ارزان ترین و گران ترین استان کشور برای زندگی کدام است + نمودار

بررسی گزارش هزینه درآمد خانوارها نشان می‌دهد خانوارهای یزدی نسبت به خانوارهای دیگر استان‌ها توان پس‌انداز بیشتری را تجربه کرده‌اند.

به گزارش عرشه آنلاین درآمد یکی از مهمترین متغیرهای زندگی خانوار است. هرچه درآمد خانوارها افزایش پیدا کند میزان مصرف و رفاه آن‌ها به مرور بیشتر می‌شود. اما از اختلاف میان درآمد و هزینه خانوارها، می‌توان به توان پس‌انداز آن‌ها پی‌برد. به عبارتی هرچه اختلاف میان درآمد و هزینه خانوارها بیشتر باشد تمایل آن‌ها به پس‌انداز و توان پس‌اندازشان افزایش می‌یابد.

مرکز آمار ایران در گزارش هزینه درآمد خود در سال ۱۴۰۲ میزان درآمد و هزینه هر خانوار در استان‌های مختلف را منتشر کرده است. بر اساس این آمار می‌توان توان پس‌انداز خانوارها در استان‌های مختلف کشور را محاسبه کرد.

محاسبات نشان می‌دهد استان یزد بیشترین توان پس‌انداز را در میان استان‌ها داشته و خانوارهای یزدی بیشتر از سایر خانوارهای کشور امکان پس‌انداز درآمد خود را دارند. در سمت دیگر نیز استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته که خانوارهای ساکن در این استان کمترین توان پس‌انداز را در سال ۱۴۰۲ تجربه کرده‌اند.

۵۰ میلیون تومان؛ توان پس‌انداز خانوارهای کشور در سال گذشته

بررسی آمارهای مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد استان یزد بیشترین اختلاف میان درآمد و هزینه را در سطح خانوار تجربه کرده است. بر اساس این آمار خانوارهای یزدی ۸۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بیشتر از هزینه خود، درآمد کسب کرده‌اند. به عبارتی این میزان توان پس‌انداز خانوارهای یزدی بوده که امکان سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها فراهم کرده است.

پس از خانوارهای یزدی، خانوارهای ساکن در استان‌های آذربایجان شرقی و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته‌اند که به ترتیب حدود ۷۸ میلیون تومان و ۷۲ میلیون تومان توان پس‌انداز در سال گذشته داشته‌اند.

همه این‌ها در حالی است که میانگین توان پس انداز در خانوارهای کل کشور معادل ۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.

در سمت دیگر ماجرا سه استان سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمانشاه قرار دارند که کمترین توان پس‌انداز را در میان سایر استان‌ها تجربه‌ کرده‌اند. محاسبات حاکی از آن است که توان پس‌انداز خانوارهای ساکن سیستان و بلوچستان ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است. خانوارهای بوشهری و کرمانشاهی نیز به ترتیب توان پس‌اندازی معادل «۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان» و «۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان»  داشته‌اند.

نکته جالبی که در این آمارها قابل مشاهده بوده استان تهران است. با وجود اینکه پایتخت‌نشینان بیشترین سطح درآمد را در سال ۱۴۰۲ نسبت به سایر خانوارهای کشور داشته‌اند، اما هزینه‌کرد آن‌ها طی سال گذشته نیز زیاد بوده و توان پس‌اندازی معادل ۵۱ میلیون تومان را به ثبت رسانده است. به عبارتی یک خانوار تهرانی در سال گذشته به طور میانگین ۵۱ میلیون تومان مازاد درآمد نسبت به هزینه‌هایش داشته است.

 
منبع: عرشه

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn