حضور پر رنگ دانش بنیان ها در ماینکس

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا سیزدهمین نمایشگاه ماینکس در مصلی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه که با حضور 300 شرکت داخلی و خارجی برگزار شد شرکتهای چینی نقش پر رنگی داشتند ضمن افزایش 30 درصدی حضور شرکت های خصوصی که بیشتر آنها دانش بنیان و تازه تاسیس بودند حاکی از تغییر نگاه سنتی به صنعت معدن بود.

محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران و رئیس هیات مدیره صمتا در جمع خبرنگاران در خصوص ضرورت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در بخش معدن و صنایع معدنی اظهار داشت: امروز در جهان بیشترین فضا‌های نمایشگاهی به کشور‌های ایالات‌متحده، آلمان و چین تعلق دارد. این سه کشور، مهم‌ترین قطب‌های تجاری دنیا به شمار می‌روند و در سال ۲۰۱۸ میلادی سهم آنها در صادرات جهانی بالغ‌بر ۳۰ درصد بوده است. به عبارت دیگر این سه کشور به اهمیت برگزاری رویداد‌های نمایشگاهی در بعد بین‌المللی و تخصصی پی برده و توانسته‌اند روابط تجاری را بر اساس رویداد‌های نمایشگاهی به‌پیش ببرند.

محمدرضا بهرامن افزود: امروز نیز ما در صددیم تا بتوانیم رویداد اولین سمپوزیوم تجاری فرصت‌های سرمایه‌گذاری (AMIS) در معادن را به طور سالیانه و در کشور‌های مختلف برگزار کنیم و هر ساله نسبت به معرفی تعدادی از طرح‌های معدنی از هر جای جهان اقدام نماییم. حضور صاحبان کسب‌وکار‌های معدنی در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی این حوزه بهترین راه ارتباطات تجاری در دنیای امروز است.

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی کشور، گفت: در جهان امروز، برگزاری هرکدام از نمایشگاه‌ها با هدف معرفی محصولات جدید، دانش‌بنیان، ارایه توانمندی‌های صنایع و به نمایش گذاشتن رویکرد‌های نوین در مدیریت صنعت تحقق می‌یابد. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در راستای توسعه بازار و گسترش همکاری‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدام به حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های معتبر داخلی در سال‌های ۱۳۹۶ تا امروز نموده است. شرکت‌های دارای فروش کمتر از ۳۵ میلیارد تومان در سال امکان بهره‌مندی از خدمات نمایشگاه‌های داخلی توسط معاونت علمی ریاست جمهوری را دارند.

وی درباره تاثیر نمایشگاه‌های تخصصی در روند توسعه کشور، عنوان کرد: صنعت نمایشگاه دارای آثار اقتصادی قابل توجهی از سه منظر ستانده، تولید ناخالص داخلی و اشتغال است؛ ستانده که شامل تمامی فروش کسب‌وکار‌ها می‌شود. تولید ناخالص داخلی که معادل فروش کسب وکار‌ها منهای نهاده‌های واسطه‌ای است و اشتغال که آثار سه پارامتر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد ظاهر می‌شوند.

بهرامن بیان کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه (به ویژه چین)، بیشترین سهم از فضای نمایشگاهی جهان را دارند. بیش از ۶۱ درصد نمایشگاه‌های اروپا، ظرفیت کمتر از ۲۰ هزار متر مربع دارند (نمایشگاه‌های کوچک)، اما در آسیا و اقیانوسیه، اغلب نمایشگاه‌ها (حدود ۵۴ درصد) متوسط و دارای ظرفیت بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار متر مربع هستند. در منطقه خاورمیانه و آفریقا، ۹ کشور دارای فضای نمایشگاهی با ظرفیت بالای ۵۰ هزار متر مربع هستند که ایران نیز با حدود ۱۹۶ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی، میان کشور‌های مذکور، در جایگاه دوم پس از امارات است.

رئیس هیات مدیره صمتا در خصوص اهمیت صنعت نمایشگاه به‌موارد همچون سرمایه‌گذاری در حوزه نمایشگاه‌ها، سازماندهی و گردآوری منابع متنوع از جمله فعالان و متخصصان، تکنولوژی، سرمایه و اطلاعات، ترویج توسعه اقتصاد منطقه‌ای از جوانب مختلف مانند تجدید ساختار صنعتی، بهینه‌سازی و بهبود وضعیت اشتغال اشاره کرد.

بهرامن با اشاره به اینکه قدرت اجرای نمایشگاه ماینکس، امسال به طور کاملا آشکار رشد داشته است، افزود: حضور شرکت‌های مشخصا مرتبط با موضوع سرمایه‌گذاری در این صنعت را در این نمایشگاه بسیار بیشتر خواهید که البته همچنان فضا برای توسعه این نمایشگاه بسیار زیاد است و باید بیشتر روی این نمایشگاه کار شود.

وی اضافه کرد: سیاست ما امسال بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای مشاوره‌ای دپارتمان‌های‌تخصصی مشاوره حقوقی و تامین مالی مرکز داوری صمتا در این نمایشگاه بود که با توجه به فرصت محدود سعی کردیم تا حدی فضای نمایشگاه را به این سمت و سو هدایت کنیم و با استقرار مشاورینمان در فضای‌مربوط به غرفه‌ی صمتا کلیه رایزنی‌های لازم در ارتباط با تهیه‌ی بسته‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری برای حاضرین در نمایشگاه را حین این ۴ روز در نمایشگاه انجام دهیم تا بتوانیم رویداد AMIS را که اولین رویداد تجاری در حوزه معدن است به نحو مطلوب برگزار نماییم.

 

انتهای پیام/

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn