آفساید بازیکن پرسپولیس در صحنه پنالتی تاثیرگذار نبود/ باید به جامعه داوری برای این قضاوت دربی تبریک گفت/ پرتاب اشیا روح ورزش را خدشه دار می‌کند!

به گزارش خبرورزشی، دربی ۱۰۴ پایتخت با برتری یک بر صفر پرسپولیس و گلی که کنعانی زادگان از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند به پایان رسید.

در راستای این دربی، با مهدی سیدعلی، کارشناس داوری تماس گرفتیم تا درخصوص اتفاقات داوری و قضاوت داوران دربی صحبت کند.

پیش از بازی گفتید امیدوارید تیم پیروز دربی تیم داوری باشد. این امر محقق شد؟

بله خوشبختانه تیم داوری دربی یکی از بهترین قضاوت های دربی های ادوار گذشته را داشت. به تیم داوری مسابقه تبریک می‌گویم.

دربی بسیار کم کارتی را داشتیم. فقط دو بازیکن از پرسپولیس کارت زرد گرفتند.

بله کلا دو کارت داده شد. این نشان دهنده این است که تیم ها بازی جوانمردانه انجام دادند و داور هم به نحو صحیحی مدیریت بازی را انجام داد. اولین کارت دقیقه ۸۴ از جیب داور بیرون آمد که آن هم به مربی پرسپولیس، سید جلال حسینی بود. اینکه یکی از مهم ترین شهرآوردها تا یک ربع پایانی کارت نداشت نشان از بازی جوانمردانه و مدیریت درست بازی دارد.

در رابطه با صحنه پنالتی چطور؟

قبل از اینکه خطای پنالتی رخ دهد، بازیکن پرسپولیس در محوطه آفساید حضور داشت ولی نه تاثیری در بازی داشت و نه توانایی بازیکن حریف را تحت شعاع قرار داده بود. پس طبق قانون اینجا آفساید اعلام نمی شود. قانون می‌گوید بازیکنان صرفا با حضور در محوطه آفساید جریمه نمی شوند، وقتی جریمه می‌شوند که تاثیر در بازی بگذارند یا توانایی حریف را بگیرند. بعد از آن هم بی احتیاطی رامین رضاییان که با پشت پا زدن سعید مهری را سرنگون کرد خطای پنالتی بود.

بازی چند بار به دلیل پرتاب بطری متوقف شد. در این خصوص کاری از دست داور برمی آید؟

داور درخصوص پرتاب بطری می تواند مثلا کمکش را بخواهد و تا زمانی که مشکل حل شود، بازی را معلق کند. این توقف ها از چند جنبه مورد توجه است، اول با توجه به اینکه این مسابقه به دلیل اهمیتش از خارج از کشور هم تماشا می شود. ای اف سی هم رصد می کند بازی را و این موضوعات دید AFC را به فوتبال ایران تحت تاثیر قرار می دهد. مثلا اینکه برای میزبانی به دید مثبت به ما نگاه نشود.

این را بگویم هدف از برگزاری فوتبال و مسابقات ورزشی لذت بردن است. لذت بردن هم از بازی و هم از تماشایش. خدایی ناکرده پرتاب اشیا می‌تواند باعث شود سلامتی یک ورزشکار یا تماشاگر به خطر بیافتد. این موضوع جبران ناپذیر خواهد بود و روح ورزش را تحت شعاع قرار می‌دهد. امیدوارم اگر افراد کم تحربه این کار را انجام می دهند، اشیایی پرتاب می‌کنند، اگر افراد باتجربه و کسانی که از نظر عقلی رشد کرده اند و کنار آنها هستند، جلوی شان را بگیرند تا این کارها انجام نشود. این رفتارها روی فوتبال خوبی که برگزار می شد خدشه وارد کرد. امیدوارم دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

در پایان یک بار دیگر باید به تیم داوری و جامعه داوری این قضاوت خوب را تبریک گفت.

+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn