کد خبر : 89974
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

اشتباه محاسباتی تل‌آویو

اشتباه محاسباتی تل‌آویو

یک هفته پرتنش در شمال سرزمین‌های اشغالی و جنوب لبنان، صبح امروز با حملات گسترده رژیم صهیونیستی به مناطق جنوب لبنان ادامه یافت تا مشخص شود، ایده گسترش جنگ به شمال از سوی اسرائیل به صورت جدی در حال پیگیری است. مدت‌ها بود که رژیم صهیونیستی در میدان‌خوانی برای حزب‌الله از گسترش حملات به مناطق

یک هفته پرتنش در شمال سرزمین‌های اشغالی و جنوب لبنان، صبح امروز با حملات گسترده رژیم صهیونیستی به مناطق جنوب لبنان ادامه یافت تا مشخص شود، ایده گسترش جنگ به شمال از سوی اسرائیل به صورت جدی در حال پیگیری است. مدت‌ها بود که رژیم صهیونیستی در میدان‌خوانی برای حزب‌الله از گسترش حملات به مناطق جنوبی لبنان سخن می‌گفت و تهدید می‌کرد، اما آیا بنیامین نتانیاهو توان جنگیدن همزمان در جنوب لبنان و غزه را باهم خواهد داشت؟ پاسخ به این پرسش به عوامل بسیاری مرتبط است، اما به نظر می‌رسد با توجه به سابقه تاریخی جنگ‌های حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، این جبهه برای کابینه جنگ اسرائیل باتلاقی به مراتب عمیق‌تر و خطرناک‌تر از غزه خواهد بود.

یک هفته با صدای پای جنگ

تبادل آتش میان اسرائیل و لبنان گرچه از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی از ۷ اکتبر سال گذشته تاکنون در جریان بوده، اما از چهارشنبه ۲۸ شهریور (۱۸ سپتامبر) وارد فاز جدی‌تر شده است. روزی که هزاران پیجر در بخش‌های مختلف جنوب لبنان و ضاحیه منفجر شد و هزاران نفر از مردم این مناطق را زخمی و ۵۴ نفر را شهید کرد. روز پنجشنبه این عملیات تروریستی-سایبری با انفجار بی‌سیم‌ها و برخی از وسایل ارتباطی ادامه یافت. روز جمعه بخش‌هایی از ضاحیه در جنوب لبنان بمباران و در پی آن «ابراهیم عقیل» ملقب به «تحسین» فرمانده نیرو‌های ویژه حزب الله لبنان موسوم به یگان رضوان، به همراه تعداد دیگری از رزمندگان حزب الله شهید شدند. اسرائیل روز‌های شنبه و یکشنبه هم بمباران‌های محدودی علیه اهدافی در جنوب لبنان انجام داد، اما از صبح روز دوشنبه این حملات با شدت بیشتر آغاز شد و تا نیمه شب دوشنبه و بامداد سه شنبه جاده‌ها، مناطق مسکونی و مردم بی‌دفاع هدف قرار گرفتند و نزدیک به ۵۰۰ نفر ازغیر نظامیان به خاک و خون کشیده شدند. اسرائیل همچنین با نفوذ به مسیر‌ها و وسایل ارتباطی مردم این بخش از آنها خواست به سرعت خانه‌های خود را ترک کنند.

رژیم اسرائیل همچنین عصر دوشنبه و در ادامه تهدیدات خود و با این ادعا که موشک‌ها و پهپاد‌های حزب‌الله در منطقه البقاع است، از برنامه خود برای بمباران این منطقه خبر داد. شامگاه دوشنبه این حملات با شدت تمام و البته به صورت بی‌سابقه در یک دهه گذشته انجام شد و ادامه یافت و ارتش رژیم صهیونیستی شهرک‌های زوطر شرقی، عنقون، کونین و مجدل زون در جنوب لبنان، چندین روستا در بعلبک و خانه‌های مسکونی در شهرک النبی عثمان و جلالا در منطقه البقاع در شرق لبنان را بمباران کردند. این بمباران‌ها در یک روز نزدیک به ۵۰۰ شهید و ۱۶۰۰ مجروح در لنبان برجای گذاشته است. این میان مقامات و مسئولان کشور‌های مختلف از «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا وزرای خارجه کشور‌های «گروه ۷» درباره گسترش خطر جنگی تمام عیار در منطقه هشدار دادند. تحولات در جنوب لبنان تا ساعات آینده با شتاب بیشتری ادامه خواهد داشت.

واکنش لبنان به جنگ‌طلبی

«پاسخ حزب الله فراتر از یک پاسخ معمول خواهد بود» این گزاره تاکیدی را کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به سران این رژیم و اندکی پیش از آغاز جنگی تمام عیار در جنوب لبنان، یادآور شده است. گزاره‌ای که هم سیدحسن نصرالله آن را وعده داده و تصریح کرده بود که اسرائیل تاوان عبور از خطوط قرمز لبنان را خواهد داد و هم شواهد میدانی در روز‌های گذشته در مسیر اثبات آن بوده‌اند. حزب‌الله لبنان به فاصله کوتاهی پس از انفجار پیجر‌ها و بی‌سیم‌های ارتباطی در جنوب لبنان با ده‌ها موشک بخش‌های مختلفی از مناطق اشغالی از حیفا تا الجلیل را هدف حمله قرار داد. این حمله از آن جهت اهمیت ویژه یافت که رژیم صهیونیستی و برخی تحلیلگران نزدیک به آن، مدعی بودند با انفجار پیجر‌ها و برخی لوازم الکترونیکی دیگر در جنوب لبنان، ضربه سهمگین به حزب‌الله لبنان وارد ساخته‌اند که برخواستن از زیرآوار آن به سادگی نخواهد بود. هدف قرار دادن سه نقطه حساس در داخل شمال اراضی اشغالی، اما نشان داد که اسرائیل با حزب‌الله روز‌های سختی در پیش خواهد داشت.

حمله به بندر حیفا به عنوان یکی از مهمترین مناطق اقتصادی اسرائیل و دومین شهر بزرگ در سرزمین‌های اشغالی، پرتاب موشک به فرودگاه نظامی «رامات دیوید» به عنوان کانون عملیات‌های هوایی در شمال اراضی اشغالی و در نهایت بلوک‌های نظامی «شرکت رافائل» به عنوان تامین کننده اصلی تسلیحات اسرائیل سه هدفی بودند که حزب‌الله در کمال هوشمندی آن‌ها را انتخاب کرد و گرچه از سوی رسانه‌های داخل رژیم بایکوت خبری شد، اما نشان داد که برخلاف ادعای اسرائیل، پروژه پیجر‌ها نتوانسته است ماهیت و بنیاد حزب الله لبنان را تهدید کرده وبه آن آسیب رساند.

پیش از این اقدامات هم سیدحسن نصرالله دبیرکل جنبش، ضمن پذیرش جدی بودن آسیب‌های وارد شده به سیستم ارتباطی حزب‌الله، بر تداوم مسیر انتخاب شده از سوی این گروه تاکید کرده بود. این تحدی حزب‌الله درحالی خواب را از صهیونیست‌های ساکن در بخش‌های شمالی اراضی اشغالی ربوده که به گفته شیخ نعیم قاسیم معاون دبیرکل حزب‌الله جنگ با صهیونیست‌ها وارد مرحلۀ جدیدی با عنوان نبردِ حسابِ باز شده است. در صورت‌بندی این نوع نبرد می‌توان گفت که زمان، مکان، ابزار، روش و حدود مشخصی برای آن قابل تصور نیست و حزب‌الله به منظور دفاع از لبنان و انتقام ترور‌های اخیر دست باز در میدان‌های مختلف حاضر خواهد شد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات مسئولان دولتی لبنان پس از تجاوز اسرائیل به این کشور، حزب‌الله با اعتماد بیشتری می‌تواند در برابر رژیم اشغالگر بایستد. «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان حملات طولانی مدت رژیم اسرائیل به این کشور را به تمام معنا جنگ نسل کشی دانست.

شمال برای همیشه در اختیار جنوب خواهد ماند

هدف از موج جدید و بی‌سابقه ترور توسط صهیونیست‌ها در خاک لبنان، جداسازی جبهه شمال از جبهه غزه و تلاش اسرائیل برای دستیابی به توافقی به منظور بازگرداندن شهرک‌نشینان به شهرک‌های شمالی است؛ هدفی که با ادامه یافتن حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله در جبهه شمال و حتی افزایش آنها ناکام مانده است. این، اما ویترین ماجراست و در پس تمام تقلا‌های نتانیاهو نگرانی عمیقی از پایان جنگ و آغاز محاکمه او در داخل سرزمین‌های اشغالی وجود دارد. واقعیت آن است که حتی بر فرض محال اگر شهرک‌نشینان صهیونیستی به شهرک‌های شمالی بازگردند، تغییری در سرنوشت بی‌بی به وجود نخواهد آمد و این بزرگترین نگرانی او است. واقعیتی که روزنامه انگلیسی گاردین هم در روز‌های اخیر به آن اشاره کرد و نوشت؛ «ظرفیت جنگ در غزه به پایان رسیده و دیگر هدفی برای عملیات در این منطقه وجود ندارد و این به معنای توقف جنگ و باعث نارضایتی تندرو‌های کابینه نتانیاهو از وی است. مشکلات نتانیاهو، اما فراتر از درخواست راست‌های افراطی بوده و در داخل جبهه بزرگی علیه او ایجاد شده است». 

 با این همه تداوم جنگ و کشاندن و رساندن آن به کشور دیگری هم چندان نمی‌تواند گره‌گشای گره کور باتلاق جنگ برای کابینه نتانیاهو باشد. در میدان این جنگ، عملیات‌های انجام شده از سوی حزب‌الله علیه اسرائیل در روز‌های گذشته نشان از آن دارد که این حملات هم از نظر تسلیحات به کار گرفته شده از موشک‌های دوربرد تا پهپادها، هم از منظر جغرافیای انجام عملیات و هم از نظر تعداد آن‌ها در یک روز، قابل قیاس با اقدامات چند سال پیش نیست و حزب‌الله برای اولین بار برد حملات را تا ۶۰ کیلومتری داخل اراضی رسانده است پس اگر حزب‌الله از ۱۲ ژوئیه تا ۱۴ اوت ۲۰۰۶ توانست با امکاناتی بسیار کمتر از امروز، اسرائیل را ناکام گذارد، در سپتامبر ۲۰۲۴ قطعا با شکست‌های سنگین‌تری نتانیاهو را از مرز‌های لبنان بیرون خواهد راند. سوابق درگیری‌های متعدد میان حزب الله و رژیم صهیونیستی اثبات کرده که‌جنوب لبنان هرگز نمی‌تواند مکان مناسبی برای شمال‌نشینان صهیونیست باشد.

منبع: نورنیوز

+

از میان اخبار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

advanced-floating-content-close-btn