امور ایثارگران استان محل تشکیل پرونده می توانند در صورت وجود امکانات (زمین یا واحد مسکونی) به قیمت کارشناسی روز به صورت نقد و اقساط (۲۰ درصد نقد الباقی اقساط ۱۰ ساله) و بدون احتساب سود و کارمزد مجددا از امکانات دولتی تأمین مسکن بهره مند گردند.

۸- در استانهایی که با محدودیت و کمبود یا فقدان زمین جهت واگذاری به مشمولین قانون مواجه می باشند. در صورت درخواست و موافقت و معرفی ایثارگر مشمول قانون وجه ما به ازای زمین با رعایت ماده ۷ قانون جامع خدمات رسانی به ایثاگران اقدام می گردد.

۹- در واگذاری زمین در قالب قرارداد واگذاری به صورت تجمعی بر اساس تعداد افراد معرفی شده از ناحیه ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و استعداد واحد پذیری زمین با بنیاد شهید منعقد و لیست مربوطه ضمیمه قرارداد خواهد شد.

۱۰- فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر می توانند با معرفی بنیاد شهید از مزایای واگذاری منافع زمین به صورت اجاره بلند مدت (ماده ۷ قانون جهش تولید مسکن) به صورت مشاع با رعایت حداکثر تراکم بهره مند شوند.

۱۱- وزارت راه و شهرسازی موظف است از طریق سازمان ملی زمین و مسکن، ادارات کل راه و شهرسازی، شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید و شرکت باز آفرینی شهری نسبت به تأمین زمین افراد واجد شرایط جامعه هدف این تصمیم نامه، طبق اولویتهای ابلاغی بنیاد شهید بصورت مستمر اقدام نماید.

۱۲- به استناد مفاد ماده ۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مشمولان از پرداخت هزینه آماده سازی عرصه کلا معاف و پرداخت این هزینه ها به عهده وزارت راه و شهرسازی می باشد.

 تبصره: بمنظور تسریع در اجرای عملیات آماده سازی مقرر شد طرفین با پیگیری نسبت به تامین هزینه های آماده سازی از طریق بودجه سنواتی اقدام نمایند.

۱۳- ادارات کل راه و شهرسازی استانها با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و با توجه به مقررات موجود در قانون جهش تولید مسکن و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و با پیگیری از طریق شورای مسکن استانها و تصویب در شورای مزبور دستگاههای خدمات رسان را برای اجرای خدمات زیر بنایی (آب، فاضلاب، برق و گاز) در اراضی واگذار شده هماهنگ نمایند.

١٤- باتوجه به اینکه کلیه امور مربوط به املاک بنیاد شهید و سازمانهای تابعه به سازمان اموال و املاک کوثر محول و واگذار گردیده است سازمان مذکور به نمایندگی از بنیاد شهید و امور ایثارگران با دارا بودن کلیه اختیارات موظف است نسبت به معرفی اراضی در اختیار جهت امر مسکن ایثارگران اقدام و ادارات کل راه و شهرسازی استانها موظف به همکاری و پیگیری الحاق به محدوده اراضی معرفی شده بمنظور استفاده جهت امر تامین مسکن گروه هدف تصمیم نامه می باشند.

تبصره : هزینه آماده سازی به شرح تبصره ذیل بند ۱۲ همین تصمیم نامه عمل شود.

 ۱۵- ادارات کل راه شهرسازی موظف اند با در نظر گرفتن تمهیدات فنی نسبت به پیگیری برای تغییر کاربری اراضی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان اموال و املاک کوثر در داخل محدوده قانونی شهرها به کاربری مسکونی اقدام و صد درصد این اراضی به امر تامین مسکن ایثارگران مشمول این تصمیم نامه تخصیص خواهد یافت.

 ۱۶- صد در صد اراضی موضوع بندهای ۱۴ و ۱۵ تفاهم نامه حاضر صرفاً جهت تامین مسکن ایثارگران مشمول این تصمیم نامه در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار خواهد گرفت به گونه ای که از محل این اراضی حداکثر استفاده در راستای اجرای قانون و تامین مسکن ایثارگران واجد شرایط صورت پذیرد. ضمن آنکه در خصوص انواع عوارض سرانه ها و غیره مطابق ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم توسعه عمل خواهد شد.

۱۷- دفتر نظارت بر طرحهای توسعه شهری معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی موظف است همکاری لازم را با ادارات کل راه و شهرسازی بعمل آورند.

۱۸- دبیرخانه شورای‌عالی معماری و شهرسازی موارد تغییر کاربری و الحاق زمین به محدوده شهرها برای واگذاری زمین به ایثارگران که از سوی ادارات کل استانها معرفی می شوند را با اولویت در دستور کار قرار خواهد داد.

۱۹- به منظور بهره مندی از اطلاعات و ظرفیت های دولت الکترونیک، طرفین همکاری لازم جهت تبادل اطلاعات مورد نیاز بصورت وب سرویس را فراهم می نمایند.

۲۰- ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ها موظفند عملکرد این تصمیم نامه را هر سه ماه یک بار گزارش نمایند.

۲۱ – نمایندگان ویژه وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نظارت بر اجرای این تصمیم نامه را بر عهده دارند.

این تصمیم نامه در ۲۱ ماده و ۸ تبصره در تاریخ ۱۴۰۳.۷.۲ به امضای طرفین رسید و تمامی تصمیم نامه ها و تفاهمات و بخشنامه های ابلاغی سابق در این خصوص بلااثر اعلام می گردد.

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn