کد خبر : 99317
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
3 بازدید

پایان تاریخ مصرف بازی تاکتیکی واشنگتن ـ تل‌آویو در منطقه

پایان تاریخ مصرف بازی تاکتیکی واشنگتن ـ تل‌آویو در منطقه

طی روز‌های اخیر، مقامات آمریکایی و صهیونیستی پیوستگی راهبردی و تاکتیکی خود را در میدان جنگ غزه و لبنان نسبت به هر زمان دیگری عیان‌تر ساخته‌اند. پیام وقیحانه جو بایدن، رئیس‌جمهور و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تمجید از ترور سید مقاومت، شهید سیدحسن نصرالله نقطه آشکارساز این پیوستگی و ادغام همه‌جانبه است.

طی روز‌های اخیر، مقامات آمریکایی و صهیونیستی پیوستگی راهبردی و تاکتیکی خود را در میدان جنگ غزه و لبنان نسبت به هر زمان دیگری عیان‌تر ساخته‌اند. پیام وقیحانه جو بایدن، رئیس‌جمهور و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تمجید از ترور سید مقاومت، شهید سیدحسن نصرالله نقطه آشکارساز این پیوستگی و ادغام همه‌جانبه است.

به عبارت بهتر، در این نقطه، مخاطبان خاص و عام تحولات منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که حتی تفکیک بازی تاکتیکی ــ عملیاتی رژیم اشغالگر قدس وآمریکا در منطقه مصداق یک خطای محاسباتی و شناختی آشکار است. اکنون تل‌آویو و واشنگتن، بر مبنای «تصور پیروزی» در جنگ با جبهه مقاومت، مشغول ترسیم دوران پساجنگ در لبنان و غزه هستند، فارغ از آن‌که «انتقام مقاومت» و «پس‌لرزه‌های ترور دبیرکل حزب الله»، بسیاری از پیش‌فرض‌ها و مؤلفه‌های تثبیت‌شده در ذهن آنها را به چالش خواهد کشید.

 به عبارت بهتر، آنچه در جریان انتقام مقاومت از رژیم اشغالگر قدس و نویسنده دیگر این سناریوی خونین، یعنی آمریکا رخ خواهد داد، به اندازه‌ای سهمگین خواهد بود که معادلات راهبردی و استراتژیک ترسیم‌شده از سوی واشنگتن و تل‌آویو را هدف قرار خواهد داد. بخشی از این انتقام، خود را در میدان جنگ و بخشی دیگر، خود را در بازتعریف مناسبات قدرت در جبهه مقاومت لبنان و غزه نشان خواهد داد.

متعاقب شهادت سید مقاومت، شاهد تبلور عزم حزب الله لبنان در خصوص دو موضوع هستیم: یکی انتقام قطعی، موثر و سهمگین از دشمن صهیونیستی و دیگر، بازتعریف ساختار رهبری حزب الله براساس اصول و ثوابتی که رمز اصلی حیات طیبه مقاومت در عرصه گفتمانی، راهبردی و منطقه‌ای هستند. بنابراین، پیش‌فرض مشترک آمریکا و صهیونیست‌ها مبنی بر تضعیف جبهه مقاومت، خصوصا مقاومت لبنان پس از شهادت مظلومانه سیدحسن نصرالله در ابعاد گوناگون به چالش کشیده خواهد شد. 

یکی دیگر از سناریو‌هایی که شاهد تحقق آن درمنطقه خواهیم بود، تشدید پیوستگی آشکار تاکتیکی واشنگتن ــ تل‌آویو و پرداخت هزینه‌های همزمان از سوی این دو در مواجهه با شرایط پیش‌رو در منطقه است. تا قبل از ترور دبیرکل مقاومت، شاهد پیشبرد بازی کاذب و دروغین «غیریت‌سازی تاکتیکی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی» ازسوی واشنگتن و تل‌آویو بودیم. دراین خصوص، آمریکا حتی در مواردی نقش «میانجی» را درمذاکرات آتش‌بس موقت ودائم برسرجنگ غزه برعهده گرفت، حال آن‌که در پشت پرده مشغول تدوین سناریوی ترورمقامات ارشدمقاومت ازجمله شهید سیدحسن نصرالله بود. حادثه اخیر درضاحیه جنوبی، به این دوگانه‌سازی تاکتیکی و القایی پایان داده و همین مسأله، هزینه‌های کمرشکن (از جنس فوری و فرسایشی) را به‌صورت همزمان متوجه واشنگتن و تل‌آویو خواهد ساخت. به عبارتی گویاتر، آمریکادیگر قدرت فرارازپرداخت هزینه‌های مستقیم جنگ غزه را به‌واسطه غیریت‌سازی تاکتیکی کاذب با صهیونیست‌ها نخواهد داشت. رئیس‌جمهور آمریکا در حالی پیوستگی مطلق خود و نتانیاهو را بروز داده که نسبت به عواقب و هزینه‌های این پیوستگی ناآگاه است! جو بایدن در پیام وقیحانه خود، شهادت دبیرکل حزب الله لبنان را اقدامی در راستای «برقراری عدالت» دانست. 

فراتر از آن، بایدن اعلام کرد به وزیر دفاع این کشور دستور داده که وضعیت دفاعی نیرو‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه را تقویت کند تا خطر حمله علیه مواضع واشنگتن و تل‌آویو را کاهش دهد! این رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا، نیاز به رمزگشایی پیچیده‌ای ندارد. برخلاف ادعای کاخ‌سفید و پنتاگون، نه‌تن‌ها واشنگتن نسبت به عملیات ترور سید مقاومت بی‌اطلاع نبوده، بلکه درچینش این نقشه وقیحانه واجرایی ساختن آن، نقش پررنگی ایفا کرده است. بخشی از این نقش‌آفرینی معطوف به ایجاد صحنه تصنعی مذاکرات آتش‌بس وبخش دیگر آن، معطوف به اصل عملیات بوده است. مقامات آمریکایی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر بار‌ها مدعی شده بودند که بارویکرد تل‌آویو درجنگ غزه مخالف بوده و نتانیاهو را در مواضع ظاهری خود بابت تشدید نسل‌کشی و بسط دامنه نبرد مورد عتاب قرار داده‌اند.

بااین‌حال، حمایت پیشینی و پسینی واشنگتن از عملیات ترور سیدحسن نصرالله و جمعی ازفرماندهان مقاومت، نقطه پایان این تصویرسازی کاذب محسوب می‌شود. این نقطه پایانی، در حکم نقطه آغازی برای مواجهه طاقت‌فرسای اشغالگران آمریکایی در مواجهه با اضلاع گوناگون جبهه مقاومت خواهد بود. ضمن آن‌که فرامتن تبلیغاتی ــ رسانه‌ای ساخته و پرداخته دست رسانه‌های غربی مبنی بر القای تفاوت رویکرد تاکتیکی و میدانی آمریکا ــ رژیم‌صهیونیستی در جنگ غزه به‌طور کامل درهم‌ شکسته و همین موضوع، حاشیه امنیت حداقلی روانی ایجادشده (تا قبل از ترور شهید سید حسن نصرالله) در میان افکارعمومی دنیا را به ضرر آمریکا از بین خواهد برد. واشنگتن به‌واسطه بازی مطلق در زمین صهیونیست‌ها، خود را در دامی افکنده که هنوز متوجه سرنوشت مشترک خود و تل‌آویو در بطن آن نیست. زمانی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا عمق این فاجعه خودساخته رادرک می‌کنندکه دیگر برای هر اقدامی دیر خواهد بود.

منبع: روزنامه جام جم

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn