کارهایی که برای پخت ماکارونی نباید انجام داد

 

یکی از این نکته‌ها در ویدیو‌های آموزشی مانا این است که برخلاف روش معمول ما ایرانی‌ها برای پخت ماکارونی، در تمام آموزش‌ها خبری از دم کردن ماکارونی نیست و اتفاقا ماکارونی مانا توصیه می‌کند ماکارونی را دم نکنیم. مانا در تبلیغات و محتواهای آموزشی خود تاکید زیادی روی غذای سالم دارد. 

 

لطفا اسپاگتی را نشکنید!

ماکارونی مانا همچنین تاکید می‌کند که اسپاگتی را موقع پختن نشکنید. احتمالا شما هم در گوشه و کنار اینستاگرام دیده‌اید و از دوست و آشنا شنیده‌اید که ایتالیایی‌ها چه حرمتی برای رشته‌های ماکارونی قائل هستند و شکستن آن را یک توهین بزرگ به فرهنگ کشورشان می‌دانند. ولی اینطور که پیداست بحث تنها بحث فرهنگ و سنت نیست، بلکه شکستن رشته‌های ماکارونی می‌تواند روی پخت آن تاثیر بگذارد. خرد کردن اسپاگتی نه‌تنها اصالت این غذا را از بین می‌برد، بلکه از طرفی، پختن اسپاگتی به‌صورت سالم و نشکسته، سرو و تزیین غذا را راحت‌تر و شکیل‌تر می‌کند. ماکارونی‌های بلند مانند اسپاگتی یا لینگوینی به‌صورت بلند و دست‌نخورده در بشقاب‌ها قرار می‌گیرند و ظاهری زیبا و حرفه‌ای دارند. شکستن ماکارونی ممکن است ظاهر غذا را کمتر جذاب و کمتر حرفه‌ای نشان دهد. رشته‌های بلند ماکارونی، بهتر با انواع مختلف سس‌ها هماهنگ می‌شوند. برخی سس‌ها، مانند سس‌های غلیظ و خامه‌ای، به‌خوبی روی رشته‌های بلند می‌نشینند و توزیع یکنواختی دارند. 

 

لطفا ماکارونی را دم نکنید! 

کربوهیدرات‌ها یکی از بزرگترین گروه‌های غذایی هستند و ماکارونی از محبوب‌ترین غذاهای این دسته محسوب می‌شود که از واحدهای قندی متصل به هم (نشاسته) تشکیل شده است. دم کردن و آبکش کردن پاستا و سرد و گرم شدنش، باعث تبدیل قند آن به قند مقاوم می‌شود و می‌توان گفت نشاسته آن افزایش پیدا می‌کند. در واقع سرد و گرم شدن پاستا حین آبکش کردن و بعد دم گذاشتن آن باعث تبدیل قند آن به قند مقاوم و نشاسته می‌شود که در نهایت در لحظه، قند خون را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود انسولین بیشتری در بدن ترشح شود. به همین دلیل دم کردن پاستا روش مناسبی محسوب نمی‌شود و بهتر است پاستا را به صورت آب‌پز تهیه کرده و از دم کردن آن خودداری کنید.

شاید به همین دلیل باشد که در روش‌های سنتی و استاندارد پخت ماکارونی، خبری از دم کردن نیست. دم کردن ماکارونی، با شیوه‌های پخت ایتالیایی که شامل پخت در آب جوش و سپس ترکیب با سس است، تفاوت دارد. در این روش بعد از پخت ماکارونی در آب جوش و خالی کردن آب، سس به آن اضافه می‌شود و غذا آماده میل کردن است. 

اما از طرف دیگر با توجه به اینکه پاستا یک غذای سریع با ارزش غذایی بالا است، دم کردن هم پروسه پخت را طولانی‌تر می‌کند و هم ارزش غذایی را کاهش می‌دهد. 

 

ماکارونی را با سبزیجات بخورید 

توصیه ماکارونی مانا این است که اسپاگتی را همراه با سبزیجات مختلف مثل بروکلی، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، پیاز، لوبیا سبز، کنگر فرنگی، فلفل‌ها و … استفاده کنید.

سبزیجات بدون نشاسته سرشار از فیبر و کربوهیدرات کم هستند و باید حدود نیمی از بشقاب یا کاسه شما را پر کنند، زیرا تاثیر کمتری بر قند خون دارند. فقط کافیست کلم بروکلی، کلم پیچ، مارچوبه، قارچ، هویج، اسفناج، خیار و مواد غذایی مشابه را در رژیم خود بگنجانید. 

از سویی دیگر، پاستا پخته شده در روغن زیتون یا سس گوجه فرنگی با سیر تازه فواید بالقوه‌ای زیادی برای بیماران مبتلا به دیابت دارد. 

 

بیماران دیابتی ماکارونی را چگونه بخورند؟ 

ترکیب پاستای معمولی به همراه حبوباتی مانند عدس، نخود یا لوبیا نیز می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت هم مفید باشد. این حبوبات پروتئین و فیبر بیشتری را به ماکارونی اضافه می‌کنند و می‌توانند قند خون در سطح متعادل نگه دارند. همچنین پاستا را با پروتئین‌های بدون چربی و سبزیجات ترکیب کنید تا درصد مواد مغذی آن را بیشتر کنید. با انتخاب‌های هوشمندانه مواد غذایی مختلف می‌توانید پاستا را بدون مشکل مصرف کنید.

برای بیماران دیابتی، ماکارونی گندم کامل یا سبوس‌دار به دلیل شاخص گلیسمی پایین و فیبر بیشتر، بهترین گزینه خواهد بود. انتخاب ماکارونی تهیه شده از غلات کامل خطر افزایش سطح قند خون را کاهش می‌دهد. این نوع پاستا نسبت به ماکارونی معمولی حاوی حداقل 2 تا 3 گرم فیبر بیشتر است. 

موضوع دیگر اینکه برای پایین آمدن شاخص گلیسمی، ماکارونی را بیش از حد نپزید. گلیسمی شامل یک سیستم امتیازدهی از یک تا 100 است که نسبتِ جذب هریک از کربوهیدرات‌های غذایی به جریان خون را نشان می‌دهد. 

 

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn